۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۲۸۰۰۶۰
معاون آموزش و پژوهش حوزه های علمیه آذربایجان غربی:

تمسک به سیره ائمه معصوم سبب نهادینه‌شدن دین در جامعه اسلامی می‌شود

خبرگزاری رسا - معاون آموزش و پژوهش حوزه های علمیه آذربایجان غربی راه های نهادینه کردن دین اسلام در بین مردم اشاره کرد و گفت: رجوع به گفتار، کردار و شیوه زندگی پیامبراکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) و بررسی ابعاد زندگی ایشان سبب نهادینه شدن دین در جامعه اسلامی می‌شود.
نشريه نور اهل‌بيت

حجت الاسلام علیرضا عبدی فام، معاون آموزش و پژوهش حوزه های علمیه آذربایجان غربی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با اشاره به حس دین‌گریزی برخی از افراد جامعه، اظهار داشت: عوامل بسیاری عامل دین‌گریزی و دین‌ستیزی افراد شده است و یکی از مهم ترین عوامل تهاجم فرهنگی است که با قوی‌ترین ابزار وارد جوامع انسانی به ویژه جامعه ما شده و نقش خود را ایفا می کنند.

 

وی هوشیاری و بیداری مسلمانان را در برابر توطئه ها و برنامه های دشمنان اسلام لازم و ضروری خواند و افزود: تهاجم فرهنگی نقش و وظیفه‌اش مبارزه کردن با دین ما است و از حربه های قوی در این زمینه استفاده می کند.

 

حجت الاسلام عبدی فام عدم شناخت صحیح از دین را یکی دیگر از عوامل دین‌گریزی افراد دانست و گفت: اگر مردم با آگاهی و شناخت دین را انتخاب کرده و جذب آن شوند، شناخت دقیق از دین سبب عدم فاصله گرفتن آنان از مکتب الهی می شود.

 

وی اضافه کرد: در روایات است که وقتی امام عصر(عج) ظهور می‌کنند دینی که ارائه می دهند به حدی با باورها و شناخت فعلی مردم متفاوت است که گمان می کنند ایشان دین جدیدی را به آنان عرضه فرموده است و این مسأله نشان می دهد که ما تعریف درستی از دین خود نداریم.

 

عدم شناخت از دین اسلام سبب دشمنی با آن می شود

معاون آموزش و پژوهش حوزه های علمیه آذربایجان غربی ادامه داد: تمام علما و اندیشمندان اذعان می کنند که دین اسلام فی نفسه دینی کامل و عالی است و عمل به آن موجب به کمال رسیدن انسان می شود، ولی تا وقتی که شناخت کافی از اسلام مبین را به مردم ارائه ندهیم، عده ای با دید منفی و مخالف به آن نگریسته و دین را مانعی بر سر راه تمایلات خود می‌بینند.

 

وی هوای نفس را عامل دیگر دین‌گریزی افراد عنوان و خاطرنشان کرد: فرد چون تصور می‌کند با پیروی از دین منافع شخصی‌اش به خطر می افتد، دین را به عنوان یک تهدید و خطری که با منابع شخصی وی معارضه می کند تصور کرده و به مقابله با آن برمی خیزد.

 

رجوع به سنت ائمه معصومین(ع) راه نهادینه کردن دین است

حجت الاسلام عبدی فام به راه های نهادینه کردن دین اسلام در بین مردم اشاره کرد و ادامه داد: رجوع به گفتار، کردار و شیوه زندگی پیامبراکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) و بررسی ابعاد زندگی ایشان، راه های نهادینه کردن دین را به ما می آموزد.

 

وی افزود: آنچه از آیات و روایات به دست می آید، این است که دین اسلام به صورت تدریجی و در طول زمان تبیین و تدوین شده است و اگر ما به مردم آگاهی داده و آنان را با خطرات و آسیب های دین‌گریزی آشنا کنیم، افراد تمایل بیشتری برای جذب قلبی دین خواهند داشت.

 

معاون آموزش و پژوهش حوزه های علمیه آذربایجان غربی  عدم آگاهی افراد از فوایدی که پیروی از دین برای آن ها به ارمغان می آورد را یکی دیگر از عوامل دین ستیزی دانست و تصریح کرد: جهل یکی از عوامل اصلی دوری مردم از دین و عدم عمل به آن است، چه از نوع جهل بسیط و چه مرکب، هر دو عامل گریز انسان از دین است.

 

وی تأکید کرد: آگاهی دادن به مردم و تبیین منافعی که از طریق پذیرش حقیقی دین اسلام عاید مردم می شود، مانند؛ حاکم شدن آرامش در زندگی فردی و جامعه، رساندن خیر دنیا و آخرت به مردم و سایر فواید، سبب تحکیم پایه های اعتقادی مردم می شود.

 

حجت الاسلام عبدی فام در پایان گفت: اگر مردم را از فواید دین آگاه کرده و به آنان این مسأله را تفهیم کنیم که دین امنیت و آرامش و سعادت هر دو دنیای آنان را تضمین کرده و زندگی را برای‌شان راحت می کند، در این صورت دلیلی برای دین‌گریزی افرادی که دین اسلام را مانع منافع خود می دانند، نمی ماند./1301/ت302/ح

ارسال نظرات