۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۲۷۷۸۲۵
مجلس در هفته‌ای که گذشت؛

از درگیری نمایندگان پارلمان تا بررسی فنی برجام در کمیسیون‌های تخصصی مجلس

خبرگزاری رسا ـ بهارستان در هفته ای که گذشت شاهد روزهای پر فراز و نشیبی در ساختمان پارلمان بوده است که مهم ترین آن درگیری لفطی نمایندگان و بررسی فنی برجام در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بوده است.
صحن علني مجلس شوراي اسلامي با حضور وزير امور خارجه

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، نخستین روز کاری مجلس شورای اسلامی در هفته جاری روز یکشنبه با تاخیر 91 نفر از نمایندگان آغاز شد و بررسی طرح‌ها و لوایح مختلف در دستور کار نمایندگان خانه ملت در روز کاری خود قرار گرفت.


نمایندگان مجلس یکشنبه آرام خود را با دستور کار بررسی طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز را آغاز کردند و در ادامه به بررسی طرح یک فوریتی بازنگری مقررات اداری و استخدامی شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشورپرداختند که پس از بررسی کوتاهی، به علت داشتن بار مالی به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند.


البته این نشست هم همانند سایر نشست‌های علنی مجلس دارای تذکراتی از سوی نمایندگان بود که مهمترین آن تذکر احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس با عنوان اینکه دولت باید متن توافق را در قالب یک لایحه به مجلس تقدیم کند بود که با توضیحات رئیس مجلس شورای اسلامی مواجه شد، همچنین در این روز محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک با رای نمایندگان به عنوان عضو ناضر مجلس در هیأت نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت انتخاب شد.


ولی بر خلاف صحن که روز آرامی داشت، کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در این روز رنگ و بوی هسته‌ای به خود گرفت و عباس عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور برای بررسی برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی رفت.

 

درگیری لفظی نمایندگان در روز پر حاشیه پارلمان

دومین روز کاری مجلس شورای اسلامی سه شنبه ششم مردادماه با 92 کرسی خالی نمایندگان ملت آغاز شد، فضای مجلس از همان ابتدا نشان می‌داد که بهارستان در این روز یکی از ناآرام‌ترین روزهای خود را سپری خواهد کرد.


در همان لحظات ابتدایی جلسه که به ریاست حجت‌الاسلام‌ ابوترابی‌فرد برگزار شد با تذکر حجت‌الاسلام رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با این موضوع که یک هفته است که متن جمع‌بندی مذاکرات توسط ظریف به مجلس ارائه شده اما این متن پر از غلط و ایراد است و جای سوال است که این افرادی که از مذاکرات تعریف و تمجید می‌کنند این متن ناقص را خوانده‌اند؟

حجت الاسلام ابوترابی فرد در پاسخ به این تذکر گفت: تن برجام از پیچیدگی فنی، سیاسی و حقوقی برخوردار است و باید ترجمه این متن از بالاترین دقت برخوردار باشد و به محض اینکه در همین روزها ترجمه رسمی و قطعی متن به دست ما برسد، آن را به صورت رسمی در اختیار نمایندگان قرار می‌دهیم.


تنش درصحن علنی مجلس شورای اسلامی با تذکر آئین‌نامه‌ای مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با این موضوع که شان مجلس طبق گفته آقای لاریجانی خرید و فروش سیب زمینی نیست، آیا ترجمه‌ای که امروز از متن توافق نهایی تقدیم مجلس شد، تضمینی برای صحت آن وجود دارد؟ اینکه می گویند این ترجمه مورد تایید دستگاه دیپلماسی است، یعنی ایراد دیگری ندارد.


حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد پاسخ تذکر کوچک‌زاده را اینگونه داد که باید بگویم پس از توافق وین وزیر امورخارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور به مجلس دعوت شدند و گزارشی ارائه کردند، همچنین آنها به طور ممتد در جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حاضر شدند و ساعت‌ها با همکاران بحث کردند، اینکه عنوان می‌کنید ممکن است متن ترجمه مشکل داشته باشد مانعی ندارد، این متن وحی منزل نیست.


بحث‌و جدل در اینجا به پایان نرسید و پس از صحبت‌های حجت‌الاسلام ابوترابی فرد کاظم جلالی نیز تقاضای بیان تذکری با استناد به ماده 79 آیین‌نامه داخلی مجلس را داشت که اظهار داشت: مشکل اینجاست که عده‌ای خود را عین اسلام و مجسمه آن و صددرصد تابع ولایت می‌دانند، البته آنها می‌توانند نسبت به خود چنین برداشتی کنند اما مشکل اینجاست که دیگران را خائن و غیر ولایی می‌دانند.


در جریان بیان این تذکر عده‌ای از نمایندگان از جمله مهدی کوچک‌زاده پاسخ‌هایی به جلالی می‌دادند که وی خطاب به کوچک‌زاده گفت: "هوچی‌گری نکن!"

 

پس از پایان یافتن بگو مگو های بین نمایندگان، لاریجانی وارد صحن علنی شد و ریاست جلسه را بر عهده گرفت، در همین لحظه حجت الاسلام ابوترابی‌فرد در کنار جایگاه هیأت رئیسه، به گفت‌وگوی کوتاهی با کوچک‌زاده و جلالی پرداخت و خواستار رفع کدورت بین این دو نماینده شد که در نهایت نیز آنان با مصافحه، پایان یافت.


در حالی که همه تصور می‌کردند صحن علنی مجلس شورای اسلامی با آرامش به پایان خواهد رسید، دکتر لاریجانی توضیحاتی در ارتباط با توزیع متن ترجمه برجام در بین نمایندگان ارائه و در پایان سخنان خود درباره اتهاماتی که به وی وارد شده است، گفت:‌ من لزومی نمی‌بینم که از خود دفاع کنم چرا که هر کسی ایرادی مشاهده می‌کند باید مطرح کند اما من متوجه نشدم که منظور آقای کوچک‌زاده از رفتار سلطنت‌مأبانه چیست؟


وی در ادامه اظهارداشت: یا در جای دیگری یکی از نمایندگان گفته است که لاریجانی نمی گذارد مسائل هسته‌ای در مجلس مطرح شود و او بنا به خواسته آقایان هاشمی و روحانی رئیس مجلس است؛ و یا دیگری گفته است که سگ احمدی‌نژاد و مشایی به لاریجانی شرف دارد؛ حداقل من شهادتین را که گفته‌ام چطور می‌شود سگ دیگران بر کسی که شهادتین می‌گوید شرف داشته باشد؟


رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: مهم این است که در موضوع اساسی مذاکرات و توافق هسته‌ای در کشور شکاف ایجاد نشود.


البته با پایان یافتن صحن علنی مجلس در روزی پرتنش، کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس آغاز شد که مهمترین دستور در این روز به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اختصاص یافته که در ادامه بررسی برجام، اینبار نمایندگان این توافق را از نظر فنی با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بررسی کردند.

 

آرامش پس از طوفان در بهارستان
همانطور که انتظار می‌رفت سومین جلسه علنی نمایندگان خانه ملت در هفته جاری پس از یک روز پرحاشیه و گرد و خاک نمایندگان و بگو مگو های لفظی، به آرامی همراه بود و در این روز نمایندگان بیشتر به بررسی طرح‌ها و لوایح پرداختند و در این روز گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح‌استفساریه‌ماده(59)‌ قانون‌برنامه‌پنجساله‌ پنجم‌توسعه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ایران، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سرمایه دور پنجم بانک توسعه اسلامی، گزارش شوردوم کمیسیون انرژی در مورد طرح حمایت از صنعت برق کشور، گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده،گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد طرح اصلاح بند (ج) ماده (178) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در دستور کار نمایندگان قرار و مورد بررسی قرار گرفت. /858/پ200/ج

 

ارسال نظرات