۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۲۷۹۱۰۹
رییس پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی:

پایه ریزی در سایه سار تشیع تنها در ایران صورت گرفته است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی با بیان اینکه پایه ریزی یک کشور جدید در سایه سار تشیع تنها در ایران صورت گرفته است، گفت: تاثیر قبول ولایتعهدی امام رضا(ع) برابر با قیام امام حسین(ع) و نتیجه آن برابر با خون سید الشهداست.
رئيس پژوهشکده انديشه سياسي و تمدن اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، موسی نجفی در نخستین نشست از همایش مکتب سیاسی امام رضا(ع) در جوار حرم مطهر رضوی با موضوع رویکردهای تمدن ساز مکتب سیاسی امام رضا(ع) اظهار کرد: بدون شک مکتب سیاسی امام رضا(ع) یک مکتب جاودانه است و یکی از بهترین عرصه های فرهنگی برای امامت جامعه در دوره این امام همام برپا شد.

 

وی با اشاره به مسیر حرکت امام هشتم(ع) از مدینه تا مرو که به عنوان جاده ولایت شناخته می شود، گفت: تا آن روز مردم ایران فقط نام ائمه اطهار(ع) را شنیده بودند و امامی از سلاله پاک عصمت و طهارت را از نزدیک مشاهده نکرده بودند و همین سفر باعث مشاهده سیره امامان ما شد.

 

مدیر گروه اندیشه سیاسی ‏دانشکده الهیات و فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران با بیان اینکه قبول ولایتعهدی از سوی امام هشتم(ع) تاثیرات بسزایی در تاریخ تشیع از خود بر جای گذاشت، ابراز کرد: امام حسین(ع) به دلیل بدعتی که معاویه بر سر خلافت ایجاد و فرزند خود را جانشین اعلام کرد، قیام نمود و امام رضا(ع) با قبول ولایتعهدی مامون نه تنها جایگاه خلفای قبلی را زیر سوال برد، بلکه وجاهت حکومت مامون را نیز مورد سوال قرار داد.

 

وی با تاکید بر اینکه پایه ریزی یک کشور جدید در سایه سار تشیع تنها در ایران و به واسطه وجود مقدس امام رضا(ع) شکل گرفته است، تصریح کرد: جا انداختن منطق علوی و رضوی از مهم ترین دستاوردهای قبول ولایتعهدی از سوی امام رضا(ع) بود که با هوشمندی کامل از سوی ایشان صورت گرفت.

 

نجفی با اشاره به تفاوت های بین مکتب با اندیشه سیاسی اضافه کرد: در بحث اندیشه هر کسی می توان نظر خود را در بخش های مختلف بگوید و برای امام معصوم این واژه نادرست بوده و باید واژه ای به نام مکتب را جایگزین کرد.

 

وی نظریه پیوستگی را در برابر نظریه گسستگی دانست و افزود: در مقوله های مختلفی مثل تمدن، قیام و نظام سیاسی تقسیمات مختلفی نظیر تمدن، تمدن اسلامی و تمدن اسلامی ولایی، قیام علیه ظلم، قیام اسلامی و قیام اسلامی ولایی و نظام سیاسی عام، نظام سیاسی اسلامی و نظام سیاسی اسلامی ولایی وجود دارد که باید به آن ها توجه داشت.

 

یادآور می شود؛ نشست دوم با عنوان استکبار ستیزی در مکتب سیاسی امام رضا(ع) در نخستین روزهای دهه کرامت با سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی برگزار خواهد شد. همایش مکتب سیاسی امام رضا(ع) از برنامه های محوری دانشگاه علوم اسلامی رضوی در دهه کرامت و با هدف تبیین اندیشه سیاسی امام هشتم(ع) از سال 89 برگزار می شود و تاکنون اساتیدی چون رسول جعفریان، صادقی رشاد، رجبی دوانی و رحیم پور ازغدی به طرح موضوع در این زمینه پرداخته اند./1308/د101/ب4

ارسال نظرات