۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۲۷۶۶۰۴
معاون الازهر:

الازهر هیچ مسلمانی را تکفیر نمی‌کند

خبرگزاری رسا ـ معاون الازهر، با تأکید بر این که شیعه، مذهبی اسلامی است، بر ضرورت احیای فتوای تاریخی «شیخ شلتوت»، شیخ اسبق الازهر درباره شیعیان تأکید کرد.
عباس شومان معاون الازهر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عباس شومان معاون الازهر مصر از بازتاب متفاوت دعوت الازهر از علمای شیعه برای حضور در این دانشگاه میان محافل سیاسی کشور خبر داد.

 

وی در ادامه این دعوت را  یک امر ضروری دانست و گفت: مذهب شیعه یکی از مذاهب اسلامی است و شیعیان مسلمان هستند.

 

عباس شومان تصریح کرد: الازهر هیچ مسلمانی را تکفیر نمی‌کند و این مرکز اسلامی، شیعیان امامیه و زیدیه را یکی از مذاهب رسمی اسلامی می‌داند و تاکنون پایان‌نامه‌های زیادی در سطح دکترا و فوق لیسانس در مورد آنها نگاشته شده و در کتابخانه‌های الازهر موجود است.

 

وی اضافه کرد: این حقیقت که شیعیان گروهی از مسلمان هستند از سوی تمام علمای الازهر مورد پذیرش قرار گرفته و دعوت شیخ احمد الطیب برای برگزاری نشست در جهت تأکید بر آن صورت می‌گیرد.

 

شومان عنوان کرد: اگر میان علمای شیعه و اهل تسنن نشست برگزار شود، نتایج مثبت زیادی حاصل خواهد شد، که یکی از آن‌ها تحریم تکفیر پیروان تشیع خواهد بود.

 

شومان در ادامه نتایج پیش‌بینی شده در نشست اهل تسنن و شیعیان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این نشست در صورت برگزاری فوایدی را به همراه خواهد داشت که برخی از آنها عبارتند از، حرمت جان و مال شیعیان همچون حرمت جان و مال اهل تسنن محترم اعلام خواهد شد، ممنوعیت و حرمت تعرض و اهانت اهل تسنن و شیعیان علیه یکدیگر، علمای سنی و مراجع تقلید شیعه احترام به صحابه و همسران پیامبر (ص) را یک امر واجب و ضروری معرفی خواهند کرد، اجبار اعتقاد به مذهب دیگر ممنوع می‌شود، ضمن احترام به تمامیت ارضی کشورها، اشغال سرزمین‌های دیگر ممنوع اعلام خواهد شد، تبری جستن از گروه‌های افراطی و تروریستی و حامیان مالی و بشری آنها، بر ضرورت ادامه یافتن گفت‌و‌گو و همکاری برای گسترش اسلام و رفتار در چارچوب‌های مشترک دینی و انسانی تأکید خواهد شد.

 

شیخ محمد شلتوت، شیخ فقید الازهر، در سال 1378 هـجری قمری در هفدهم ربیع الاول، روز میلاد امام صادق(ع)، بنیانگذار مکتب شیعه جعفری، در حضور نمایندگان مذهب شیعه امامی و شیعه زیدی و مذاهب شافعی، حنبلی، مالکی، حنفی، با شجاعت تمام فتوایی مبنی بر جواز اتباع از مدرسه‌ أهل‌البیت(ع) صادرکرد./981/
منبع: ایکنا

ارسال نظرات