۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۷۹۶۲۶

اعتصاب غذای یکی از رهبران جماعت اسلامی در زندان‎های مصر

خبرگزاری رسا ـ به دنبال مرگ رییس شورای مشورتی جماعت اسلامی مصر در زندان‎های مصر، یکی از رهبران برجسته این جماعت اعتصاب غذای نامحدود در زندان العقرب را آغاز کرد.
مصطفي حمزه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ «مصطفی حمزه» از رهبران برجسته جماعت اسلامی مصر در زندان العقرب واقع در طره از امروز دوشنبه اعتصاب غذای نامحدود در اعتراض به مرگ «عصام درباله» را آغاز کرد.

 

اداره زندان از دو ماه پیش با رساندن دارو به دست شیخ مصطفی که از ناراحتی کلیه رنج می برد، مخالفت می کند در حالی که ترس از مرگ وی همانند دیگر رهبران جماعت اسلامی و اخوان المسلمین در زندان در سایه بدرفتاری زندانبانان با آنها وجود دارد.

 

 این رهبر جماعت اسلامی یکی از شرکت کنندگان در عملیات ترور ناکام حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر در آدیس آبابا در سال 1995 بود که به دنبال آن در زندان های مصر بازداشت و حکم اعدام برای وی صادر شد.

 

 همچنین اتهامات دیگری علیه شیخ حمزه از جمله پیوستن به گروه های خرابکار وارد شده است.

 

وی پس از حوادث انقلاب ژانویه 2011 خود را تحویل دستگاه قضایی داده و خواستار محاکمه مجدد در این پرونده شد و دادگاه نیز تصمیم به آزادی وی در این پرونده گرفت اما پس از حوادث مربوط به پراکنده کردن تحصن هواداران مرسی در میدان رابعه العدویه که در تاریخ 14 آگوست 2013 رخ داد، حمزه نیز به اتهام تحریک به خشونت بازداشت شد.

 

 پایگاه اطلاع ‌رسانی رسمی جماعت اسلامی مصر روز گذشته از مرگ «عصام درباله» رییس شورای مشورتی این جماعت که در زندان به سر می‌برد، خبر داد.

 

عصام درباله دو ماه قبل به ‌اتهام عضویت در یک تشکل غیر قانونی و رهبری آن به زندان افتاد. دادستانی مصر دو روز قبل از مرگ درباله مدت حبس وی را برای 15 روز دیگر تمدید کرده بود.

 

مرگ درباله در زندان در حالی است که چند روز قبل نیز «عزت السلامونی» یکی دیگر از رهبران این جماعت به‌ دلیل بی‌توجهی اداره زندان به درمان وی، جان خود را از دست داد.

 

بر اساس این گزارش، مرگ عصام درباله ناگهانی بوده و وی هیچ سابقه بیماری نداشته است. از سوی دیگر جماعت اسلامی نیز تاکنون دلیل مرگ این عضو بلندپایه خود را اعلام نکرده است.

 

حدود سه ماه قبل نیز منابع مصری از درگذشت یکی از رهبران برجسته اخوان المسلمین به ‌نام «فرید اسماعیل» بر اثر عارضه کبدی در زندان مصر خبر دادند.

 

پیش از این نیز جماعت اخوان المسلمین اعلام کرد که «ابوبکر القاضی» یکی از رهبران این گروه که در زندان استان قنا واقع در جنوب مصر به‌ سر می‌برد، در نتیجه بی‌توجهی اداره زندان به درمان وی درگذشت.

 

همچنین یکی دیگر از رهبران این گروه به ‌نام «طارق الغندور» استاد دانشکده پزشکی دانشگاه عین شمس نیز در زندان درگذشت./981/ب102/د

ارسال نظرات