۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۲۷۸۶۳۳
در آستانه انتخاب اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام در بهارستان؛

آیا خانه ملتی ها به برجام رای مثبت می‌دهند/ نظرات ضد و نقیض از تصویب برجام در مجلس

خبرگزاری رسا ـ اعضا کمیسیون ویژه بررسی برجام در حالی توسط نمایندگان خانه ملت انتخاب خواهند شد که نظرات ضد و نقیضی در ارتباط با اهمیت و ضرورت بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی شنیده می‌شود.
ايران و 1+5  صحن علني مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، مهم ترین دستور کار مجلس شورای اسلامی پس از تعطیلی یک هفته‌ای صحن علنی، انتخاب اعضا کمیسیون ویژه بررسی برجام توسط نمایندگان ملت خواهد بود.


خانه ملتی ها که به تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام رای مثبت دادند، حال باید با انتخاب 15 نفر، روند بررسی برجام یا همان «برنامه جامع اقدام مشترک» را در مجلس شورای اسلامی به طور رسمی کلید بزنند.


البته پس از اعلام توافق، نمایندگان خانه ملت از همان ابتدا بررسی برجام را در کمیسیون‌های تخصصی کلید زده ولی گزارشی که در صحن علنی مجلس از برجام ارائه خواهد شد، گزارش کمیسیون ویژه خواهد بود.


اما نکته‌ای که در ارتباط با آغاز بررسی برجام به طور رسمی در مجلس شورای اسلامی اهمیت دارد نظرهای ضد و نقیضی است که در ارتباط با تصویب برجام در مجلس مطرح شده است.


برخی منتقدان با اعلام عدول برجام از خط قرمزهای نظام، می‌گویند که برخی ها در مجلس روندی را در پیش گرفته‌اند که نمایندگان با تصویب قانون الزام دولت به حفظ دستآوردهای هسته‌ای فقط می‌توانند به کلیات برجام رای دهند و آن را تصویب کنند و از دخل و تصرف درجزئیات آن محروم هستند.


البته برخی دیگر از نمایندگان معتقدند که مجلس برجام را به دقت مورد بررسی قرار خواهد داد و هرکجا عدول از خطوط قرمز مشاهده شود با آن برخورد خواهند کرد.


اما در این میان برخی دولتی‌ها معتقدند که اجرای برجام نیازی به تصویب مجلس ندارد و این یک توافق سیاسی است.


 برجام نیازی به تصویب مجلس ندارد
الهام امین زاده، معاون حقوق رییس جمهور در ارتباط با برجام گفت: این سند، معاهده بین المللی نیست که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد.


وی ادامه داد: در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای آمده ، دولت موظف به ارائه نتیجه توافقنامه به مجلس است،ما گفتیم این بررسی است ولی متاسفانه جراید حمله کردند این بر خلاف قانون اساسی است.


امین ‌زاده گفت: برخی ها این توافق را سیاسی می دانند و این که توافق معاهده است یا توافق سیاسی، این درحال بررسی است، ولی اینکه برای لازم الاجرا شدن برجام نیاز به مصوبه مجلس است، نیز قابل بررسی است، ولی این را باید بیاد داشت که در 90 روز این برجام اجرایی می شود و در متن نیز سخنی از تصویب داخلی نیامده.


معاون حقوق رییس جمهور ادامه داد: سند برجام بر خلاف معاهدات بین المللی، امین معاهده نیز ندارد، اگر صحبت این بود که اگر برجام باید توسط قانونگذاران تصویب شود، چرا پارلمانهای 1+5 دنبال تصویب این متن نیستند، نمایندگان مجلس این سند را دریافت کرده و گزارش نیز به مردم داده شده. اگر طرف مقابل ما اعتقاد دارد این توافق سیاسی است، ما چه اصراری داریم آن را معاهده اعلام کنیم؟


برجام معاهده بین‌المللی نیست
رییس سازمان انرژی اتمی، در واکنش به درخواست نمایندگان مجلس مبنی بر تصویب متن برجام در پارلمان به عنوان یک موافقت نامه بین المللی، گفت: این متن هنوز موافقت نامه، کنوانسیون یا معاهده بین المللی تلقی نمی شود، از این رو است که این متن را برنامه جامع اقدام مشترک نام گذاری کرده اند، حال در هر صورت وزارت خارجه متولی این حوزه بوده و باید در این رابطه تصمیم گیری کند.


طبق قانون اساسی، هر توافق‌ بین‌المللی نیازمند تصویب مجلس است

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در واکنش به نظر علی اکبر صالحی مبنی بر اینکه برجام موافقتنامه نیست که تصویب مجلس برسد، گفت: نظر صالحی، نظر شخصی ایشان است و قانون اساسی را نمی شود کنار گذاشت.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس نهم شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که قعطنامه ها به تصویب مجلس نمی رسد چرا برجام باید به رای گذاشته شود، اظهار کرد: چطور می شود قطعنامه را با توافق هسته ای مقایسه کرد در حالی که قطعنامه آن چیزی است که شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرده است و ما یا می‌پذیریم یا نمی‌پذیریم. .


وی در ادامه با بیان اینکه قطعنامه از توافقنامه متفاوت است توضیح داد: توافق دقیقا مصداق اصل مربوطه قانون اساسی است، طبق قانون اساسی، توافقنامه ها بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر و مجامع بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، این تفاوت جدی بین توافقنامه و قطعنامه است.

 

تصویب برجام در مجلس لازم نیست
بهمن کشاورز، رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای ایران در واکنش به اظهاراتی که تصویب برجام در مجلس را علاوه بر تصویب آن در شورای امنیت لازم می داند، گفت: اگرچه مجلس در راس همه امور است، اما آنچه در شورای امنیت ملی مانند توافق برجام تصویب شود، قابلیت اجرایی دارد. بر اساس اصل 176 قانون اساسی اگر توافق هسته ای، تحت نظر شورای امنیت ملی و به تصویب نهایی این شورا برسد، تصویب مجدد آن احتمالا در مجلس شورای اسلامی لازم نیست.


اجرای برجام نیازمند مصوبه مجلس است
اللّهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت و رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم تصویب برجام در مجلس، بیان کرد: توافق نهایی هسته‌ای «برجام» یک موضوع ملی و مربوط به کل نظام است و اینگونه نیست که فقط از طرف دولت امضا شده باشد، قطعاً هم رئیس مجلس و هم رؤسای قوا و سایر مقامات نظام و اعضای شواریعالی امنیت ملی در جریان متن و جزئیات برجام هستند.


وی افزود: طبق قانون همه قراردادها و توافقنامه‌های بین‌المللی که تعهدآور باشند،‌ قطعاً نیازمند مصوبه مجلس هستند، مجلس قبلاً یک مصوبه راجع به طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای داشت که در آنجا اشاره شده بود با نظر شورایعالی امنیت ملی، ممکن است برخی از آن مصوبه این چنین برداشت کنند که اگر تأیید شواریعالی امنیت را داشته باشد،‌ نیازمند تصویب مجلس نیست، در حالی که این طور نیست.


رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه تصریح کرد: در زمینه توافق هسته‌ای شاید برداشت‌های مختلفی از نظر حقوقی وجود داشته باشد، از منظر قانون اساسی همه توافقنامه‌ها و موافقتنامه‌های بین‌المللی که تعهدآور باشند، نیازمند مصوبه مجلس هستند، همانطور که کنگره آمریکا نیز مدعی است توافق هسته‌ای با ایران باید به تصویب کنگره برسد.


برجام چه سندی است که نیاز به تصویب مجلس ندارد؟
منصور حقیقت‌پور گفت: وقتی موضوع تبادل زندانیان، بحث بیمه و دیگر موارد بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولتهای دیگر برای تصویب به مجلس می‌آید، پس توافق ایران با 1+5 چه سندی است که نیاز به تصویب مجلس ندارد؟


نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: مجلس در مصوبه اخیر خود در مورد الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران خواستار این شده تا برجام مسیر قانونی خود را برای تطبیق با قانون اساسی طی کند و شایسته است که مسئولان ذیربط، مطابق با وظایف، اجازه دهند تا مجلس کار خود را انجام دهد.


لازم به ذکر است طبق نظر نمایندگان کمیسیون ویژه با حضور 15 نفر از نمایندگان تشکیل و گزارش این کمیسیون پس از بررسی برجام در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت خواهد شد./858/

ارسال نظرات