۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۵
کد خبر: ۲۷۶۳۷۸
کارشناس و پژوهشگر مذهبی تشریح کرد؛

شیوه پاسخگویی به پرسش‌های دینی کودکان

خبرگزاری رسا- کارشناس مذهبی با بیان این مطلب که باید به سوالات کودکان در حوزه مذهبی پاسخ دهیم زیرا در غیر این صورت دچار انحراف می شوند، ضمن بیان نکاتی درباره نحوه مواجهه با سوالات کودکان، گفت: انسانی که به خدا ایمان دارد دچار یاس نمی شود و اگر کودک ایمان مذهبی داشته باشد در آینده هم نسبت به دنیا و مشکلات آن خوش بین است.
تربيت ديني کودکان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری، کارشناس و پژوهشگر مذهبی، دیروز عصر در جلسه ای با موضوع چگونگی پاسخ به سوالات کودکان درباره خدا که در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار می شد، گفت: حتی کفار هم می دانند که اگر انسان به خدا ایمان داشته باشد، تربیت او بهتر است و از بسیاری از انحرافات دور می ماند.  

 

وی ادامه داد: استاد مطهری در کتاب انسان و ایمان خود مفصل به این مطلب می پردازد و نشان می دهد انسانی که ایمان دارد نسبت به دنیا و مشکلات آن خوش بین است و کودکی که ایمان دارد در آینده هم در شرایط سخت زندگی امیدش قطع نشده و دچار یاس نمی شود.

 

کارشناس مذهبی افزود: ایمان به معاد بسیاری از دلتنگی های کودکان را از بین می برد و این امید او را زیاد می کند، امید که زیاد شد تلاش و کوشش هم بیشتر می شود و لذت معنوی در سایه ایمان به خدا زندگی را برای کودک دلپذیر و جذاب می کند.

 

حجت الاسلام حیدری ابهری بیان داشت: ایمان به خدا در حوزه اجتماعی هم کودک را علاقمند به عدالت می کند، چون می داند که خدا عادل است و دلیل تاکید فراوان قرآن بر روی آن که خدا همیشه ما را می بیند، این است که یک مراقبت درونی برای انسان ایجاد کند و اعمال افراد در جامعه کنترل شده و اعمال صالح زیاد شود.

 

وی اظهار داشت: باید برای جواب دادن به سوالات کودکان به ویژه سوالات مذهبی آنان آماده باشیم و با خوشرویی آنان را تشویق کنیم و در حدی که می توانیم جواب آنان را بدهیم، در غیر این صورت در آینده جذب محیط های مجازی نادرست شده و پاسخ سوالات خود را در آن ها می جویند و این باعث انحراف آنان می شود.

 

پژوهشگر مذهبی ابراز داشت: اسلام نمی خواهد گرگ مودب تربیت کند که مجبور باشد با رعایت قوانین سخت گیرانه رفتاری را در جامعه انجام ندهد بلکه هدف اسلام تربیت انسان مودب است که خود با درک واقعیات و با دین باوری صلاح خود و جامعه را در عمل صالح و دوری از انحرافات بداند.

 

حجت الاسلام حیدری ابهری تصریح کرد: کسی که می داند هر بلایی که در این دنیا به او می رسد در آینده در برابر آن از خداوند پاداش می گیرد دیگر در برابر ناملایمات زندگی خم به ابرو نمی آورد، همان گونه که نابینایی که از پیامبر(ص) درخواست دعا برای بینا شدن را داشت، وقتی حضرت فرمودند که اگر نابینا بمانی برایت ذخیره شده و بهشت برایت تضمین می شود، آخرت را انتخاب کرده و از بینایی در دنیا صرف نظر کرد.

 

در پاسخ به کودک از رفتارهای اضطراب آلود خودداری کنیم/ نحوه پاسخ به کودک صمیمانه باشد

وی گفت: اجازه دهیم کودکان سوال بپرسند زیرا سوالات بچه ها ذهن آنان را تقویت می کند و فراوانی پرسش فراوانی یادگیری را در پی دارد، کودک با سوال می آموزد اطلاعات خود را تنظیم کند، پرسش و پاسخ باعث رشد و استقلال شخصیتی کودکان می شود و پرسش بیشتر کودک باعث می شود تا والدین بهتر او را بشناسند و بتوانند بهتر برای او برنامه ریزی فرهنگی کنند.

 

کارشناس مذهبی تاکید کرد: در مواجهه با سوالات کودکان فارغ از آن که جواب را می دانیم یا نمی دانیم به آن ها خوب گوش کنیم، مسأله واقعی او را از لابه لای حرف هایش کشف کنیم، از پاسخ نمی دانم نترسیم، در جواب دادن عجله نکنیم و اجازه بدهیم صحبت های کودک تکمیل شود و خوب بر روی جواب فکر کنیم.

 

حجت الاسلام حیدری ابهری افزود: از رفتارها و پاسخ های اضطراب آلود خودداری کنیم و نترسیم که مبادا کودک مان با این سوالی که پرسید و به نظر ما ملحدانه است، در آینده کافر شود و هول و آشفته نشویم زیرا این کار شما جز این که کودک را آشفته می کند و دیگر برای یافتن پاسخ به سراغ شما نمی آید نتیجه ای برای او در پی ندارد.

 

وی در پایان ابراز داشت: وقتی دل مشغولی دارید جواب را به بعد موکول کنید، اگر نیاز به مطالعه و تحقیق دارید این کار را انجام دهید، با جملات ساده و کودکانه پاسخ دهید، شجاعانه جواب بدهید، سابقه پرسش دیگران درباره همان موضوع را به کودک بگوییم و سعی کنیم پاسخ مان و نحوه رفتارمان با کودک صمیمانه باشد و در واقع از سوال او به عنوان راهی برای نزدیک تر شدن به او و برقراری رفتاری صمیمانه بهره بگیریم. /939/پ202/ف

ارسال نظرات