۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۲۷۸۹۹۳
گورباچف:

آمریکا مانع بزرگ خلع سلاح اتمی در عرصه جهانی است

خبرگزاری رسا ـ آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق اعلام کرد: آمریکا مانع بزرگ خلع سلاح اتمی در عرصه جهانی است.
گورباچف

به گزارش خبرگزاری رسا، میخایی گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق روز جمعه در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل در ارتباط با هفتادمین سالروز بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی، از اقدامات آمریکا برای افزایش توانمندی اتمی خود انتقاد کرد.


گورباچف در مورد توانایی نظامی آمریکا اظهار کرد: آیا می توانیم جهان را بدون سلاح اتمی تصور کنیم در حالی که یک کشور این مقدار تسلیحات متعارف در اختیار دارد و بودجه نظامی آن از مجموع بودجه دفاعی تمام کشورهای جهان بیشتر است؟


رهبر اتحاد جماهبر شوروی سابق گفت: سلاح اتمی غیرقابل قبول و ضدبشری است زیرا بکارگیری آن می تواند کل بشریت را از روی زمین محو کند.


وی افزود: چنین سلاح مرگباری هیچگاه در تاریخ بشری وجود نداشت و نباید امکان ادامه موجودیت این سلاح در آینده را فراهم کرد. اگر از این گونه سلاح برای همیشه خلاص نشویم دیر یا زود ممکن است بکار گرفته شود.


گورباچف همچنین با اشاره به تنش های شدید میان روسیه و آمریکا گفت: بسیاری از آغاز جنگ سرد جدید میان دو کشور خبر می دهند. مذاکرات میان دو قدرت در مورد مسائل مهم جهانی عملاً متوقف شده است. این مسأله به موضوع خلع سلاح اتمی هم مربوط می شود.


رییس جمهوری شوروی سابق با ابراز نگرانی از امکان وقوع جنگ هسته ای خاطرنشان کرد: در این مورد بسیار نگرانم؛ وضع کنونی وحشتناک است؛ قدرت های هسته ای هم اکنون هزاران کلاهک هسته ای دارند؛ تسلیحات هسته ای هم در اروپا وجود دارد.


وی ادامه داد: سرعت کاهش ذخایر سلاح اتمی کاهش قابل ملاحظه ای داشته اند و شاهد آغاز مناقشه تسلیحاتی جدید هستیم؛ نظامی شدن فضا بسیار خطرناک است؛ خطر توسعه سلاح های هسته ای هم بیشتر از گذشته است.


گورباچف گفت: پیمان جامع منع آزمایش نظامی هم لازم الاجرا نیست؛ در وله نخست به این دلیل که آمریکا آن را تصویب نکرده است و این موضوعی مهم است./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات