۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۲۷۹۶۹۶
مدیر حوزه علمیه امام خمینی رباط‌کریم:

امام صادق سبب تجلی و شکوفایی علوم و معارف دینی شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) رباط کریم گفت: طالبان علم از همه نقاط جهان اسلام به مدینه هجرت کرده و در حوزه درس امام صادق(ع) گرد هم می‌آمدند به این ترتیب شکوفایی علم اهل بیت(ع) به امام صادق(ع) منسوب شد و در زمان ایشان تجلی یافت.
امام صادق

افتخار اصغری، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) رباط کریم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دلیل نامگذاری شیعه به عنوان شیعه جعفری، گفت: لفظ شیعه در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) بود و حضرت محمد(ص) این واژه را نسبت به پیروان امام علی(ع) به کار می‌برد.

 

وی افزود: دلایل بسیاری سبب شد که این مذهب را به امام صادق(ع) نسبت دهند و از آن به عنوان مذهب جعفری یاد کنند.

 

اصغری با اشاره به دلایل نامگذاری مذهب جعفری، اعلام کرد: امام صادق(ع) در فاصله انقراض امویان و قدرت یافتن عباسیان امکان و فرصت آن را یافت تا به گسترش علم و رونق احکام الهی بپردازد.

 

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) بیان داشت: سانسور و کنترل خلفای اموی شرایطی را بوجود آورده بود که سبب فاصله بین اهل بیت(ع) و مردم شد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: امام صادق(ع) از فرصت به دست آمده استفاده کرد و آن آموزش‌هایی را که از طریق پدر و جدبزرگوار خود آموخته بود منتشر کرد، در چنین اوضاع و احوالی بود که امام صادق(ع) به شهرت رسید و امکان اظهارنظر پیدا کرد.

 

اصغری در ادامه ابراز داشت: امام صادق(ع) در این فرصت آزادانه به نقد و بررسی مسایل دینی پرداخت و از سوی دیگر چشمه سنت را که از گرد و غبار، زنگارها، آرای نادرست و شبهات پر شده بود پاک کند.

 

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) گفت: طالبان علم از همه نقاط جهان اسلام به مدینه هجرت کرده و در حوزه درس ایشان گرد می‌آمدند، به این ترتیب شکوفایی علم اهل بیت(ع) به امام صادق(ع) منسوب شد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: شاگردان امام صادق(ع) هر شیوه‌ای را که امام می‌پسندید و هر نظری را که ایشان تأیید می‌کرد به او نسبت داده و به این دلیل این مذهب را مذهب جعفری نامیدند./807/ت302/ح

ارسال نظرات