۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۲۷۵۷۴۵
نیویورک‌تایمز:

توافق هسته‌ای با ایران به امنیت اسرائیل کمک می‌کند

خبرگزاری رسا ـ یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد، با وجود اعتراضات و مخالفت‌های رژیم صهیونیستی با جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، این یک توافق بد نبوده است و به امنیت تل‌آویو کمک می‌کند.
5+1

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به واکنش «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌ فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) اشاره کرد و نوشت که نخست‌وزیر اسرائیل همانطور که انتظار می‌رفت به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 واکنش نشان داد و گفت: این یک توافق بد است و اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهد.

 

طبق این گزارش، اسرائیل اعلام کرد که مخالف توافق است و تنها همپیمان آمریکا خواهد بود که نه تنها با توافق هسته‌ای ایران مخالفت می‌کند بلکه در کنگره علیه این توافق به مبارزه خواهد پرداخت که البته در این مبارزه به سوی شکست پیش می‌رویم.

 

نیویورک‌تایمز گزارش کرد که نتانیاهو اغلب هشدار می‌دهد که ایران همچون نازی‌های آلمان در سال 1938 است اما گرچه توافق صورت گرفته با ایران بدون نقص نیست اما توافق بدی نبوده است. مهم‌تر از آن این مسئله است که این توافق به امنیت اسرائیل کمک می‌کند.

 

بر اساس این گزارش، هیچ توافقی محکم نیست اما شرایطی که برای بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران معین شده است، میزان بالایی از اطمینان را حاصل می‌آورد که ایران نمی‌تواند برنامه هسته‌ای خود را قبل از آنکه کسی متوجه شود، مجدداً از سر بگیرد.

 

با اینحال نیویورک‌تایمز گزارش کرد که موضوع هسته‌ای ایران برای دستکم 10 سال به تعویق افتاده است و بعد از آنکه این زمان به پایان برسد یا در شرایطی که نقض توافق صورت بگیرد، شاید جامعه بین‌الملل مجبور شود تلاش‌های خود را از سربگیرد. ایران برنامه‌های طولانی‌مدت هسته‌ای خود را کنار نگذاشته است.

 

این گزارش عواقب شکست مذاکرات را بررسی کرد و نوشت، شکست مذاکرات موجب می‌شد که ایران آزادانه پیشروی کند و آمریکا مجبور بود تلاش کند تا نظام تحریم‌ها که تحت تفرقه جامعه بین‌الملل تضعیف شده بود را همچنان علیه ایران حفظ کند و تل‌آویو نیز منزوی باقی می‌ماند و تنها با گزینه نظامی باقی می‌ماند./982/ب101/د

ارسال نظرات