گرفتار شدن در امور مادی مانع رسیدن انسان به تعالی می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، آیت الله سید رحیم توکل، استاد اخلاق حوزه علمیه قم شب گذشته در امامز اده عبدالله بابل به موضوع آماده سازی باطن پرداخت و گفت: انسانی می تواند مدارج عالیه را طی کند که بستر باطن را برای جذب انوار الهی آماده سازد.
وی با بیان این که عالم به یک اعتبار به تکوین و تشریع تقسیم می شود، افزود: آیه پایانی سوره طلاق، علت تکوینی بودن عالم و خلقت آسمان هفت گانه را نشان دادن قدرت الهی و احاطه خداوند بر همه چیز می داند.
استاد خارج فقه حوزه علمیه ضمن تاکید بر این که عالم تکوین، عالم ارسال انبیاء و کتاب است، خاطرنشان کرد: انسان در هر مرحله ای که به سمت الهی می رود و مدارج عالیه را کسب می کند آگاهی هایی به دست می آورد که نردبان او برای رسیدن به پله دیگر می شود.
وی به تشریح یکی از علل رسالت پیامبران پرداخت و تاکید کرد: انبیاء آمدند از این ظلمی که در جان انسانها است، در بیاورند و آنها را از منیت به سوی خداوند متعال سوق بدهند.
آیت الله توکل با بیان این که رسالت پیامبران برای مؤمنین در درجه ای بالاتر از دیگر انسانها قرار دارد، خاطرنشان کرد: انبیاء آمدند حجاب ها را از دید مؤمنین کنار بزنند و در وادی کشف الشهود وارد کنند و به همین دلیل به صراحت آیه شریفه قرآن،خداوند سرپرست مؤمنین است.
وی با بیان دسته بندی عالم به عالم ملک و عالم ملکوت، افزود: در روایتی از امام زمان(عج) ایشان تاکید داشتند که در ابتدای صبح سوره مبارکه یس قرآئت شود زیرا در این سوره بر مقام سبحانیت خداوند تاکید شده است.
این استاد حوزه علمیه در تشریح جایگاه سبحانیت، گفت: برای خداوند مقام سبحان واجب الوجوب وجود دارد که امکان ندارد به آن رسید اما یک سبحان مقام ممکن وجود دارد که ما انسانها باید به آن دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: برای رسیدن به سبحانیت ممکن باید هر عملی که خداوند به آن راضی نیست را از خود دور کنیم.
آیت الله توکل ضمن تاکید بر این که انسان ها از روح و جسم ساخته شده است، اظهار داشت: بدن ما برای عالم خلق و روح برای عالم امر است و هر یک غذای مخصوص خود را می خواهد و روح باید راکب جسم باشد.
وی افزود: یکی از بدبختی های عالم امر امروز این است که فکر می کنیم این راکب و مرکب یک جور غذا می خواهد در صورتی که هم روح و هم جسم هر یک بر اساس شاکله خود به دو شکل تغدیه می شوند.
این استاد حوزه علمیه گرفتار شدن در امور مادی را نتیجه توجه انسان به مرکب به جای راکب عنوان و تصریح کرد: اگر ما بتوانیم از توجه به مرکب جسم بکاهیم و توجه را به راکب معطوف کنیم، زبان و گوش و چشم و شامه روح فعال می شود.
آیت الله توکل ایمان را موجب آرامش در وجود انسان ها بیان کرد و ادامه داد: یاد پروردگار متعال موجب آرامش انسان در همه شئون می شود و این به سبب افزایش قدرت روحانی انسان است./1313/پ202/ب1