۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۲۸۰۴۶۵
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

شعار مرگ بر آمریکا وظیفه شرعی مسلمین است/ مسؤولان از اشرافی گری پرهیز کنند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: شعار مرگ بر آمریکا نه تنها شعار ایرانیان بلکه شعار هر کسی است که در دنیا نام خود را مسلمان گذاشته است و از نظر شرعی و متون دینی ما، نفرت از ظالم که در راس آن آمریکای جنایتکار قرار دارد، یک وظیفه شرعی است.
نشست صميمي نماينده ولي فقيه و امام جمعه اروميه با اصحاب رسانه اروميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در خطبه های این هفته نماز جمعه با اشاره به سخنرانی رییس جمهور آمریکا در دانشگاه واشنگتن، اظهار داشت: اوباما در میان سخنانش گفت که شعار مرگ بر آمریکا شعار همه مردم ایران نیست، بلکه شعار عده ای از تندروها است.

 

وی ادامه داد: شعار مرگ بر آمریکا نه تنها شعار ایرانیان بلکه شعار هر کسی است که در دنیا نام خود را مسلمان گذاشته است و از نظر شرعی و متون دینی ما، نفرت از ظالم که در راس آن آمریکای جنایتکار قرار دارد، یک وظیفه شرعی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی اضافه کرد: نفرت و تبرّی از ظالمان و ستمگران بر گرفته شده از آیات قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) است و خداوند متعال در قرآن کریم صراحتا مسـأله بیزاری از ظالمان را مورد تاکید قرار داده است.

 

وی خاطرنشان کرد: نفرت از آمریکا به عنوان یک دولت ستمگر وظیفه شرعی همه مسلمانان است، مگر اینکه این دولت بخواهد تغییر رویه داده و دست از تجاوز و ستمگری بردارد که این مسأله تا کنون اتفاق نیافتاده است و همچنان آمریکا گرداننده همه امورات ظالمانه جهان است.

 

امام جمعه ارومیه با اشاره به طاغوتی زندگی کردن برخی از مسؤولان در کشور اذعان کرد: مسؤولانی که روش و منش آنان در جامعه مؤثر است باید از اشرافی گری دست بردارند و به ساده زیستی روی آورند.

 

وی ادامه داد: اشرافی گری و اسراف و ریخت و پاش حتی از مردم عادی هم پذیرفتنی نیست و فعل آنان حرام است و اگر اشرافی گری مردم معمولی همراه با ریخت و پاش و اسراف هم نباشد باز به خاطر تبعات منفی ای که در جامعه دارد عمل مکروهی است.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تصریح کرد: اگر مسؤولی در جامعه به تجمل گرایی و اشرافی گری روی بیاورد چه  عمل او همراه با اسراف باشد و چه نباشد در هر صورت او مرتکب فعل حرام شده است، چون امام علی(ع) فرمودند؛ «خداوند متعال بر حاکمان زمامداران امور مردم واجب کرده است که به مانند فقیرترین مردم جامعه خود زندگی کنند تا دیدن وضعیت معیشت مردم آنان را به سمت غرور و طغیان سوق ندهد».

 

وی تأکید کرد: زندگی مسؤولان در منازل آن چنانی و استفاده از ماشین های گران قیمت خارجی که تبلیغ کالای بیگانه نیز حساب می شود اگر برای مردم عادی مکروه یا مباح باشد برای مسؤولان البته حرام است.

 

عمل به قانون وظیفه شرعی همه افراد جامعه به ویژه مسؤولان است

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به رعایت نظم اجتماعی گفت: یکی از مصادیقی که عامل رعایت نظم اجتماعی می شود عمل کردن به قوانین و مقررات موجود در هر جامعه ای است، لذا هم باید دولتمرادن و هم غیر دولتمردان همه به قانون عمل کنند.

 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع مسؤولان دولت قبل گفت: در این جمع معظم له فرمودند که «قانون باید رعایت شود و اگر قانونی در جامعه غلط و ظالمانه باشد تا وقتی که از طرف مجلس شورای اسلامی اصلاح شود به خاطر احترام به قانون باید عمل شود».

 

وی تأکید کرد: بسیاری از آشفته بازاری ها، بی انصافی ها و فسادها به خاطر عدم عمل کردن به قانون است و امام خمینی(ره) در این مورد فرمودند که ؛ «رعایت نکردن قانون حرام است حتی اگر گذشتن از چراغ قرمز باشد».

 

نیکی به اعضای خانواده و اقربین در اولویت است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: برخی از افراد اهل خیر و احسان هستند اما دقت نکرده و گاهی در حالی که خانواده خود نیازمند احسان او است دیگران را بر اعضای خانواده ترجیح می دهند که عمل غلطی است.

 

وی ادامه داد: اگر پدرومادری امکان مالی دارند و کسی از فرزندان آن ها نیازمند است ابتدا باید نیاز فرزند خود را برآورده سازند و در صورت داشتن توان مالی بیشتر به افراد غریبه کمک کنند، چون نقل است که در زمان حضرت رسول اکرم(ص) یکی از انصار از دنیا می رود و پس از تدفین آن شخص به پیامبر اطلاع داده می شود که این شخص پیش از مرگ اش همه اموال خود را صرف خرید برده و آزاد کردن آن ها کرده است و برای امرار و معاش خانواده خود پس از مرگ اش هیچ ارثی باقی نگذاشته است، پیامبر رحمت(ص) با شنیدن این سخن فرمودند؛ «اگر پیش از تدفین این فرد مرا از عمل اش باخبر می کردید اجازه دفن کردن او را در قبرستان مسلمان ها نمی دادم».

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به آیه 215 سوره بقره اظهار داشت: در این آیه خداوند متعال در پاسخ به کسانی که در مورد انفاق اموال شان سوال می کنند فرمود که «اموال خود را به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و مساکین و در راه مانده انفاق کنید» و این نشان از در اولویت قرار گرفتن والدین و نزدیکان انسان برای بخشش و رسیدگی است.

 

فرزند دختر احسان خداوند متعال به والدین است

امام جمعه ارومیه با تبریک سالروز ولادت اخت الرضا حضرت معصومه(ع) که مصادف با اول ذی القعده و 25 مرداد امسال است، گفت: این روز به نام روز دختر ثبت شده است و پروردگار عالم به وسیله قرآن و اهل بیت(ع) به جامعه زنان و دختران منزلت و اعتبار بخشیده است.

 

وی افزود: در روایت مشهوری از امام صادق(ع) نقل است که ایشان فرمودند؛ «دختران حسنه اند و پسران نعمت، خداوند منان در روز قیامت به حسنات پاداش می دهد ولی از نعمات سوال می پرسد و حساب می کشد»، لذا این حدیث گوهربار نشان از ارزش فرزند دختر در نزد خانواده ها است و اینکه فرزند دختر برای والدین خویش حسنه ای است که خدای متعال به آن ها عطا فرموده است./1301/پ201/ح

ارسال نظرات