شکوفایی اقتصادی کشور در گرو پایبندی به سیاست های اقتصاد مقاومتی است
حجت الاسلام حسن اخلاقی، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به اقتصاد مقاومتی و زمینه های ایجاد آن در کشور اظهار کرد: برای این که در چنین زمینه ای در کشور به یک موفقیت برسیم باید در میان مردم یک باور عمومی ایجاد شود؛ در حقیقت، اقتصاد مقاومتی نیاز به فرهنگ سازی و گفتمان دارد.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد در ادامه تصریح کرد: چه در حوزه مدیریت و چه در حوزه حاکمیت، نظام و مسؤولان باید اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک روش برون رفت از مشکلات کنونی بپذیرند؛ همچنین عموم مردم و تمام کسانی که در حوزه اقتصادی فعالیت می کنند، مجموعه این ها باید این را به عنوان یک باور قبول داشته باشند و این مسأله خطیر در میان آن ها نهادینه شود تا برای برون رفت از مشکلات اقتصادی بتوان به اقتصاد مقاومتی روی آورد.
پایبندی مردم به اقتصاد مقاومتی، کشور را در مسیری رو به جلو قرار می دهد
حجت الاسلام اخلاقی با بیان این که اگر اقتصاد مقاومتی را بپذیریم، کشور روندی رو به جلو پیدا می کند، گفت: اگر این را بپذیریم، چه در حوزه حاکمیت و چه در حوزه رفتار، عموم مردم به آن پایبند خواهند شد اما متاسفانه هنوز این باور در میان مردم وجود ندارد که اقتصاد مقاومتی می تواند مشکلات مردم را حل کند و به اندازه کافی نمی توانیم بر روی این موضوع اتکا کنیم که در مرحله ارزیابی خیلی موفق بوده ایم.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی بحثی است که چند سالی است به میان آمده و در بحث مباحث نظری یک برداشت کاملا اقتصادی از دیدگاه دینی در حوزه تبادلات مالی است و در نظام سرمایه داری، اقتصاد مقاومتی به عنوان برداشتی از اقتصاد اسلامی بر اساس شرایط کشور می تواند مشکلات را حل کند.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد خاطر شان کرد: در زمینه اقتصاد مقاومتی، مبانی نظری نیز مطرح بوده است اما مرحله پیاده سازی و تئوری شدن چند سالی است که مطرح شده و قابلیت کارکرد را پیدا کرده است؛ همچنین در مرحله تبیین اقتصاد مقاومتی هم رهبر انقلاب و هم نخبگان و سیاستمداران تلاش کرده اند و دیدگاه ما این است که در هر زمینه ای در کشور باید اول فرهنگ سازی کرد.
رسانه مهم ترین ابزار برای گفتمان سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی است
حجت الاسلام اخلاقی، با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب به کارگزاران یادآور شد: در مرحله دوم مبانی اقتصاد مقاومتی، تبدیل این نظریه به یک مدل مطرح است. در جهان امروز سیاست های اقتصاد مقاومتی را رهبر معظم انقلاب به کارگزاران ابلاغ کردند. مرحله سومی که شاید بتوان گفت گام موثری در راستای عملی شدن آن در کشور برداشته نشده است، این است که اهداف و سیاست های ما باید در مجموعه قانون گذاری بیاید و پیاده سازی شود و در این بخش هنوز انگیزه و همت لازم وجود نداشته و لذا مرحله سوم هنوز مسیری قابل قبول را سپری نکرده است.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد با اشاره به نقش رسانه ها در تبیین اقتصاد مقاومتی در میان مردم گفت: ابزار رسانه ها به عنوان یک زمینه بسیار قوی و محکم می تواند در این زمینه کار آمد باشد، زیرا که گفتمان سازی امروز روش های مختلفی دارد و یکی از قوی ترین این ها رسانه های دیداری و شنیداری است.
وی ادامه داد: رسانه ها باید در گفتار موثر باشند و امروز جامعه ما از رسانه تاثیر می گیرد. گرچه رسانه های دیداری و شنیداری و مجازی تاثیر مختلفی دارند اما در یک شاکله فکری و عملی تاثیر گذاری رسانه ها در رتبه اول قرار دارد و باید از این فرصت تبلیغی که در اختیار آنان قرار داده شده است، استفاده کرد. باید اقتصاد مقاومتی را باور کرد و فهمید تا بتوان انتظار ارتقای کشور را داشت.
تمرکز دولت به مذاکرات هسته ای در چند ماهه گذشته، ارزش اقتصاد مقاومتی را تنزل داده است
وی با بیان این که شاید توجه به مذاکرات هسته ای در ماه های اخیر ارزش اقتصاد مقاومتی را تا حدی پایین آورد، گفت: خاصیت انسان این گونه است که اگر روی یک گونه تمرکز کرد، از سایر چیز ها غافل می شود و در حوزه های تربیتی تا کنون این بحث مطرح بوده است.
حجت الاسلام اخلاقی تصریح کرد: اسلام در تبیین این موضع می گوید که انسان باید به اعتقادات خود توجه خاصی را داشته باشد. همچنین به این جهت که در چند ماهه گذشته تمرکز دولت به سیاست های خارجی و مذاکرات هسته ای معطوف بوده است شاید توجه دولت به شدت به سیاست اقتصادی درون کشور پایین آمده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت عملی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: اگر سیاست هایی که ابلاغ شده است، اجرا و عملی شود، اقتصاد ما در مدت کوتاهی می تواند ضمن رفع مشکلات کشور ما را به شکوفایی مستمر برساند و آرامش نسبی را بر اقتصاد مقاومتی حاکم کند./864/ت301/ب5