۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۲۸۰۹۱۴
رییس‌جمهور ونزوئلا:

کوبا امپریالیسم را به زانو درآورد

خبرگزاری رسا ـ رییس‌جمهور ونزوئلا گفت: کوبا به جهانیان نشان داد چگونه می‌توان با حفظ شأن و منزلت کشور، امپریالیسم را به زانو درآورد.
نيکلاس مادورو

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نیکلاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا اعلام کرد که کوبا با اقدام به از سرگیری روابطش با آمریکا به جهانیان نشان داد که چگونه می‌توان با حفظ شأن و منزلت ملت و همچنین بدون کوچکترین آسیبی به دموکراسی انقلابی کشور، به اهداف بزرگ دست یافت و  امپریالیسم را به زانو درآورد.

 

کوبا به جهانیان یاد داد که چگونه با حفظ منزلت کشور و صلح با جهانیان به برقراری روابط دیپلماتیک بپردازیم.

 

وی ضمن تحسین کوبا اذعان داشت: گمان نمی‌کنم که کوبا پس از بازسازی روابط دیپلماتیک با آمریکا، سیاست خود را نسبت به استقلال و حق تعیین سرنوشت برای همه جوامع و کشورهای جهان تغییر دهد.

 

وی ضمن اشاره به سفر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به کوبا، این کشور را سرزمین مجاهدت‌ها و زحمات فیدل کاسترو رهبر انقلابی کوبا و رائول کاسترو رییس جمهور کوبا دانسته و گفت: کوبا در تمام این سال‌ها با وجود تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه این کشور روی پاهای خودش ایستاد.

 

مادورو در ادامه اظهاراتش از زمان بالا رفتن پرچم آمریکا بر فراز سفارتخانه  جدید این کشور در کوبا یاد کرد و گفت در آن زمان به این موضوع فکر می‌کردم که کشوری که پرچم دیگر کشورها را در سرزمین خود بالا می‌برد، کشوری مستقل است.

 

وی همچین کوبا را کشوری پرافتخار و دوست و برادر ونزوئلا خواند.

 

دو کشور آمریکا و کوبا با میانجی‌گری واتیکان 18 ماه مذاکرات محرمانه داشتند اما 26 آذر (17 دسامبر) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند روابط دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند و زندانیان یکدیگر را آزاد خواهند کرد.

 

پس از آن، اوباما ماه آوریل با رائول کاسترو، رییس‌جمهور کوبا به طور رسمی مذاکره کرد که این نخستین دیدار رهبران دو کشور از سال 1956 بود.

 

دو طرف از زمان اعلام تاریخ از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک دو کشور در 17 دسامبر ( 26 آذر 93) تاکنون چند بار مذاکره کرده‌اند.

 

واشنگتن از سال 1961 روابط دیپلماتیک خود را با کوبا قطع و این کشور را تحریم کرد؛ اگرچه برخی از این تحریم‌ها در ماه‌های اخیر لغو شده است اما بیشتر تحریم‌های آمریکا همچنان به قوت خود باقی است اما اوباما دسامبر گذشته اعلام کرد گفت‌وگوها برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با کوبا را از سر می‌گیرد.

 

یک ماه بعد آمریکا کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کرد، همچنین، در پی این چرخش در سیاست خارجی آمریکا، اوباما دستور اجازه‌ی سفرهای بیشتر از این کشور به کوبا، افزایش میزان حواله پول نقد از آمریکا به کوبا و کاهش محدودیت‌های برخی از بخش‌های بازرگانی با کوبا را صادر کرد.

 

روز جمعه 14آگوست (23 مرداد) پس از بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا، برونو رودریگز وزیر امور خارجه کوبا جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را در محل وزارت امور خارجه این کشور پذیرفت و هر دو وزیر به بررسی موضوعات مورد نظر پرداختند./994/د101/ک

 

منبع: فارس

ارسال نظرات