۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۲۷۷۶۸۹
گزارش مرکز رصد رسا از تکنیک برچسب زدن رسانه‎های عربی؛

تلاش شبکه‌های عربی برای مصادره مفهوم مقاومت به نفع اسلام آمریکایی

خبرگزاری رسا ـ شبکه های عرب زبان مانند العربیه، الجزیره و اسکای نیوز در رویکردی هم‌سو تلاش دارند مفاهیمی مانند "مقاومت مردمی" و " انقلابیان" را به نفع شورشیان مسلح در سوریه و یمن مصادره کنند.
انصارالله يمن



به گزارش مرکز رصد خبرگزاری رسا، در حالی که در چهار ماه اخیر یمن شاهد شدیدترین حملات از سوی ائتلاف سعودی علیه مناطق مختلف این کشور بوده است، این روزها شبکه های عربی زبان در رویکردی هم‌سو از مزدوران عبد ربه منصور هادی، رییس جمهور فراری یمن به عنوان" مقاومت مردمی علیه شبه نظامیان حوثی" یاد می‌کنند.

 


این امر درحالی صورت می‌پذیرد که به اذعان بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران، گروه هایی که علیه ارتش یمن و کمیته های مردمی در عدن و سایر مناطق این کشور می‌جنگند به طور غالب متشکل از القاعده، تندروهای سلفی و اخوان المسلمین، مزدوران عبد ربه منصور هادی و جدایی طلبان جنوب یمن هستند.

 
استفاده از عنوان " مقاومت مردمی" برای این شبه نظامیان یمنی درحالی صورت می‌پذیرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس همواره با مفهوم مقاومت اسلامی مشکل داشته و هیچگاه از جنبش‌های مقاومت طلب حمایت نکرده اند. کشوری مانند عربستان سعودی درحالی طی این چهار ماه انواع پشتیبانی دریایی و هوایی را از مزدوران عبد ربه منصور هادی داشته است که هیچگاه حاضر نشده حتی از گروه حماس که یک گروه سنی است در برابر اسرائیل حمایت مسلحانه کند. این امر درحالی  قابل توجه است که در همین مدت کوتاه انواع سلاح و تجهیزات نظامی به شبه نظامیان یمنی سرازیر شده است اما در طول سال های اخیر هیچ سلاحی تا کنون از سوی کشورهای عربی به نوار غزه ارسال نشده است.

 


از سوی دیگر رژیم آل سعود تلاش دارد با بایکوت رسانه ای خود اجازه ندهد که صدای جنبش مردمی انصار الله و سایر انقلابیان یمنی به گوش ملت های عربی برسد. این رژیم که همواره با دستاویز قرار دادن رابطه حسنه ایران با جنبش انصار الله تلاش داشته به ایران هراسی در منطقه دامن بزند در خلال برنامه شبکه هایی مانند العربیه وابسته به عربستان، الجزیره وابسته به قطر و اسکای نیوز عربیه وابسته به امارات انقلابیان یمنی را "کودتاگر" و تروریست‌های مسلح را "مقاومت مردمی" قلمداد کند.

 


این شبکه ها در برنامه‌های مختلف خبری و گفت‌وگو محور با تهدید جلوه دادن جنبش انصار الله و سایر انقلابیان یمنی و متهم کردن آنها به ابزار ایران، طرفداران منصور هادی و تروریست‌های مسلح را مقاومت مردمی عنوان می‌کنند که در حال دفاع از رییس جمهور مشروع و مقابله با اشغالگران هستند.

 

استفاده از مفهوم "انقلابی" برای شورشیان مسلح


همین سیاست نیز در چهار سال اخیر در سوریه دنبال شده است و شبکه های مهم عربی درحالی واژه "انقلابیان" را برای شورشیان مسلح به کار می‌برند که اغلب این نظامیان دارای رویکردی افراطی بوده و به گروه هایی مانند جبهه النصره مرتبط هستند. این در حالی است که جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه در لیست سیاه تروریسم عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس قرار دارد. به نظر می‌رسد تشکیل شاخه های نظامی مانند جیش الفتح، جیش الاسلام و سایر گروه های نظامی برای دور زدن لیست تروریسم است. عربستان درحالی مفهوم انقلابی و مقاومت را به نفع تروریست‌ها مصادره می‌کند که شمار بسیاری از تروریست‌ها از کشورهای خارجی به سوریه و یمن وارد شده اند و خود به اشغالگری می‌پردازند.

 

این در حالی است که دیگر در سوریه چیزی تحت عنوان تظاهرات مردمی و مطالبات سیاسی وجود ندارد و ارتش سوریه و مقاومت اسلامی درحال نبرد با گروه های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره هستند که هیچ توجهی به مطالبات مورد نظر مردم سوریه ندارند.


در همین راستا سید حسن نصرالله در یکی از سخنرانی های خود با انتقاد از نامگذاری شورشیان نظامی در سوریه و لبنان به عنوان " انقلابی" می‌گوید: "برخی رسانه های وابسته به جریان های سیاسی در خبرهای خود می‌گویند نبرد ارتش سوریه و حزب الله لبنان با "انقلابیان" در سوریه! آیا کسانی که سلاح حمل کردند و به خانه های مردم بی‌گناه متعرض شدند، انقلابی هستند؟ کسانی که سربازان ارتش لبنان را گروگان گرفتند و به قتل رساندند انقلابی هستند؟ اینگونه افراد تروریست های جنایتکار هستند، نه انقلابی."

 


به نظر می‌رسد رژیم های عربی که در سال‌های اخیر به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداخته اند و به دنبال آشتی کامل با این رژیم اشغالگر هستند همه تلاش خود را در خلق دشمن فرضی برای ملت های خود به کار گرفته اند. این رژیم ها که هیچگاه در جبهه مقاومت اسلامی نبوده اند با معرفی ایران به عنوان دشمن اصلی و ادعای هژمونی و نفوذ ایران در سوریه، لبنان، عراق و یمن تلاش دارند مفهوم اشغالگری و نفوذ را به ایران نسبت داده و با شورشیانی مسلحی که به مقابله با خواست مردم در این کشورها می‌پردازند را مقاومت مردمی و انقلابیان نامگذاری کنند. امری که بیشترین کمک را به رژیم صهیونیستی می‌کند تا مانند گرگی در لباس میش ظاهر شود. اسرائیل با این اقدام محافل سیاسی و رسانه ای عربی، از دشمن اصلی جهان عرب به عنوان یک همپیمان ظاهر می‌شود.

 

شکست های پیاپی رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین از سال 2000 به بعد این رژیم را بر آن داشته تا با همپیمانی حکومت‌های مرتجع جلوی قدرت روز افزون محور مقاومت اسلامی را بگیرد./983/ز501/ک

حسین سعدی

 

ارسال نظرات