۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۲۷۶۶۸۶

انتقاد رییس جمهور نیجریه از عملکرد آمریکا در قبال بوکوحرام

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور نیجریه، از آمریکا به دلیل امتناع از ارائه تسلیحات به سربازان این کشور برای مقابله با پیکارجویان بوکوحرام انتقاد کرد.
محمدو بوهاري، رييس جمهور نيجريه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، محمدو بوهاری، رییس جمهور نیجریه گفت: واشنگتن با اجتناب از رساندن تسلیحات به نیروهای نیجریه، پیکارجویان تکفیری را در کشورش «کمک و تشویق» می کند.

 

 وی با اشاره به قانون «لیهی» که در سال 1997 در آمریکا تصویب شد و بر اساس آن دولت ایالات‌متحده حق ندارد به کشورهایی که حقوق بشر در آن‌ها نقض می‌شود اسلحه صادر کند، گفت: متاسفانه اجرای فراگیر قانون لیهی از سوی آمریکا بر اساس اتهامات اثبات نشدۀ نقض حقوق بشر علیه نیروهای ما، مانع از دسترسی ما به تسلیحات استراتژیک و مناسب برای ادامه دادن جنگ شده است.

 

بوهاری افزود ارتش کشورش از داشتن «تسلیحات و فناوری مناسب محروم است، تسلیحاتی که اگر اتهام نقض حقوق بشر در کار نبود»، در اختیار این نیروها قرار می‌گرفت.

 

بوهاری از کاخ سفید و کنگره امریکا خواست که سربازان نیجریه را براساس یک قرارداد جدید با «کم‌ترین شروط» به تسلیحاتی با فناوری بالا مجهز کنند

 

این اظهارات در حالی صورت گرفت که رهبر نیجریه سیاست گذاران، فعالان و دانشگاهیانِ موسسه صلح ایالات متحده در واشنگتن را دو روز پس از دیدار با باراک اوباما، رییس جمهور این کشور مخاطب خود قرار می داد.  

 

گروه حقوق بشر سازمان عفو بین الملل در ماه ژوئن گزارشی 133 صفحه‌ای منتشر کرد که در آن ارتش نیجریه مسؤول 1200 فقره اعدام فراقضایی، شکنجه و بازداشت خودسرانۀ هزاران نفر، معرفی شد.

 

بوهاری ضمن تکذیب این اتهامات گفت این موارد اثبات نشده‌اند.

 

پیکارجویان گروه تروریستی بوکوحرام که به تازگی با تکفیری‌های گروه داعش همپیمان شده‌اند از زمان آغاز حملات مسلحانۀ خود در سال 2009 تاکنون حدود 15 هزار نفر را به قتل رسانده‌اند. حدود یک میلیون و 500 هزار نفر نیز بر اثر حملات خشونت‌‌بار این گروه در نیجریه بی‌خانمان شده‌اند.

 

در ماه‌های اخیر سربازانی از کشورهای نیجریه، چاد، کامرون و نیجر مشغول مبارزه با گروه تروریستی بوکوحرام بوده‌اند./982/ب101/د

ارسال نظرات