۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۲۷۹۹۲۶
معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران:

امام صادق با استدلال های علمی مانع توطئه جریان های انحرافی شد

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران به خطر برخی افکار منحرف در دوران امامت امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: مبارزه علمی در برابر این جریان های منحرف یکی از مهم ترین کارکردهای آن امام همام برای بقای دین و مکتب تشیع بود
معاون تهذيب حوزه علميه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام مهدی خوبانی، معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران امروز در مراسمی که به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در قائمشهر برگزار شد بر ضرورت بهره گیری جامعه از سیره علمی و عملی ائمه اطهار(ع) به ویژه رییس مذهب تشیع تأکید کرد و گفت: بهره گیری از سیره ائمه معصومین(ع) بهترین راه مقابله با هجمه های دشمنان است.

 

وی دوران زندگانی امام صادق(ع) را زمان جنبش فرهنگی، فکری و برخورد فرقه ها و مذاهب گوناگون در جهان اسلام دانست و افزود: شرایط حاکم بر آن دوران فرصت مناسبی برای آن امام فراهم کرد تا زمینه نشر و گسترش اسلام ناب را به خوبی فراهم کند.

 

حجت الاسلام خوبانی با بیان این که فقه شیعه بر روایات به‌جای مانده از امام صادق(ع) مبتنی ا‌ست، خاطر نشان کرد: به همین جهت مکتب فقهی شیعیان دوازده امامی را مذهب جعفری نیز می‌نامند.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امام صادق(ع) در دوران امامتشان به عنوان مرجع بزرگ و منبع قوی علمی و معنوی در جهان اسلام مطرح و دارای چهار هزار شاگرد بودند، گفت: بسیاری از علمای اسلام و سایر مذاهب و ادیان نیز امام صادق (ع) را به عنوان یک عالم و دانشمند برجسته قبول داشتند.

 

وی با بیان این که امام صادق(ع) علاوه بر فقه، اعتقادات و اخلاق بلکه در شاخه‌های گوناگون علوم به تربیت شاگردان و محدثان و عالمان پرداختند، ادامه داد: پاسخگویی به شبهاتی که در آن دوران رواج داشت نیز یکی دیگر از اقدامات مهم آن حضرت در مقابله با بدعت ها بود.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که امام صادق(ع) مهم ترین دانشگاه جهان اسلام را به شکلی فراگیر در آن دوران پایه گذاری کردند، افزود: این دانشگاه عظیم دینی امروز به عنوان مهم ترین پایگاه نشر و گسترش اسلام ناب شیعی در دنیا نقش آفرینی می کند.

 

حجت الاسلام خوبانی به خطر برخی افکار منحرف در دوران امامت امام صادق(ع) اشاره کرد و با بیان این که برخی گروه های فکری انحرافی جریان های خطرناکی را درباره شأن اهل بیت(ع) به وجود آورده بودند، گفت: مبارزه علمی در برابر این جریان های منحرف یکی از مهم ترین کارکردهای آن امام همام برای بقای دین و مکتب تشیع بود.

 

وی با بیان این که جریان های انحرافی همواره در پی انحراف در اعتقادات دینی مردم بوده و هستند، تصریح کرد: ائمه اطهار(ع) در آن دوران و علما و بزرگان دینی نیز امروز با شناسایی این جریان های انحرافی خطر آنها را به مردم معرفی می کنند.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که نقش امام صادق (ع) در تاریخ شیعه، به لحاظ رسالت علمی که از سوی ایشان به انجام رسید بسیار عظیم است، افزود: جهاد علمی آن امام همام امروز به عظمت شیعه منجر شده است.

 

حجت الاسلام خوبانی ادامه داد: امام جعفر صادق (ع) از فرصتی که در دوران به وجود آمده بود برای ترویج و تبلیغ مکتب اهل‌ بیت (ع) بهترین بهره را برد تا احادیث و معارف دین اسلام را در زمینه‌های مختلف علمی و قرآنی در بین مردم ترویج دهد و با تحقق این امر برای همیشه اسلام را بیمه کند.

 

وی گفت: امام جعفر صادق(ع) در رشته‌های علمی، عقلی، فقهی و نقلی با تشکیل حوزه علمیه شاگردان بسیاری را تربیت کرد به طوری که هر یک ترویج دهنده دین اسلام در بین مردم بودند تا با تحقق این عمل این دین در بین اقشار مختلف جامعه گسترش یابد./950/پ202/ب1

ارسال نظرات