۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۲۷۵۷۴۶
فردا انجام می شود؛

جلسه بررسی توافق هسته ای با حضور ظریف و صالحی در جلسه غیر علنی مجلس/«برجام» دارای ابهاماتی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رییسه مجلس از بررسی موضوع توافق هسته ای با حضور وزیر خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی در جلسه فردا پارلمان خبر داد و اذعان کرد که برجام دارای ابهاماتی است.
محمدحسين فرهنگي، عضو هيئت رئيسه مجلس

محمدحسین فرهنگی، عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به موضع نمایندگان مجلس در قبال جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران 1+5اظهار داشت: گزارش وزارت امور خارجه و دولت از روند مذاکرات هسته‌ای و توافق احتمالی فردا با ارائه توضیحات دکتر ظریف و دکتر صالحی در جلسه غیر علنی انجام خواهد شد.


وی با اشاره به این‌که بررسی دقیق در خصوص متن جمع‌بندی مذاکرات به صورت رسمی از فردا در مجلس آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: البته در این خصوص هنوز گزارشی رسمی از سوی دولت به مجلس نرسیده و صحبتی در این رابطه نیز نشده است، که فردا در جلسه غیرعلنی مجلس پیگیر مسائل خواهیم بود.


فرهنگی با اشاره به قانون حفظ و صیانت از دستاوردهای هسته ای که مفاد آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و از سوی رییس جمهور ابلاغ شده است، تصریح کرد: رعایت منافع و مصالح کشور و به ویژه رفع تحریم های ظالمانه و لزوم ادامه تحقیق و توسعه علمی و فنی و حفظ اسرار نظامی مطالبه ملت ایران در جریان توافق هسته ای است.


نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به اصول 77، 125 و 176 قانون اساسی، گفت: هر متنی که برای دولت جمهوری اسلامی ایران تعهدآور باشد محتاج تصویب در مراجع قانونی کشور است، بنابر این از آنجا که متن جمع بندی وین مبنای قطعنامه شورای امنیت است، هنوز در داخل کشور به تائید و تصویب نرسیده است، در صورت طی مراحل قانونی نیز حق هرگونه تحفظ و شرط در خصوص این قطعنامه برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ خواهد بود.


عضو هیأت‌ رئیسه مجلس با اشاره به پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت ملی سازمان ملل درباره جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای با 1+5، تأکید کرد: تا زمانی که پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل مطرح است، دولت مجاز به اجرای پروتکل الحاقی، چه به صورت داوطلبانه و چه به صورت اشکال دیگر نیست.


فرهنگی ادامه داد: در صورتی که قطعنامه شورای امنیت همچنان پرونده را در این شورا نگه دارد، اجرای پروتکل الحاقی از سوی دولت غیرقانونی خواهد بود، البته پیش‌نویسی نیز که منتشر شده است، پرونده را در شورای امنیت حفظ کرده و برخی از قطعنامه‌های گذشته را به تعلیق درآورده است که براساس آن تحریمی لغو نمی‌شود، بلکه معلق می‌شود.


نماینده مردم تبریز در مجلس اجرای پروتکل الحاقی از سوی دولت، آن هم با رویه‌های معمول و نه شیوه‌های خاص را منوط به لغو کلیه قطعنامه‌های قبلی و بازگشت پرونده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دانست و گفت: البته متن برجام دارای ابهامات و مطالب کلی دیگری هم هست که نمایندگان مجلس این موارد را جزء به جزء بررسی خواهند کرد./853/ت302/ج

ارسال نظرات