۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۷۶۰۳۸
آیت‌الله مکارم شیرازی در جمع طلاب و علمای استان فارس:

نظام اسلامی سبب پیشرفت چشم‌گیر حوزه‌های علمیه شده است/ تا رسیدن به موقعیت مطلوب بسیار فاصله داریم

خبرگزاری رسا ـ‌ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که نیاز جامعه به روحانیت آگاه، زمان شناس و صاحب بیان و قلم روز به روز بیشتر می‌شود، گفت: نسبت به موقعیت مطلوب بسیار فاصله داریم و لازم است حوزه‌های علمیه هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی گسترش پیدا کنند.
حضرت آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید، پیش از ظهر امروز در مدرسه علمیه مولی‌الموحدین(ع) شیراز در جمع علما، فضلا، طلاب و ائمه جمعه استان فارس، گفت: با طلوع نظام جمهوری اسلامی، حوزه‌های علمیه پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند.

 

نیاز جامعه به روحانیان آگاه و زمان شناس بیش از گذشته است

وی در ادامه افزود: حوزه‌‌های علمیه در گذشته بسیار محدود بودند و برنامه‌های محدودی داشتند، اما امروز گسترش پیدا کرده و دارای نظم و برنامه هستند، اگر چه نیازها بیش از این است و این پیشرفت‌ها دلیل بر این نمی‌شود که به همین اندازه اکتفا کنیم.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: نیاز جامعه به روحانیت آگاه، زمان شناس و صاحب بیان و قلم روز به روز بیشتر می‌شود و نسبت به موقعیت مطلوب فاصله بسیار داریم و لازم است حوزه‌های علمیه هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی گسترش پیدا کنند.

 

وی با اشاره به حرکت‌های مزورانه و خزنده دشمن در ایجاد شبهه و تردید نسبت به مبانی دینی اظهار داشت: اخیرا کتابی منتشر شده است و علیه قرآن و روایات اهل بیت(ع) شبهاتی را مطرح کرده است.

 

دین اسلام به یادگیری علوم مختلف سفارش فراوان کرده است

این مرجع تقلید ادامه داد: به طور مثال در این کتاب شبهه ای درباره علم در قرآن و روایات مطرح شده و گفته شده است «علم در اسلام منحصر در علم دین است و اسلام اهمیتی برای علوم دیگر قائل نیست».

 

وی ابراز کرد: این در حالی است که اگر قرآن را به طور کامل بررسی کنیم متوجه می‌شویم که قرآن بر روی دو مسأله توحید، خداشناسی و معاد بسیار تأکید کرده و به طرز جالبی این دو  مسأله را با علوم تجربی گره زده است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: خداوند در قرآن کریم، در آیه 164 سوره بقره می‌فرماید «بى گمان، در آفرینش آسمان ها و زمین و در کوتاهى و بلندى شب و روز، و در کشتى هایى که در دریا با کالاهایى که به مردم سود مى رسانند، روانند و در بارانى که خدا از آسمان فرو فرستاد و زمین را پس از آن که مرده و بى گیاه بوده به وسیله آن حیات بخشید، و از هر جنبنده اى در آن پراکنده ساخته، و در فرستادن بادها از سویى به سوى دیگر، و در ابرهاى مسخر شده میان آسمان و زمین نشانه هایى بر وجود آفریدگار و یکتایى او در تدبیر جهان است، این نشانه ها را مردمى درمى یابند که به خرد، حق را از باطل تشخیص مى دهند».

 

وی ادامه داد: با تدبر در این آیه متوجه می‌شویم خداوند مسأله توحید را با علومی همچون ستاره‌شناسی و نجوم، کشاورزی، زمین‌شناسی، هواشناسی، دریانوردی و دیگر علوم مربوط به آنها رهنون کرده است.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به آیه پنج سوره حج خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: « اى مردم، اگر در رستاخیز و زنده شدن مردگان تردید دارید، به آفرینش خود بنگرید، ما شما را از خاکى بى جان آفریدیم، آن گاه از نطفه و سپس از خونى بسته شده و پس از آن از گوشتى جویده شده با آفرینشى تمام و ناتمام، تا براى شما آشکار کنیم که زنده شدن مردگان امکان پذیر است؛ و هر جنینى را که بخواهیم تا سرآمدى معین در رحم ها نگاه مى داریم، سپس شما را در حالى که کودکى هستید بیرون مى آوریم.

 

وی ادامه داد: خداوند در این آیه با اشاره به مسأله خلقت، تولد و بازگشت انسان به سوی خدا، انسان‌ها را تشویق به یادگیری علومی همچون علوم مختلف پزشکی و همچنین علوم کشاورزی کرده است.

 

این مرجع تقلید با اشاره به روایت معروفی که می‌فرماید «اطلبوا العلم ولو بالصین» یادآور شد: آیا در چین حوزه های علوم دینی وجود داشته است که ائمه(ع) مسلمانان را دعوت به فراگیری علم در چین می‌کردند، در جواب باید گفت در چین آن‌روز علوم مختلفی تدریس می‌شد که مسلمانان به یادگیری آن تشویق می‌شدند.

 

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) ادامه داد: در حدیثی از امام صادق(ع) می‌خوانیم «اگر مردم مى ‏دانستند که علم چه فوایدى دارد، هر آینه در جستجوى آن بر مى ‏آمدند، گرچه در راه آن خون بریزند و در ژرفاى دریاها فرو روند».

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز کرد: آیا در قعر دریاها و اقیانوس‌ها حوزه علوم دینی وجود دارد که ائمه(ع) مسلمانان را دعوت به علم آموزی در قعر دریاها کرده‌اند،‌ طرح این شبهات نشانه ناآگاهی و جهل دشمنان نسبت به دین اسلام، قرآن و احادیث و روایات اهل بیت(ع) است.

 

وی با اشاره به وجود دانشمندان مسلمان در رشته‌های مختلف علمی یادآور شد: وجود خواجه نصیر‌الدین طوسی در علم ستاره‌شناسی، شیخ بهایی در تشریح الافلاک، علوم ریاضی و مهندسی ساختمان،‌ ابن هیثم، جابر‌بن حیان و زکریای رازی و ابوعلی سینا در کنار حوزه‌های علمیه نشانگر توجه اسلام به علوم مختلف تجربی و غیر تجربی است.

 

اگر کسی در تحصیل علم کوتاهی کند نزد خدا مسؤول است

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به فراهم بودن امکانات برای تحصیل در حوزه های علمیه تأکید کرد: همه وسائل برای تحصیل علم فراهم شده است، از این‌رو اگر کسی در تحصیل علم کوتاهی کند، نزد خداوند مسؤول خواهد بود.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، با اشاره به اهمیت توجه به سنت‌های حوزوی در تحصیل علم خطاب به طلاب حوزه‌های علمیه شیراز ادامه داد: توجه به سنت‌های حوزوی همچون پیش‌مطالعه، حضور در کلاس، مباحثه و اشکال در درس، سبب پیشرفت تحصیلی طلاب می‌شود.

 

وی تأکید کرد: مراجعه به حواشی، خلاصه نویسی و تدریس از دیگر سنت‌های مهم حوزوی است که باید به آن توجه شود، توجه به مسائل اخلاقی، ساده زیستی و اهمیت قائل شدن برای ادبیات عرب از دیگر نکاتی است که طلاب باید به آن توجه کنند.

 

این مرجع تقلید در پایان گفت: در زمان تحصیل در حوزه علمیه آقاباباخان شیراز افزون بر تحصیل علم در پایه‌های بالاتر در طول روز بیش از 8 درس تدریس می‌کردم./919/پ201/ب4

ارسال نظرات