اختلاف سلیقه لازمه آزادی جامعه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران چهارشنبه شب در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام رضا(ع) با تأکید بر مستند گفتن و شنیدن اظهار کرد: ریشه مستند، سد به معنای استحکام است، بنابر دستور قرآن کریم جلوه تقوای مؤمنان باید این باشد که حرف های آنان قابل اثبات و استناد باشد.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: چه تضمینی وجود دارد فردی که خبر را خوانده تکذیب آن را نیز بخواند، فقط شعار «حق الناس» سر می دهند اما نمی دانند با دروغ هایی که در صفحات روزنامه می نویسند و سپس تکذیب می کنند مسبب چه وقایعی می شوند.
آیت الله خاتمی تأکید کرد: سخنان و حرف ها خیلی مهم است، گاهی یک سخن آدمی را از عرش به فرش کشانده و باعث سقوط او می شود، مراقب گفتارتان باشید یک محکمه و قاضی فرضی داشته باشید و ببنید قادر به اثبات سخن خود هستید یا خیر.
مستند شنیدن به اندازه مستند گفتن مهم است
وی افزود: مستند شنیدن نیز نکته مهم و قابل توجه دیگری است که هر نقل قول و هر سخنی را که شنیدیم نپذیریم زیرا باور خیلی از خبرها سبب ایجاد فساد در جامعه می شود.
عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیان کرد: همواره در مقابل شنیده ها برای خود یک علامت سؤال بگذاریم از کجا و به چه دلیل؟ چون تا زمانی که نسبت به صحت و درستی آن یقین حاصل نکردیم حق نقل و بازگو کردنش را نداریم.
امام جمعه موقت تهران ابراز کرد: وقتی افراد وارد وادی تقوا نشوند دروغ می نویسند، اگر صاحب امتیاز و مدیر روزنانه یا سایتی تقوا نداشته باشد هر مطلب دروغی را نشر می دهند ما باید دقیق باشیم هر مطلبی را که می شنویم یا می خوانیم در وهله اول نپذیریم؛ قرار نیست هر چه در تیتر و عنوان رسانه ها می خوانیم قبول کنیم.
وی با ارایه مثالی از تحریف سخنان در روزنامه ها و سایت ها گفت: حدود دو دهه قبل در دانشگاهی سخنرانی کرده بودم که روزنامه ای از این بخش سخنان من «حریم رهبری حریم مهمی است که بایستی همه این حریم را حفظ کنیم؛ حفظ این حریم، حفظ امنیت کشور و شکستن حریم رهبری خطرناک است» چنین تیتری زد که "حریم رهبری حریم خطرناکی است".
اختلاف سلیقه؛ لازمه آزادی
آیت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اختلاف سلیقه موجود در جامعه به عنوان مسألهای مبتلا به اظهار کرد: هیچ کس در هیچ جمعی وجود ندارد که با اصطلاح های چپ، راست، اصول گرا یا اصلاح طلب آشنایی نداشته باشد؛ این اصطلاح ها شبانه روز در گویش های ما به مکرر بیان می شود.
وی با بیان این که اختلاف سلیقه لازمه آزادی یک جامعه است، تصریح کرد: قبل از انقلاب از این اصطلاح ها به هیچ عنوان خبری نبود چون فضای خفقانی طاغوت اجازه نمی داد فکر و حرفی غیر از خودشان مطرح باشد، با پیروزی انقلاب این جریان و جناح های گوناگون بروز کرد، سلایق مختلف جان گرفت و از این پس هم ادامه دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: یکی از فضاهای اختلاف سلیقه، عرصه سیاسی است. بنده با همه عزل و نصب های سیاسی و حزبی که پس از انقلاب صورت گرفته مخالفم و معتقدم این کار باعث افت مدیریتی است زیرا این عزل و نصب ها براساس سلایق است در حالی که باید براساس لیاقت ها باشد.
تفاوت اختلاف سلیقه با تفرقه
وی در پاسخ به این سوال که در سبک زندگی دینی با اختلاف سلیقه چگونه برخورد کنیم اظهار کرد: فرق اختلاف سلیقه با تفرقه باید روشن شود؛ تفرقه خطرناک و زیان بار است و جامعه را به تباهی می کشاند اما اختلاف سلیقه این طور نیست؛ به طور مثال برای رفتن به نماز جمعه هرکس از طریقی چون پیاده، دوچرخه، تاکسی و وسایل نقلیه عمومی دیگر خود را به محل نماز می رساند که اسم این اختلاف سلیقه است. روش ها مختلف، اما هدف و مقصد بکسان است در حالی که تفرقه مفهومی متفاوت دارد که مثال آن برپایی نماز جماعت دیگر یا مجلس روضه همزمان با اقامه نماز جمعه دیگر است که در واقع جدا کردن صفوف از همدیگر است.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: اختلاف سلیقه بحران نیست اگر درست مدیریت شود فرصت است، به تعبیر مولی الموحدین حضرت علی(ع) وقتی نظرات مختلف آمد، نظر صائب از غیر صائب مشخص می شود.
ضرورت مدیریت اختلاف سلیقه
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: در اداره کشور همه سلایق باید باشند، اگر فقط یکی از سلایق سیاسی بخواهد حرف بزند دیکتاتوری می شود؛ اصول گرا و اصطلاح طلب در چارچوب و خط ولایت باید حرف بزنند و عمل کنند اما فتنه خیانت است، اختلاف سلیقه را برابر با فتنه نمی بینیم؛ در جامعه سلایق مختلف هست، اختلاف سلیقه ها پیشینه انقلاب هستند و امروز اگر در چارچوب نظام اسلامی مدیریت شود فرصت است.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم اختلاف سلیقه ها را مدیریت کنیم باید چندین مرز را رعایت کینم وگرنه تفرقه ایجاد می شود؛ اول این که از مقدسات استفاده ابزاری نشود، دوم خودشیفتگی نباید باشد؛ کسی حق ندارد نظر خود را حق مطلق و وحی منزل و نظر مقابلش را ظلالت و گمراهی بپندارد.
آیت الله خاتمی افزود: سوم تحمل نظر مخالف است، سعه صدر و تحمل حضرت علی(ع) برابر نظر مخالف مردی یهودی در یک ماجرایی منجر به اسلام آوردن او شد، چهارم برخورد منطقی است به گفته قرآن کریم با برهان و دلیل سخن گفتن.
عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت اظهار کرد: بسیاری از انحرافات ریشه در ناآگاهی دارد چون مسأله بی حجابی و بدحجابی دختران نتیجه منطقی صحبت نکردن مادران است که اوضاع مطلوب در این زمینه مشاهده نمی شود./1308/202/ع