۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۷۷۰۶۸
معاون امور زائران استاندار خراسان رضوی مطرح کرد؛

لزوم برنامه ریزی برای ورود سالانه 40 میلیون زائر به مشهد مقدس

خبرگزاری رسا ـ معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به این که طبق افق 1404 مشهد مقدس باید پذیرای 40 میلیون زائر باشد، بر لزوم برنامه ریزی برای این مهم تأکید کرد و گفت: هم اکنون ماندگاری زائر داخلی در مشهد 7/2 روز و ماندگاری زائر خارجی یک هفته است.
واحدي، معاون زيارت استاندار خراسان رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدحسن واحدی، معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی صبح امروز در نشستی خبری به تشریح اقدامات و برنامه ریزی‌های این معاونت در سه ماهه اخیر پرداخت و گفت: آقای استاندار تکلیفی را برای معاونان تعیین کردند که برنامه عملیاتی خود برای حرکت را پیش بینی کنیم تا نقشه راهنمایی باشد؛ این معاونت هم مانند سایر معاونت ها برنامه عملیاتی ای تقدیم کرده است.

 

وی در تشریح برنامه ریزی‌های این معاونت برای سازماندهی به اقدامات خود تا پایان سال 1394، افزود: در بحث تعداد زائران می خواهیم نسبت به سال 1393، پنج درصد افزایش داشته باشیم، اماکن اقامتی 10 درصد افزایش یابد، بیمارستان ها و مراکز خدمات پزشکی 4/9 درصد، نشست و پرواز در فرودگاه 11 درصد و فضاهای فرهنگی نیز 6/1 درصد افزایش یابند که رویکرد تمام اقدامات به سمت ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی است.

 

ورود 500 هزار زائر به مشهد مقدس در تعطیلات عید فطر

واحدی با اشاره به آمارهای مربوط به تعطیلات عید سعید فطر، خاطرنشان کرد: در طول سه روز تعطیلی، حدود 500 هزار نفر به مشهد مقدس وارد شدند و طبق گزارش دبیرخانه، ظرفیت حدود 85 درصد هتل ها، 95 درصد هتل آپارتمان ها و 100 درصد مهمانپذیرها و خانه مسافرها اشغال شد و حدود 70 هزار زائر فرهنگی در مکان های تجهیز شده آموزش و پرورش اسکان داده شدند.

 

معاون هماهنگی امور زائران استاندار خراسان رضوی در بیان نمونه هایی از اقدامات هماهنگ شده توسط این معاونت برای پذیرایی هر چه بهتر از زوار امام هشتم(ع)، اظهار کرد: از عید سعید فطر، با شماره هر تلفن همراه خارج از استانی که وارد مشهد شود، تماس گرفته شده و به آن ها خیر مقدم گفته می شود و صلوات خاصه امام رضا(ع) برای آن ها پخش می شود.

 

وی همچنین از تلاش کمیته نوین این معاونت برای تهیه اپلیکیشن های تلفن همراه و نیز تیزرهایی در راستای ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی خبر داد.

 

ارائه پیشنهاد راه اندازی «سازمان زیارت و گردشگری» به شهرداری مشهد

واحدی با بیان این که شهرداری مشهد در کنار آستان قدس رضوی دو وزنه اساسی در مشهد به شمار می روند، از بسته پیشنهادی معاونت امور زائران استانداری برای شهرداری مشهد خبرداد و گفت: پیشنهادی تحت عنوان راه اندازی «سازمان زیارت و گردشگری شهرداری مشهد» برای شهرداری محترم ارسال کرده ایم که امیدواریم شورای شهر با نگاه مثبت آن را بررسی کند.

 

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: سازمان های زیادی زیرمجموعه شهرداری مشهد است و به چنین سازمانی برای مدیریت یکپارچه زیارت احتیاج داریم؛ این بسته در معاونت زیارت تهیه شده است و باید در شورای شهر بررسی و تصویب شده و مراحل قانونی اش طی شود و اگر در وزارت کشور تأیید شود، ابلاغ خواهد شد.

 

وی با تأکید بر این که «می خواهیم مسائل را از آرشیو درآورده و وارد اجرا شویم»، به نقاط ضعف در عرصه مدیریت امور زائران اشاره و اظهار کرد: ضعفدر هماهنگی امور زائران بوده که اساس کار است و اگر بتوانیم درستش کنیم، پتانسیل فراوانی دارد.

 

واحدی با اشاره به لزوم ورود بخش خصوصی به حل مشکلات این حوزه خاطرنشان کرد: من به دنبال عملیاتی کردن اقتصاد زیارت هستم تا بتوانیم اقتصاد مقاومتی را محقق کرده و از قِبَل آن گامی در اشتغال زایی استان برداریم.

 

معاون امور زائران استاندار خراسان رضوی یادآور شد: یکی از ضعف ها، ضعف در فرهنگ میزبانی است که می خواهیم برای رفع آن از فضاهایی چون برگزاری 500 دعای کمیل در مشهد مقدس و فواصل بین نماز جماعت و همچنین صداوسیما و تلفن همراه استفاده کنیم چرا که باید از میهمانان پذیرایی شایسته ای صورت گیرد.

 

لزوم برنامه ریزی برای ورود سالانه 40 میلیون زائر به مشهد مقدس

وی با اشاره به این که طبق افق 1404 مشهد مقدس باید پذیرای 40 میلیون زائر باشد، بر لزوم برنامه ریزی برای این مهم تأکید کرد و گفت: هم اکنون ماندگاری زائر داخلی در مشهد 7/2 روز، و ماندگاری زائر خارجی یک هفته است.

 

واحدی ضمن تشریح راهکار برای افزایش میزان ورود مسافر و افزایش ماندگاری زوار خاطرنشان کرد: باید در داخل استان تورهایی تعریف کنیم تا بر ماندگاری زائر بیفزاید اما زیارت قالب کار ما است؛ برای این معاونت دردآور است که زائر امام رضا(ع) با اولویت سیاحت به مشهد آمده و زیارتی هم انجام دهد.

 

معاون هماهنگی امور زائران استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سؤالی پیرامون برنامه ریزی این معاونت برای معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017، اظهار کرد: برنامه 2017 مشهد، یک ستاد ملی به ریاست وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک ستاد استانی به ریاست استاندار دارد که این ستاد کمیته هایی داشته و تقسیم کار شده است؛ ما به دنبال برگزاری هفته های کشورهای اسلامی هستیم که بتوانیم در مشهد هر هفته را به یکی از کشورهای اسلامی اختصاص دهیم تا خود را نمایش دهند و از این طریق جذب زائر کنیم.

 

وی در پایان با بیان این که پیش بینی می شود تا پایان تابستان سال جاری چهار میلیون مسافر به مشهد مقدس وارد شوند، گفت: خواهش ما از رسانه ها این است که برای معطوف کردن نگاه ها به بحث زیارت، صفحه یا بخشی را در رسانه خود تحت عنوان «زیارت» باز کنید و ما محتوای آن را تأمین خواهیم کرد./820/پ202/ح

ارسال نظرات