۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۲۸۰۴۹۵

تشکیل جبهه‎ای از سوی اعراب و رژیم صهیونیستی علیه ایران

خبرگزاری رسا ـ کریستین ساینس مانیتور نوشت: کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی از توافق هسته‌ای ایران به عنوان بهانه‌ای برای نزدیک شدن به یکدیگر و تشکیل جبهه‌ای علیه ایران استفاده می‌کنند.
اسرائيل

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه خبری کریستین ساینس مانیتور نوشت که طبق شواهد موجود رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به دنبال یافتن زمینه‌های مشترک برای مخالفت با ایران و داعش هستند.

 

طبق مطلب منتشر شده در این پایگاه خبری دوری گلد، از مقامات ارشد وزارت خارجه اسرائیل ماه گذشته اعلام کرد که کشورهای سنی عرب در منطقه متحدان اسرائیل به شمار می‌روند. وی در ماه ژوئن اعلام کرده بود که عربستان و اسرائیل در ماه‌های اخیر مذاکرات محرمانه‌ای را ترتیب داده‌اند.

 

روابط غیررسمی میان اسرائیل و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مسئله جدیدی نیست. هر دو طرف اغلب به تبادل اطلاعات در موضوعات امنیتی که دارای منافع مشترک هستند می‌پردازند. اما پویایی جدید در خاورمیانه بیانگر احتمال پیشرفت جدی در روابط اعراب و اسرائیل است، هرچند این مسئله چندان زود عملی نشود.

 

برای شروع آنها باید بر روی مواردی تمرکز کنند که در آن اتفاق نظر دارند. برای شروع آنها از توافق هسته‌ای ایران رضایت ندارند و نگران این مسئله هستند که ایران نیروهای خود در خاورمیانه مانند حزب‌الله و شیعیان یمن را تقویت کند. اما از سوی دیگر آنها نگران سرنگونی بشار اسد و به قدرت رسیدن نیروهای داعش در سوریه نیز هستند. موضوع دیگر ممانعت از شروع یک جنگ دیگر از سوی حزب‌الله با اسرائیل است.

 

هم اسرائیل و هم عربستان نگران این مسئله هستند که در صورت توافق هسته‌ای آمریکا به دنبال کاهش حضور خود در خاورمیانه باشد و درصورت این اتفاق عربستان و اسرائیل سعی دارند که این خلا قدرت را با اتحاد بیشتر با یکدیگر پر کنند.

 

برای عملی شدن این اتحاد بنیامین نتانیاهو باید حمایت بیشتری از راه‌حل صلح انجام دهد. اسرائیل پیش از این نیز از داشتن روابط مناسب با مصر، اردن و همچنین مراکش راضی به نظر می‌رسید. با بهره‌برداری از منابع گازی در دریا این رژیم می‌تواند به یک شریک انرژی در منطقه تبدیل شود.

 

به نظر می‌رسد موضوع توافق هسته‌ای ایران باعث فراموشی کدورتهای قدیمی شده است. گولد که پیش از این در کتاب خود از عربستان به عنوان یک کشور حامی تروریست یاد کرده بود بعد از 12 سال به این کشور بیابانی به عنوان یک متحد نزدیک می‌نگرد./982/ب101/د

ارسال نظرات