۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۲۷۸۹۶۷
آیت الله حسینی بوشهری در خطبه های نماز جمعه قم:

جامعه را نباید درباره توافق هسته ای ذوق زده و مأیوس کرد/ تقاضا از وزیر امور خارجه

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم با انتقاد شدید از سخنان نسنجیده و بداخلاقی های اخیر آمریکایی ها، ضمن تقدیر از وزیر امور خارجه برای پاسخ متقن به رییس جمهور آمریکا، تصریح کرد که باید با زبان کرامت با ملت ایران سخن گفته شود.
نماز جمعه عبادي سياسي قم نماز جمعه قم به امامت آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به اصول حاکم بر روابط اجتماعی گفت: یکی از عوامل مؤثر در ایجاد روابط اجتماعی سالم پیوند اخوت است.


وی به آسیب های پیوند اخوت اشاره کرد و افزود: آسیب های پیوند اخوت به دو دسته عقیدتی و رفتاری تقسیم می شوند، در بخش عقیدتی اگر انجراف عقیده در جمعی پدید آید و به جای خدا محوری دنیا محور باشد پیوند برادری سست می شوند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امام علی(ع) فرمودند اگر دوستی بر اساس دنیا محوری پدید آید با کوچکترین بهانه ای از بین می رود، اظهار داشت: خودبینی و برتری طلبی از دیگر آسیب های پیوند اخوت است، انسان های به پیوند برادری لطمه می زنند و کسانی که خود را برتر می دانند برادری پایداری ندارند؛ صداقت، پاکی و فروتنی می تواند چنین رابطه ای را پایدار کند.


وی سوء ظن را از دیگر آسیب های پیوند اخوت عنوان کرد و ادامه داد: سوء ظن ریشه برادری را در جامعه اسلامی از بین می برد، انسان هایی که به سوء ظن مبتلا هستند همواره اطرافیان خود را خائن می دانند و تصور می کنند که آن ها دشمن هستند.


آیت الله حسینی بوشهری در خطبه دوم با اشاره به 25 شوال سالروز شهادت امام صادق(ع) ابراز داشت: حضرت در 65 سالگی درمدینه به شهادت رسیدند، ایشان در زمان خود یک نهضت بزرگ فرهنگی را پایه گذاری کردند؛ تربیت انسان ها و شایسته سازی در سطح عموم، تربیت شاگردان با تخصص های خاص، سفارش حضرت برای تدوین حدیث و تألیف کتاب، مبارزه با بدعت ها، توجه به نسل جوان و مبارزه با خلفای جور از جمله این کارها به شمار می رود.


وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی به روز خبرنگار اشاره و عنوان کرد:خبرنگاران نقش مهمی در اطلاع رسانی دارند، خبرنگاران باید سرعت، دقت و امانتداری را در نظر بگیرند و اخلاق خبرنگاری را رعایت کنند و دچار سیاست زدگی و جو زدگی نشوند.


نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مسائل هسته ای خاطرنشان کرد: آن چه از مقوله مذاکرات و متن تفاهم برداشت می شوند این است که نباید مردم را مأیوس کرد و همچنین نباید دچار ذوق زدگی و تدارک برای برپایی جشن شد.


وی اضافه کرد: تیم مذاکره کننده هسته ای آنچه در توان داشت به کار بست اما باید توجه داشت که برای حفظ مصالح و منافع ملی باید سیر قانونی طی شود حال اگر این مسیر از طریق مجلس یا شورای عالی امنیت ملی باشد باید این مسیر گذرانده شود.


مدیر حوزه های علمیه با بیان این که باید باب نقد بازباشد، گفت: البته این نقدها باید منصفانه باشد، نخبگان و اهالی فن می توانند توافق هسته ای را نقد و بررسی کرده و اطلاع رسانی کنند؛ همه اتفاق نظر دارند که برجام هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف دارد اما موافقان این توافق نباید فقط جنبه مثبت را ببینند و همچنین مخالفان نیز نباید فقط جنبه منفی را بزرگ کنند.


وی افزود: توافق پایان کار نیست، در کنگره دولتمردان با نمایندگان درگیر هستند تا آن ها و رژیم صهیونیستی را قانع به توافق کنند؛ در فضای کشور باید وحدت حفظ شده و نباید اجازه داد تا موضوع هسته ای و دیگر موضوعات سبب اختلاف و دو دستگی شود.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که متأسفانه در این مدت آمریکایی ها و برخی از اروپایی ها بداخلاقی هایی زیادی انجام دادند، اظهار داشت: رییس جمهور آمریکا اخیرا سخن های نسنجیده ای گفته است، از وزیر امور خارجه آقای دکتر ظریف به دلیل پاسخ متقنی که به این رجزخوانی ها داده تقدیر و تشکر می کنیم.


وی ادامه داد: از آقای ظریف تقاضایی نیز داریم، تقاضای ما این است که هیأت هایی که به ایران یکی پس از دیگری وارد می شوند و ذوق زده شده اند باید پروتکل ها را رعایت کنند، گاهی حرکات جلفی در ملاقات ها دیده می شود که متناسب شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.


امام جمعه قم با بیان که آمریکا ملتی را که آبدیده و 8 سال جنگ را پشت سر گذاشته تهدید نظامی می کند، ابراز داشت: ایران جنگ طلب نیست اما اگر روزی ناخواسته وارد جنگی تحمیلی شود ملت ایران همه دشمنان و اردوگاهشان را پشیمان می کند.


وی عنوان کرد: باید با زبان کرامت با ملت ایران سخن گفته شود، دشمنان 37 سال با زبان تهدید نتوانستند راه به جایی ببرند؛ یکی از مسائلی که سبب می شود که به نیت آمریکایی ها احساس بدبینی شود فراخواندن آمانو برای ارائه گزارش در سنا است، مگر قانون جنگل است که آمانو مذاکرات محرمانه را در کنگره گزارش دهد؛ این مسأله سوء ظن ملت را افزایش می دهد.


آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که آمریکایی ها این روزها باب دیگری تحت عنوان تغییر رفتار ایران در مسأله حقوق بشر و دیگر مسائل بازکردند، خاطرنشان کرد: این روزها هفتادمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی است، چه کسی این شهرها را بمباران کرد و صدها هزار نفر را یکجا به قتل رساند.


وی اضافه کرد: آیا بمباران اتمی حقوق بشراست، چه کسی امروز از تروریست ها حمایت می کند، این کودک کشی ها و کودک سوزی مورد حمایت چه کسی است، کشتار مردم در کشورهای اسلامی مورد حمایت چه کسی است؛ چگونه آمریکا با این کارنامه دم از حقوق بشر و مبارزه با تروریست می زند.


مدیر حوزه های علمیه با بیان این که کارتر کتابی نوشته و اعترافاتی کرده که آبرویی برای آمریکا باقی نمانده است، گفت: کارتر می نویسد سالانه صد هزار دختر در آمریکا به عنوان برده خرید و فروش می شود؛ آیا آمریکا می خواهد فرهنگش و انسان دوستی را به دنیا عرضه کند.


وی افزود: ملت ایران به پشتوانه اسلام، قرآن و مکتب اهل بیت(ع) در برابر یاوه گویی ها تا آخر خواهد ایستاد، ملت ایران با تمام وجود افتخار می کند که مدافع ملت های مسلمان است؛ این کسانی که دم ازآزادی می زنند به دلیل حجاب اجازه تحصیل به دختران مسلمان را نمی دهند.


عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر طرف های مقابل با ادبیات نسنجیده سخن بگویند ملت ایران همچنان در صحنه خواهد ایستاد و به دلیل مسائل هسته ای و دیگر موارد کوتاه نمی آید، اظهار داشت: مسؤولان توجه داشته و مراقب باشند هیأت های اقتصادی که وارد کشور می شوند کالاهای بنجل را وارد نکنند.


وی ادامه داد: هیأت های اقتصادی می توانند سرمایه خود را وارد کشور کنند و با همکاری ایران کالا تولید کنند، اقتصاد مقاومتی به هیچ وجه نباید فراموش شود بلکه باید بیشتر به آن عمل کرد؛ اگر چنین شود دنیا می فهمد که انقلاب اصالت خود را حفظ کرده و به پشتوانه رهبر معظم انقلاب به راه خود ادامه خواهد داد./1323/پ201/ج

ارسال نظرات