۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۲۷۹۵۲۵
مدیر مدرسه علمیه کوثر مطرح کرد؛

حیات شریعت محمدی با مذهب و فقه جعفری

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه کوثر با بیان این‌که بیشتر احادیث شیعه در تمام زمینه‌ها از امام صادق(ع) نقل شده است، گفت: به همین سبب مذهب و فقه تشیع جعفری نامیده شد که سبب بازسازی و زنده نگه داشتن شریعت محمدی(ص) شده است.
امام صادق(ع)

خدیجه جلالی مدیر مدرسه علمیه کوثر در گفت‌وگو با خبر نگار خبرگزاری رسا، با اشاره به جنبش علمی در عصر امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) 31 سال از عمر خود را در خدمت جد و پدر بزرگوار خود که هر یک در زمان خویش حجت خدا بودند سپری کرد و از مبدأ فیض کسب نور کرد.

 

وی افزود: امام صادق(ع) در مدت 34 سال امامت خود مکتب جعفری را پایه ریزی کرده و در حوزه فقه و احکام  فعالیت‌های زیادی از سوی ایشان صورت گرفت.

 

جلالی بیان داشت: بیشتر احادیث شیعه در تمام زمینه‌ها از امام صادق(ع) نقل شده به همین سبب مذهب فقه تشیع جعفری نامیده شد که سبب بازسازی و زنده نگه داشتن شریعت محمدی(ص) گردید؛ حضرت امام جعفر صادق(ع) را رییس مذهب جعفری نیز می‌نامند.

 

مدیر مدرسه علمیه کوثر، عنوان کرد: زمان حیات آن حضرت  جنبش فرهنگی، فکری و برخورد فرق و مذاهب گوناگون بود.

 

وی ابراز داشت: پس از رحلت رسول خدا قانون منع حدیث و فشارخلفای اموی حاکم بود که سبب خلأ بزرگی در زمینه کسب  علم و دانش و معرفت شد.

 

جلالی در ادامه تصریح کرد: امام صادق(ع) با توجه به فرصت مناسب سیاسی و نیاز شدید جامعه، دنباله نهضت علمی و فرهنگی پدر خود را گرفت و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی به وجود آورد و در رشته ‌های مختلف علمی و نقلی شاگردان بزرگی را تربیت کرد.

 

مدیر مدرسه علمیه کوثر با اشاره به اینکه عوامل مهمی سبب پیدایش نهضت علمی در عصر امام صادق(ع) شد، گفت: دوره انتقال حکومت هزار ماهه بنی‌امیه به بنی عباس، وجودحوادث اجتماعی و پیچیدگی‌ها و ابهام‌های فکری و روحی‌، پیدایش نحله‌ها و مذاهب در اصول و فروع دین، آغاز تدوین علوم اسلامی،ایجاد شور و هیجان برای فهمیدن و پژوهش در بین مسلمانان...و اختلافات سیاسی بین امویان و عباسیان و تقسیم شدن اسلام به فرقه های مختلف و ظهور عقاید مادی را می‌شود از جمله عوامل پیدایش نهضت علمی دانست.

 

وی با اشاره به تعدادی از اقدامات مهم امام صادق(ع) در این دوره، افزود: استفاده از نیروی منطق و قدرت استدلال در برابر زندیق‌ها و مادی‌ها  و سست کردن آرای  آنها، گفتگوهای علمی و مناظرات آن حضرت در زمینه فلسفه و حکمت با افراد دهری و مادی از جمله اقدامات امام صادق(ع) بود.

 

مدیر مدرسه علمیه کوثر گفت: امام صادق(ع) مسائل فقهی و علمی و کلامی را که پراکنده بود، به صورت منظم درآورد و در حقیقت عصر طلایی دانش و ترویج احکام و تربیت شاگردانی بود که هر یک مشعل نورانی علم را به گوشه و کنار بردند و در خودشناسی و خداشناسی مانند امام بزرگوار خود در هدایت مردم کوشیدند.

 

جلالی بیان داشت: تعداد روایاتی که از امام صادق(ع) نقل شده است به بیش از 38 هزار حدیث‏ می رسد.

 

 

مدیر مدرسه علمیه کوثر ابراز کرد: سخنان بزرگ و راهنمایی ارزنده‏ امام جعفر صادق(ع) سبب فروپاشی دیوار جهل و نادانی شد و آیین واقعی حضرت محمد(ص) را از نو طرح‌ریزی کرد و به حل معضلات علمی در معارف و احکام و اخلاق پرداخت بدین مناسبت او را پایه گذار و مؤسس فقه «شیعه» می‏دانند.

 

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در سن 65 سالگی بر اثر توطئههای منصور عباسی در سال 148هجری مسموم و به شهادت رسیدند و در قبرستان بقیع در مدینه مدفون شدند./807/ ت302/ب4

ارسال نظرات