۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۱
کد خبر: ۲۷۹۹۷۴
استاد حوزه و دانشگاه:

ایمان بدون صبر تباه شدنی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سجادی با بیان این‌که ایمان بدون صبر تباه شدنی است، گفت: بر اساس سخن امام صادق(ع) انسان مؤمن باید چهار ویژگی داشته باشد، یکی این که خانه وسیع یعنی صبر داشته باشد، سواری خوب یعنی عقل داشته باشد، لباس زیبا یعنی حجاب برخوردار باشد و چراغ او یعنی علم پر نور بتابد و هرگز این تابش و درخشش آن قطع نشود.
صبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی سجادی، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته به مناسبت شام غریبان امام جعفر صادق(ع) در حسینیه مکتب الزهراء(س) اظهار کرد: در کتاب شریف بحارالانوار در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که برای رفع فقر و تنگ دستی، روزی صد مرتبه عبارت قرآنی «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ» را تکرار کنید.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به میزان شناخت جامعه از امام صادق(ع) تصریح کرد: جامعه باید سطح معرفت و درک خود را نسبت به امام صادق(ع)  بالا ببرد، در کتاب های جامع حدیث چیزی حدود یک ملیون حدیث و روایت به دست ما رسیده است که بیش از یک سوم این ها یعنی حدود 300 روایت متعلق به امام صادق(ع) است.


وی ادامه داد: امام صادق(ع) در زمان دو حکومت و 11 زمامدار زندگی کرد و موقعیت علمی ایشان و امام باقر(ع) موقعیتی بارز بود؛ علوم اهل بیت خدادای هستند و خداوند در مصادیق خود به این مهم پرداخته است، ما همه مدل لباس داریم و برای ایام گرم تابستان لباس های تابستانی و برای فصل های سرد سال لباس های زمستانی را بر حسب شرایط زمانی به تن می‌کنیم.


حجت الاسلام سجادی با بیان این که امامان معصوم هر یک بر حسب شرایط خاصی که در آن قرار داشتند، یک صفت خاص را بروز می‌دادند، گفت: در زمان امام حسین(ع) قیام ایجاب می‌کرد، در زمان امام حسن(ع) صلح واجب بود، در زمان امیرمؤمنان اسلام نونهال بود و باید از آن مراقبت می‌شد، زمان امام رضا(ع) زمان علم بود، هر زمان مقتضیات خاص خود را داشت.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امام صادق(ع) توانستند تا شاگردان زیادی را تربیت کنند، خاطرنشان کرد: این شاگردان از لحاظ علمی به رشد بالایی رسیدند و در مناظرات علمی از شبهات رفع ابهام می‌کردند، شیعه مکتب جعفری از امام صادق بوده و باید محبت ما نسبت به بزرگان ناچیز نباشد، در جلد ششم از اصول کافی آمده است که مؤمن باید چهار ویژگی بارز داشته باشد.


وی با اشاره به این چهار ویژگی یادآور شد: مومن کسی است که از خانه بیرون بیاید و همه مردم را از خود برتر و بالاتر ببیند نه اینکه خود رابر همه حاکم بداند، در نماز شب باید 150 مومن یاد شوند و دلیلش همین است، بر اساس سخن امام صادق(ع) انسان مؤمن باید چهار ویژگی داشته باشد، یکی این که خانه وسیع یعنی صبر داشته باشد، سواری خوب یعنی عقل داشته باشد، لباس زیبا یعنی حجاب برخوردار باشد و چراغ او یعنی علم پر نور بتابد و هرگز این تابش و درخشش آن قطع نشود.


حجت الاسلام سجادی با بیان این‌که منظور از خانه وسیع صبر است، اظهار کرد: تفاوت صبر و تحمل در این است که اجباری بوده و خداوند متعال آستانه تحمل ما را تعیین می‌کند، پس باید از او بخواهیم ظرفیت ما را بالا ببرد و در برابر صبر اجر بدهد، صبر برای ایمان ما همانند سر بر تن ما است، اگر صبر نباشد ایمان ما تباه‌شدنی است.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که صبر مصادیق زیادی دارد، تصریح کرد: صبر در مصائب از این گونه مصادیق هستند و صبر بر مصیبت شوهر برای زنان سخت ترین نوع مصیبت است، یک سری از مصیبت ها را همانند مرگ پدر و مادر باید ببینیم و این قانون خلقت و طبیعت است، اما گاهی وارونه می شود، جایی که پدر و مادر مرگ فرزندشان را می بینند و در این جا نیاززمند توان و تحمل بالا است.


وی با بیان این که سه دسته از خانم ها فشار قبر ندارند، خاطر نشان کرد: زنی که بر بدخلقی های همسرش صبر کند، عذاب قبری نخواهد داشت، همچنین خانم هایی که بر تنگ دستی مالی شوهر بسازند و مهریه را هبه کنند نیز فشار قبر ندارند. خود صبر نیز انواعی دارد که صبر بر گناه، صبر برآزار های همسر، صبر بر بد خلقی ها، صبر بر بی ادبی فرزندان و امثالهم از انواع صبر به شمار می روند.

 

عفت اقتصادی و دوری از ربا و رشوه  از ضروریات دینی است
حجت الاسلام سجادی ادامه داد: گاهی خانواده ها در برابر بی صبری ها جدل های بی ارزش می کنند که این ناشایست است، همچنین سواد خوب داشتن  در جامعه کارآمد است، عقل به ما می گوید در زمان کسالت سوی متخصص برویم، دیگران تابع ما نیستند و باید کسی که تفکر دارد عقل خود را حفظ کند و برای مرگ و معاد برنامه بریزد.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که زنان باید با لباس خوبی در جامعه حاضر شوند، گفت: لباس زیر چادر زنان نباید زیبندگی داشته باشد، حجاب فاطمه را برخی از منافقان به تمسخر می گیرند، حیا در امور جنسی و شهوی لازم است، انسان باید در امور مالی و اقتصادی نیز عفت داشته باشد یعنی مال را به رشوه و ربا حرام نکرده باشد.


وی افزود: چرا جامعه ما در سخن گفتن با نامحرمان حد شرعی را رعایت نمی کنند؟ سخن گفتن با نامحرمان و زنان و دختران باید مراعات شود، برخی ها این را روابط عمومی بالا می دانند، اگر اینطور بود آیا پیامبر اسلام(ص) و امیر مومنان روابط عمومی خوبی نداشتند؟ گرم گرفتن با دختران جوان روابط عمومی نیست، بلکه ترویج روابط شیطانی است.


حجت الاسلام سجادی با بیان این که مراقب باشید در فضای مجازی هر تصویری شما را به سوی خود نکشاند، یادآور شد: این چشم در سراسر جهان هستی به دنبال جاسوسی است، یکی از مصادیق علم آفت شناسی و شناخت دقیق و عمیق آفت هاست، امروزه باید از شوخی با نامحرمان و حرکت های جاهلانه دوری کرد تا بتوان در حد امکان به سعادت بشری که خداوند متعال در پرونده هستی برای ما در نظر گرفته است، نزدیک شویم./864/پ202/ح

ارسال نظرات