۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۳
کد خبر: ۲۷۹۷۸۵
در برنامه زمزم معرفت مطرح شد؛

حجة الوداع اولین و آخرین حج پیامبر بود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعة المصطفی گفت: هدف اصلی پیامبر اسلام(ص) از حجة الوداع، بیان جانشینی حضرت علی(ع) بود و به همین دلیل چندین سال به تأخیر افتاد.
حجت الاسلام مهدي رستم نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عصر دوشنبه حجت الاسلام مهدی رستم نژاد در برنامه زمزم معرفت که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به واقعه غدیر اظهار داشت: واقعه غدیر یک حادثه خلق السّاعه نبود که ناگهان اتفاق بیفتد و مقدمات زیادی داشت.

 

تشریح وقایع پیش از واقعه غدیر

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی به تشریح محتوای واقعه غدیر پرداخت و گفت: انتخاب امیرمؤمنان(ع) برای رهبری بعد از پیامبر اسلام(ص) هدف اصلی واقعه غدیر بود؛ غدیر یعنی من کنت مولا فهذا علی مولا، که قرار بود این اتفاق در حجة الوداع به وقوع بپیوندد، درحالی که قرار نبود حجة الوداع در سال دهم هجری اتفاق بیفتد.

 

وی حجة الوداع پیامبر(ص) را مربوط به سال ششم هجری دانست و ابراز کرد: صلح حدیبیه باعث شد که حجة الوداع پیامبر اکرم(ص) به سال دیگری موکول شود؛ پیامبر اسلام(ص) به جز حجة الوداع، حج دیگری نرفته بودند و تنها سه مرتبه حج عمره را انجام داده بودند؛ در واقع اولین و آخرین حج پیامبر(ص)، حجة الوداع بود.

 

حجت الاسلام رستم نژاد افزود: در سال هشتم هجری نیز به دلیل فتح مکه، حجة الوداع به سال نهم هجری تغییر کرد؛ در سال نهم هجری پیامبر مبین اسلام(ص) اعلام حج کردند اما چند اتفاق جلوی این امر را گرفت؛ تهدیدات روم و حضور منافقان و مشرکان در مدینه و مکه از جمله اتفاقات مهم بود.

 

شأن نزول سوره برائت«توبه»

وی درباره حضور مشرکان در مکه تصریح کرد: مشرکان در آن سال به حج رفته بودند و با بدن کاملا عریان طواف می‏کردند؛ حضور پیامبر(ص) در میان آن‏ها به نوعی تأیید آن شیوه غلط مشرکان بود؛ در همان سال سوره توبه نازل شد که بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع می‏شود و آیات ابتدایی آن درباره برائت از مشرکان است.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با اشاره به خواندن دستورات و آیات برائت بر مشرکان مکه خاطرنشان کرد: در ابتدا خلیفه اول برای خواندن آیات خداوند بر مشرکان انتخاب شد؛ در این هنگام جبرئیل به پیامبر اکرم(ص) خبر می‏دهد که بیزاری از مشرکان را اعلام نکند مگر فردی که از خودت باشد و پس از این خبر، حضرت علی(ع) مأمور این کار می‏شود.

 

جنگ تبوک و رهبری امیر مؤمنان بر مدینه

وی جنگ تبوک را دلیل دیگری بر اثبات رهبری و امامت حضرت علی(ع) دانست و اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) به مدت سه ماه برای جنگ تبوک، قصد ترک مدینه را داشت و تنها امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد؛ در این زمان برخی شایعه کردند که پیامبر(ص) با این کار حضرت علی(ع) را از خود دور کرده است.

 

حجت الاسلام رستم نژاد ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) برای اثبات به افرادی که چنین شایعاتی را مطرح می‏کردند، در میانه راه به پیامبر(ص) پیوستند و این موضوع را با ایشان در میان کذاشتند؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند تو نمی‏خواهی به منزله هارون به موسی(ع) برای من باشی؟؛ به جز مقام نبوت هارون(ع)، تو دارای بقیه مقام‏ها هستی.

 

تبیین رابطه حدیث منزلت و حادثه غدیر

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی در تشریح حدیث منزلت ابراز داشت: در سوره مبارکه طه چندین مقام برای هارون(ع) بیان شده است؛ حضرت هارون(ع) به عنوان پیامبر، وزیر، خلیفه و شریک در امور حضرت موسی(ع) منسوب شد؛ اگر حضرت موسی(ع) می‏تواند برای خود خلیفه انتخاب کند، چرا پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) نتواند برای خود جانشین انتخاب کند.

 

وی به بیان رابطه دیگری از حدیث منزلت با حادثه غدیر پرداخت و گفت: حضرت هارون(ع) به امّتش گفت، شما گرفتار امتحان شده‏اید؛ در زمان غیبت پیامبر اکرم(ص) و جانشینی حضرت علی(ع) نیز همین امتحان تکرار شد؛ حادثه غدیر از حدیث منزلت در جایگاه بالاتری قرار دارد چرا که در حادثه غدیر و آیه مباهله، حضرت علی(ع) نفس پیامبر(ص) خطاب می‏شود در حالی که هارون(ع) برادر موسی(ع) خوانده شده است.

 

هدف اعزام حضرت علی(ع) به یمن

حجت الاسلام رستم نژاد درباره اهداف اعزام حضرت علی(ع) به یمن اظهار داشت: بذر تشیع با اعزام حضرت علی(ع) در یمن کاشته و در ایران نشاء شد؛ چرا که سه برادر یمنی شیعه که از شاگردان حضرت علی(ع) و از فرزندان سعد بن مالک که در مقابل بنی امیه قیام کرده وشکست خورده بودند، برای نخستین بار در شهر قم که خالی از سکنه و منطقه‏ای کویری بود، ساکن شدند؛ قم تنها شهری است که با مذهب شیعه متولد شد.

 

وی مهم‏ترین هدف اعزام حضرت علی(ع) به یمن را تربیت شیعه دانست و گفت: یکی از مهمترین اهداف اعزام امیرمؤمنان(ع) به یمن، شیعه سازی و تربیت شیعیان ارزشی بود؛ چرا که معمول افرادی که در واقعه غدیر حضور داشتند چندان حمایتی از حضرت علی(ع) نکردند.

 

تبیین شیوه شیعه شدن ایرانیان

وی نظریه افرادی که شیعه شدن ایرانیان را به خلیفه دوم مدیون می‏دانند را کاملا خطا دانست و تصریح کرد: زمانی که خلیفه دوم به ایران حمله کرد، یک نمای کلی از اسلام در ایران عرضه شد؛ در واقع ایرانیان در ابتدا مسلمان سنی بودند و در طول سالیان و به تدریج با ورود حضرت امام رضا(ع) و بیان حدیث سلسلة الذهب و ورود حضرت فاطمه معصومه(ع) به ایران، مذهب شیعه را برگزیدند./840/ت301/ی

ارسال نظرات