۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۲۷۷۷۳۸
کارشناس مذهبی:

ویژگی اصلی مهدی یاوران، اقامه نماز است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمودی گفت: طبق آیه قرآن و روایات معصومان اولین اقدام حضرت مهدی بعد از ظهور اقامه کردن نماز است و حضرت زمانی ظهور خواهند کرد که نسل منتظر به معنای واقعی کلمه اقامه کننده نماز باشند.
اقامه نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام حسن محمودی، کارشناس و استاد مرکز تخصصی نماز قم، عصر امروز در ادامه دوره آموزشی معارف نماز که در بنیاد آیت الله خامنه ای نجف‌‌آباد برگزار شد، با اشاره به حدیث «الصلاه عمود الدین»، گفت: برای برپا ماندن ستون و خیمه دین، باید نماز را اقامه کرد و برای گسترش فرهنگ نماز باید اقامه کنندگان نماز گسترش پیدا کنند.

 

وی با بیان آیه «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ» افزود: طبق روایتی از امام صادق، مصداق این آیه امام زمان(ع) است که نخستین اقدامشان اقامه نماز در جامعه است و حضرت زمانی ظهور خواهند کرد که نسل منتظر به معنای واقعی کلمه اقامه کننده نماز باشند و ما باید به دنبال این بحث باشیم که فرزندانمان با اقامه نماز به شاخصه مهدی یاوری برسند و اقامه کننده نماز کسی است که غیر از خود دغدغه و نگرانی دیگران را در معارف دین دارد.

 

حجت الاسلام محمودی در ادامه با بیان این که بالاترین ذکر خداوند، نماز است، درباره اهمیت ذکر گفت: در آیات و روایات فراوانی امر به ذکر و دستور به ذکر کثیر شده است «اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا» که عاقبت عدم ذکر، در قیامت جز حسرت برای انسان ندارد.

 

وی در ادامه بیان داشت: از مهم ترین آثار ذکر خدا، خوشنام شدن در بین دیگران، دوری شیطان، یاد خدا از بنده، بهره مندی از دوستی خدا و اگر انسان از یاد و ذکر خدا غافل شود، قرار گرفتن در تنگناهای زندگی «مَن أعرَضَ عَن ذِکرِی فإنّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکاً»، کور محشور شدن در قیامت، قرین شدن با شیطان و خودفراموشی که بالاترین بیماری روحی است، دچار خواهد شد.

 

استاد مرکز تخصصی نماز با بیان این که برای رسیدن به بالاترین ذکر خداوند یعنی نماز، و بروز آثار آن در جسم و روح انسان، باید خود را اصلاح کنیم، افزود: مشکل اصلی ما در بحث نماز، مطرح نبودن نماز به عنوان یک کار مهم چنان که برای انجام امور دنیوی بسیار مقید هستیم و وقت می گذاریم ولی برای نماز نه و مشکل دوم نقصانی که در نمازهای ما وجود دارد، است چون معیار نماز، یاد خداست ولی ما در نمازهایمان به یاد همه چیز هستیم الا به یاد خدا.

 

وی با اشاره به این که اگر آداب هر چیزی رعایت شود، آثار آن نیز نمودار می شود، تصریح کرد: از جمله آداب نماز که در سیره اهل بیت(ع) نیز وجود داشته است، انتظار برای رسیدن وقت نماز است چنان که امام سجاد آن قدر در انتظار وقت نماز بودند که آثار نگرانی در چهره شان مشخص بود که نکند خدا دیگر اجازه اقامه نماز را به من ندهد هم چنین پوشیدن لباس پاکیزه، استفاده از عطر و آدابی ظاهری برای رسیدن به آثار نماز بسیار سفارش شده است.

 

حجت الاسلام محمودی در ادامه درباره دیگر آداب نماز افزود: داشتن خشوع به این معنا که از امور لغو و بیهوده که هیچ نمود مثبتی در زندگی دنیا و آخرت ما ندارد، دوری کنیم، محافظت در نماز که نه تنها در موقع نماز، بلکه در تمام طول روز باید مراقبت اعمالمان باشیم و مشکل اصلی ما این است که در مناسبت های مذهبی برای ساعاتی از آلودگی ها پاک می شویم و به محض وارد شدن به جامعه باز گرفتار همان آلودگی ها می شویم.

 

وی در ادامه بیان داشت: غیبت کردن که غیبت کبیره ایمان کش است، حرام خواری، بدخواهی برای مسلمین، شرب خمر، قطع صله رحم، نگاه خشمناک به والدین در حالی که آنان مقصر باشند و این امر بالاترین مانعی است که خداوند هیچ نمازی را از او قبول نمی کند و این اوج اهمیت دین اسلام به والدین است که برای تمام موارد مدت معین شده است، ولی برای نگاه غضبناک به والدین، هیچ نمازی از انسان قبول نمی شود تا آنان راضی شوند.

 

استاد مرکز تخصصی نماز از دیگر آداب نماز را نشاط روحی و حضور قلب بیان کرد و افزود: طبق روایات معصومان آن مقدار از نماز قبول می شود، که در آن حضور قلب وجود داشته باشد و کامل ترین نماز، نمازی است که با حضور قلب باشد و باید بدانیم حضور قلب یک نعمت است که باید آن را خاضعانه از خداوند بخواهیم.

 

وی درباره عوامل تحصیل حضور قلب نیز گفت: امام خمینی در کلامی بیان کردند که کلید گنجینه اعمال و سعادت ها، حضور قلب است و بدون حضور قلب، اعمال از اعتبار ساقط است که از مهم ترین راهکارهای حضور قلب ترک گناه، برطرف کردن موجبات حواس پرتی، انجام تعقیبات نماز است که در کلام معصومان بسیار به آن سفارش شده است./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات