۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۲۷۷۳۰۳

جلوگیری اردن از بازگشت تروریست‎های اردنی به این کشور

خبرگزاری رسا ـ گروهی از افراد مسلح اردنی که در سوریه بوده‌اند در مسیر بازگشت در مرز اردن گرفتار شده‌اند و دولت این کشور اجازه بازگشت آنان را نمی‌دهد.
گروه تروريستي داعش

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در پی درخواست خانواده‌های گروهی از اعضای گروه‌های تروریستی و افراط‌گرای اردنی که در خاک سوریه حضور داشته‌اند برای بازگشت فرزندانشان به خاک اردن، دولت این کشور تأکید کرد که شرط بازگشت این افراد محاکمه و مجازات بر اساس قانون مبارزه با تروریسم این کشور است.

 

پایگاه خبری «عربی 21» امارات، گزارش داد «محمد شلبی» که یکی از افراط‌گرایان اردنی است اعلام کرده که دستکم 15 خانواده اردنی در مرزهای اردن و سوریه گرفتار شده‌اند.

 

شلبی گفت: این افراد اعضای خانواده عناصر گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا هستند که به سوریه رفته بودند؛ دستکم 2500 اردنی افراط‌گرا از سال 2011 آغاز بحران سوریه به این کشور رفته بودند و تعدادی از آنها فرزندانشان را نیز با خود به این کشور برده بودند.

 

وی افزود مقامات اردنی از ورود این خانواده‌ها به خاک اردن جلوگیری می‌کنند.

 

دولت اردن: شهروندانی که در سوریه بوده‌اند در صورت محاکمه مجاز به ورود به کشور هستند

 

از سوی دیگر محمد مومنی، سخنگوی دولت اردن این ادعا را رد کرد و گفت که هر شهروند اردنی که پیشتر در فعالیت‌های تروریستی مشارکت داشته تنها به شرط محاکمه و مجازات شدن حق ورود به کشور را دارند.

 

وی افزود که این افراد بعد از ورود به کشور به نیروهای امنیت ملی سپرده خواهند شد و بعد از آن به دادگاه امنیت ملی اعزام می‌شوند تا به اتهام پیوستن به گروه‌های تروریستی و خروج غیرقانونی از کشور محاکمه شوند.

 

کارشناس اردنی: ممانعت دولت از ورود افراطگرایان به کشور خلاف قانون است

 

یک کارشناس حقوق اردن اعلام کرد که بر اساس قانون اساس این کشور؛ اقدام دولت برای ممانعت از ورود شهروندان این کشور که در مرز گرفتار شده‌اند بر خلاف قانون است.

 

وی افزود که بر اساس قانون اساسی اردن هیچ شهروندی نباید از زندگی یا انتقال به محل به خصوصی منع شود.

 

مقامات اردنی سال 2014 به صورت غیر رسمی تصمیم گرفت که مانع ورود افرادی که در سوریه در حال جنگ بودند به خاک اردن شود.

 

اردن سال 2014 قانون مبارزه با تروریسم این کشور را تغییر داده و هر فردی که از سوریه به خاک اردن بازگشته بود را بازداشت کرده که تاکنون چندین نفر به اتهام مشارکت در درگیری‌های سوریه در زندان‌های اردن به سر می‌برند./994/ب101/د

ارسال نظرات