۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۲۷۶۶۸۹
رییس مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار:

بزرگان حوزه در تابستان فراگیری دروس را تعطیل نمی کردند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رجایی خراسانی گفت: مرحوم شهید مطهری همواره می گفتند انتظار می کشم تابستان شود و به درس های جنبی بپردازم؛ این شخصیت بزرگوار در سفرهای تبلیغی خود نیز با اساتید بزرگ ملاقات می کردند و به فراگیری متون دینی جدید می پرداختند که برای ما پند و عبرت است.
تعطيلات طلاب

حجت الاسلام محمد رجایی خراسانی، مدیر مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار مشهد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به تعطیلات طلاب و نحوه بهره گیری از آن اظهار کرد: امسال تا یک هفته مانده به ماه رمضان، در این مرکز برای طلاب برنامه تحصیلی داشتیم اما به این جهت که طلاب ما در سطح عالی قرار دارند و از پایه 6 تا 10 هستند، آمادگی برای منبر داشته و در ماه رمضان اکثریت شان مسافرت های تبلیغی دارند.


مدیر مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار ادامه داد: بنده در طول سال نیز امتحان منبر می گیرم و می بینم که این طلاب فن بیان خوبی دارند، همچنین برای آن دسته از طلابی که به مسافرت های تبلیغی نمی روند، برنامه های تابستانی مرکز را به عهده آن ها می گذاریم. از یک جهت تعطیلات تابستانی تنفسی و تجدید قوایی برای طلاب محسوب می شود و به نظر من کسانی که به دنبال استفاده از این فرصت هستند می توانند بهره گیری خوبی را از آن داشته باشند.


برنامه تعطیلات طلاب در طول سال مدیریت شود تا به آسیبب های اجتماعی مبتلا نشود


وی تصریح کرد: اکثر تعطیلات طلاب تلف می شود مگر برای کسانی که به دنبال استفاده از آن باشند. در ماه رمضان امسال طلابی را داشتیم که از قم به مشهد آمدند و قواعد فقهی را شروع کردند و در این ماه شریف از ساعت 10 صبح تا نزدیک افطار مشغول مطالعه و پژوهش بودند. برخی ها نیز به دنبال تفریح و زیارت می روند و کمتر به درس می پردازند و بنابراین باید برنامه طلبه های ما مدیریت شود و برنامه ریزی های خوبی از سوی حوزه صورت بگیرد تا زمان بیهوده از دست نرود.


حجت الاسلام رجایی خراسانی افزود: ما از طلبه های قدیم هستیم و خود من مدتی را در نجف بودم و در آن به درس و بحث می پرداختم اما اگر طلاب ما مقداری حجم درس های ایام تعطیل را کمتر کنند و در کنار تعطیلات خود، زمان تفریحی هم در نظر بگیرند، می توانند موفق عمل کنند.


مدیر مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار با بیان این که به نظر من در زمینه فشار دروس باید به جای درس های اعتقادی، درس های جنبی در طول تابستان گذاشته شود، گفت: درس های تفسیر و اخلاق باید در سرفصل برنامه ها قرار بگیرد و حجم آن نیز زیاد نباشد.


این استاد حوزه علمیه با بیان این که شهید مطهری پیوسته به دنبال درس و بحث بود، گفت:  مرحوم شهید مطهری همواره می گفتند که انتظار من این است تا تابستان شود و به درس های جنبی بپردازیم و این شخصیت بزرگوار در سفر های تبلیغی خود به اصفهان، تبریز و مشهد می رفتند و با اساتید بزرگ ملاقات می کردند و به فراگیری متون دینی جدید می پرداختند که برای ما پند و عبرت است.


بیان و کلام شیوای منبری در درس و عمل نیز تأثیرگذار است


وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که طلاب در سنین جوانانی و در غربت هستند، نباید برایشان کار را دشوار کرد، در هفته بیش از سه روز نباید برنامه گذاشت تا به امور خانه و خانواده هم برسند اما این که در طول تابستان به کلی درس و بحث را فراموش کنند انقطاعی را به وجود می آورد که چندان پسنیده نیست. در حقیقت طلاب در عین حالی که تفریح می روند، نباید از حوزه علمیه بریده شوند.


حجت الاسلام رجایی خراسانی با اشاره به تأثیر منبرهای شیوا در کلام و بیان، یاد آور شد: برخی از کسانی که در حال حاضر مرجع تقلید هستند،  با بنده منبر می رفتند و کسانی همچون آیت الله نوری و خامنه ای از منبری های معروف بودند، در حقیقت این بزرگواران، منبری های بسیار خوبی را داشتند و بیانشان بیانی شیوا و صریح بود و خطیب های برجسته ای بودند.


مدیر مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار ادامه داد: بیان منبری در درس هم تاثیر دارد و باید در طول سال پیوسته به تبلیغ پرداخت و هیچ گاه از این اصل دینی غافل نشد. در حقیقت باید طلبه مدیریت و طوری برای او برنامه ریزی انجام شود که تعطیلات تابستانی را دریابد.


وی با بیان این که امیدواریم طلاب با برنامه های مدون از تعطیلات خود بیشترین استفاده را ببرند، گفت: همچنین کسانی بودند که در طول سال رفت و آمد می کردند و خیلی به درس توجه نداشتند که این آفت ها بعضا آن ها را گرفتار کرده است و امیدواریم از این گونه مسائل هر چه سریع تر فاصله بگیریم و طلاب از تعطیلات خود بیشترین استفاده را ببرند./864/ت302/ب5

ارسال نظرات