۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۲۷۷۷۹۵

نامه جمعی از طلاب حوزه علمیه قم به شورای عالی امنیت ملی درباره توافق هسته ای

خبرگزاری رسا ـ شماری از طلاب حوزه علمیه قم در نامه‌ای به رییس شورای امنیت ملی با بیان این‌که این روزها مذاکرات هسته ای پس از 12 سال مقاومت و مجاهدت، به مقطع حساس خود رسیده و در انتظار تصمیمی شجاعانه و تاریخی است، خواستار بررسی دقیق متن توافقنامه هسته‌ای شدند.
مذاکرات هسته اي در وين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماری از استادان و طلاب حوزه علمیه قم در نامه ای به رییس و اعضای شورای عالی امنیت ملی خواستار برریس دقیق متن توافق هسته ای شدند تا جلوی سوء استفاده غرب و آمریکا گرفته شود.


متن این نامه که در اختیار خبرگزاری رسا قرار گرفته، بدین شرح است:

باسمه تعالی

رئیس و اعضای محترم شورای عالی امنیت ملی
با سلام و تحیات فراوان


همان گونه که مستحضرید، این روزها مذاکرات هسته ای پس از 12 سال مقاومت و مجاهدت، به مقطع حساس خود رسیده و در انتظار تصمیمی شجاعانه و تاریخی است. این مقطع حساس بی تردید هم برای آینده کشور تعیین کننده است و هم نخبگان کشور را در معرض امتحانی بزرگ قرار داده است؛ آزمون شجاعت، آزادگی، ولایت پذیری و ولایت مداری و ترجیح منافع ملی بر منافع مقطعی حزبی و جناحی.



هرچند برخی، پس از اعلام جمع بندی مذاکرات، با هدف خاموش کردن صدای منتقدین و سخت کردن تصمیم گیری برای مسئولان، سعی در تک صدایی کردن جامعه، ایجاد اختناق رسانه ای و تزریق شادی کاذب به مردم نموده اند؛ اما پاسخ بدون تبریک رهبر فرزانه انقلاب، پیام روشنی برای مردم، نخبگان و مسئولین داشت؛ پیام تعقل و تدبیر در تصمیم، به جای تعصب و تزویر؛ پیام درنگ و تامل برای تصمیم و پرهیز از شتاب عاری از تدبیر.



در پاسخ رهبر انقلاب دو نکته اساسی وجود داشت:


1.ضرورت بررسی دقیق متن توافق توسط مراجع قانونی پیش بینی شده؛


2.حفظ وحدت و متانت برای دست یابی به منافع ملی


رهبری فرزانه تا کنون نه تنها درباره متن توافق اظهار نظری نکردند، بلکه از مسئولین امر خواستند تصمیمی بگیرند که بتوانند آن را در پیشگاه الهی با گردن افراشته ابراز نمایند.

 

ما طلاب و اساتید حوزه علمیه قم طبق روایت «العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس » به بررسی دقیق متن توافق وین (برجام) و مقایسه آن با معیارهای ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری برای حفظ منافع ملی پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که کشورهای مستکبر جهانی در این توافق نهایت مکر و حیله را بروز داده اند. لذا از باب النصیحة لائمة المسلمین برخی از نگرانی ها و موارد عبور از خطوط قرمز نظام را در متن توافق با شما در میان می گذاریم و می دانیم سخن های فنی و دقت های کارشناسی دیگری نیز وجود دارد که بر این نگرانی ها می افزاید.


 

برخی از خطوط قرمز و موارد عبور از آن عبارت اند از:

1.عدم پذیرش محدودیت های بلند مدت
علی رغم تأکید صریح رهبری بر ممنوعیت پذیرش محدودیت های بلند مدت، توافق وین پر است از محدودیت های 8 و 10 و 15 و 20 و 25 ساله و دائمی

 

2.عدم محدودیت غنی سازی و حفظ فردو

علی رغم تاکید رهبری بر نیاز قطعی کشور به 19هزار سو سوخت، با تعطیلی بیش از 14 هزار سانتریفیوژ و باقی ماندن تنها حدود 5 هزار سانتریفیوژ با حداقل میزان غنی سازی از این خط قرمز نیز عبور شده است. علاوه بر این فردو عملا از مرکز صنعتی به مرکزی تحقیقاتی تقلیل یافته و تنها به صورت نمادین 1000 سانتریفیوژ غیر فعال در آن وجود خواهد داشت.

 

3.لغو همه تحریم ها در روز توافق

اولا رهبری بر لغو و نه توقف یا تعلیق تصریح کردند. ثانیا لغو در روز توافق.


اما بارها در متن، کلمه توقف و تعلیق تحریم دیده می شود و بسیاری از آن ها نه در روز توافق که زمانی بسیار طولانی و پس از آن تعلیق یا متوقف خواهند شد.

 

4.لغو تحریم ها نباید منوط به اجرای تعهدات ایران باشد

متن توافق وین در موارد مشخصی لغو تحریم را به اجرای تعهدات ایران گره زده است و این امر موجب خالی شدن دست ایران از همه برگ های برنده می شود.

 

5.موکول نشدن اجرای تعهدات طرف مقابل به گزارش های آژانس

متن توافق وین در موارد بسیاری سخن از نقش محوری و گزارش های آژانس دارد و به صراحت اقدامات طرف مقابل را به گزارش آژانس موکول می کند.

 

6.ضرورت حفظ حق تحقیق و توسعه

تحقیق و علم ورزی و توسعه یکی از حقوق اساسی هر ملت است که در این توافق این حق طبیعی در مواردی از ایران سلب شده است و حتی درباره برخی موضوعات تصریح می شود که ایران حق تحقیق علمی نیز ندارد. این مورد با عزت ملی و حریت یک ملت در تنافی جدی است.

 

7.نباید به بهانه نظارت وارد حریم امنیتی کشور شوند

علی رغم تاکیدات و تصریحات فراوان رهبری این مورد نیز نقض شده است. البته هنوز با الفاظ بازی می شود و گاهی از دسترسی به جای بازرسی سخن به میان می آید.

 

8.مذاکرات تنها در مسئله هسته ای مجاز است و نباید بر توان دفاعی و موشکی ما اثر بگذارد.

قطعنامه شورای امنیت به روشنی سخن از تحریم تسلیحاتی و موشکی ایران به میان آورده است.



9.حفظ ماهیت آب سنگین اراک
سخن از باز طراحی آب سنگین اراک و پر کردن آن با بتن هم نگران کننده و هم تأسف آور است. تأکید متن توافق بر عدم حضور ایران در فرآیند بازطراحی، سخنی تحقیر آمیز و حربه ای برای شیطنت است. عملا آب سنگین اراک در معرض خطر قرار دارد.

 

10.لزوم حفظ عزت و منافع ملی

علی رغم روحیه مقاومت و شهامت رهبری، بارها و بارها طی مذاکرات و پس از آن با تهدید به گزینه نظامی روبرو شدیم و پس از مذاکرات در کمتر از دو هفته 7 بار تهدید به حمله نظامی شدیم. ایران باز هم طرفدار تروریست و ناقض حقوق بشر و مایه ی نگرانی جامعه جهانی معرفی شد. با اینکه رهبری فرمودند: با مذاکره زیر شبح تهدید مخالفم، مذاکرات ادامه یافت و تحقیر ها و تهدید ها چند برابر شد.

 

در پایان، ماطلاب و اساتید حوزه های علمیه کشور بر اساس مبانی و آموزه های دینی خود، رهبر معظم انقلاب را نائب بر حق امام عصر (عج) می دانیم و هر گونه تخطی از فرمان ایشان را سرپیچی از دستور الهی برمی شماریم و با امضای این طومار از شما می خواهیم شجاعانه جلوی زیاده خواهی استکبار ایستادگی کرده و مانع از عبور خطوط قرمز شوید.


هر تصمیمی بگیرید، فردا تاریخ درباره شما قضاوت خواهد کرد و در روز جزا باید در برابر خدای متعال و خون های پاک شهداء پاسخگو باشید. این صحنه عمل و این شما مردان تاریخ ساز....

والسلام علی من أتبع الهدی

/843/پ203/ج

ارسال نظرات