۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۲۸۰۳۴۴

هشدار سازمان ملل نسبت به خطر گرسنگی ۶ میلیون یمنی

خبرگزاری رسا ـ سازمان ملل با هشدار به خطر گرسنگی در یمن اعلام کرد که گرسنگی ۶ میلیون یمنی از مجموع ۱۳ میلیون نفری که از کمک های غذایی اساسی محروم هستند، تهدید می کند.
يمن

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، سازمان ملل نسبت به خطر گرسنگی در یمن هشدار داده و اعلام کرد این خطر 6 میلیون نفر از مجموع 13 میلیون نفری را که فاقد کمک‌های غذایی اساسی هستند، تهدید می‌کند.

 

این مرجع بار دیگر آتش بس انسانی فوری و بدون شروط  در یمن به منظور کمک رسانی به مردم این کشور را خواستار شد.

 

«هلال الفر» گزارشگر سازمان ملل و دست اندرکار امور غذایی در بیانیه ای که در پایگاه این سازمان منتشر شده است، اعلام کرد: بیش از 12 میلیون و 900 هزار نفر در یمن بدون دسترسی به مواد غذایی کافی زندگی می کنند و از این میان 6 میلیون نفر نیز با خطر گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند.

 

وی در توضیح این وضعیت افزود: وضعیت کودکان در یمن زنگ خطر را به صدا در آورده است، زیرا گزارش های موجود حاکی از این است که 850 هزار کودک یمنی با سوء تغذیه شدید رو به رو هستند و پیش بینی می شود در صورت ادامه وضعیت کنونی  این رقم در هفته های آینده افزایش یافته و به یک میلیون و 200 هزار نفر برسد.

 

در بیانیه الفر بر لزوم پایان دادن به محاصره یمن به منظور ارائه کمک های اساسی غذایی از جمله گندم تاکید شده و با اشاره به حملات هوایی به بازارهای محلی و کامیون های حامل مواد غذایی نسبت به گرسنه نگاه داشتن عمدی یمنی ها هشدار داده شده است.

 

به گفته الفر گرسنگی عمدی غیرنظامیان در هر درگیری مسلحانه بین المللی و یا داخلی می تواند جنایت جنگی قلمداد شود به اضافه اینکه در صورت محروم کردن عمدی غیرنظامیان از کمک های غذایی چه بسا این اقدام جنایت غیربشری باشد.

 

وی تصریح کرد: حق دسترسی به غذا در زمان درگیری از بین نمی رود بلکه بیش از پیش اهمیت پیدا می کند زیرا ملت ها در این شرایط با ضعف شدید روبه رو می شوند.

 

الفر ادامه داد: محاصره یمن که 80 درصد مواد غذایی مورد نیاز آن از راه واردات تامین می شود، موجب افزایش شدید قیمت کالاهای غذایی شده و در این میان افزایش 47 درصدی قیمت گازوئیل تاثیر ویرانگری بر امنیت غذایی داشته است.


گزارشگر سازمان ملل آتش بس فوری و بدون شرط در یمن به منظور فراهم شدن ارائه کمک های انسانی و غذایی به تمام یمنی ها را خواستار شد.

 

وی با یادآوری اجرایی نشدن آتش بس در یمن گفت: این آتش بس قرار بود از دهم ماه گذشته (ژوئیه) آغاز و تا پایان ماه رمضان ادامه داشته باشد تا امکان کمک رسانی غذایی و انتقال وسایل پزشکی مورد نیاز به یمنی ها که در شرایط جنگ و درگیری به سر می برند، فراهم شود./982/ب101/د

ارسال نظرات