۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۲۸۱۰۴۵
مدیر اوقاف و امور خیریه جاجرم:

ثبت وقف در زمینه حوزه‌های علمیه نیازمند توجه بیشتر خیران و واقفان است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امور خیریه جاجرم با بیان این‌که ثبت وقف در زمینه رفع نیازها و کاستی های موجود در حوزه های علمیه نیازمند توجه بیشتر خیران و واقفان است، گفت: روحانیان و مبلغان وظیفه دارند تا خیران و واقفان را نسبت به نیازهای روز جامعه آگاه و آشنا کنند تا موقوفات جدید با نیت رفع مشکلات روز جامعه ثبت شوند.
وقف حوزه علميه

حجت الاسلام محمد صالحی نیا، مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جاجرم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به برگزاری نشست کمیته یاوران وقف با حضور اساتید حوزه علمیه امام موسی کاظم(ع) این شهرستان، اظهار کرد: این نشست ها با هدف ترویج و ایجاد وقف های جدید در رابطه با حوزه های علمیه برگزار می‌شود.

 

وی با بیان این که مدارس علمیه از گذشته های دور تاکنون وابسته به حکومت ها و دولت ها نبوده و با کمک های مردمی و موقوفات خیران اداره می شدند، اضافه کرد: استقلال مالی حوزه های علمیه و عدم وابستگی آنها به قدرت های غیرالهی و غیرولایی در طول تاریخ یکی از افتخارات روحانیت شیعه است.

 

حجت الاسلام صالحی نیا ادامه داد: نهاد روحانیت تشیع همواره به دلیل عدم وابستگی به دولت و قدرت، توانسته صدای اسلام ناب را به گوش جهانیان برساند و در این راه نیز تهدیدها و تطمیع های قدرت ها بر عملکرد این نهاد تأثیر نداشته باشد.

 

وی با بیان این که یکی از منابع اصلی مالی حوزه های علمیه موقوفات مرتبط به این مراکز آموزشی و دینی بوده است، خاطرنشان کرد: در جامعه امروز و با گسترش و توسعه مدارس علمیه و در نتیجه افزایش نیازهای این مراکز، لازم است موضوع وقف در رابطه با حوزه های علمیه پررنگ تر شود.

 

حجت الاسلام صالحی نیا با بیان این که ترویج این سنت حسنه در بین مردم و هدایت وقف های جدید به سمت نیازهای روز جامعه از جمله حوزه های علمیه، یکی از رویکردهای نهاد اوقاف و امور خیریه است، تصریح کرد: در این راستا خود روحانیان و مبلغان دینی ظرفیت های خوبی محسوب می شود و بایستی با استفاده از فرصت منابر و مجالس نسبت به تبیین و تشریح این امر اقدام کنند.

 

وی افزود: روحانیان و مبلغان وظیفه دارند تا خیران و واقفان را نسبت به نیازهای روز جامعه آگاه و آشنا کنند تا موقوفات جدید با نیت رفع مشکلات روز جامعه ثبت شوند.

 

حجت الاسلام صالحی نیا با اشاره به این که اکنون بیش از 60 درصد کل موقوفات موجود در استان خراسان شمالی وقف روضه سیدالشهدا(ع) هستند، اظهار کرد: در گذشته وقف برای برپایی مراسمات عزاداری امام حسین(ع) یکی از نیازهای روز جامعه بود اما اکنون وقف در این زمینه اشباع شده و می بایست موقوفات جدید با نیت رفع مشکلات سایر بخش های جامعه از جمله حوزه های علمیه، آموزش، بهداشت و درمان و فرهنگی به ثبت برسند.

 

وی ادامه داد: همچنین روحانیان و مبلغان اعزامی به مساجد روستایی و شهری می توانند با تعامل و ارتباط با اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران و نیز بزرگان هر منطقه، در زمینه احیای موقوفات گذشته و نیز شناسایی موقوفات مجهول نیز فعالیت کنند که نتیجه این اقدام شناسایی و ثبت موقوفه و اجرای نیت خیر واقف خواهد بود.

 

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جاجرم با بیان این که در بخش ها و مناطق مختلف شهرستان 37 هزار نفری جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی 250 موقوفه با بیش از 300 رقبه وجود دارد، اظهار کرد: متأسفانه در این شهرستان موقوفاتی با نیت حوزه های علمیه وجود ندارد به همین دلیل می بایست جایگاه واقعی وقف و حوزه های علمیه برای مردم بیش از پیش تبیین شود.

 

حجت الاسلام صالحی نیا با اشاره به این که غالب موقوفات شهرستان جاجرم در محدوده شهری قرار گرفته و این امر سبب شده تا زمین های موقوفه این شهرستان مشکلات حقوقی داشته باشند، افزود: این موضوع یکی از معضلات نهاد اوقاف و امور خیریه جاجرم بوده و تلاش می شود تا این مسائل با همکاری و تعامل با دستگاه های مختلف حل و فصل شود.

 

وی اضافه کرد: یکی از اولویت های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جاجرم در سال جاری دریافت مطالبات این اداره از افراد حقیقی و حقوقی و فرهنگ سازی و تبلیغ بیشتر سنت حسنه وقف است.

 

گفتنی است، اکنون در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی در مجموع چهار هزار 931 موقوفه با 9 هزار 570 رقبه وجود دارد که تنها پنج درصد آنها در رابطه با حوزه های علمیه ثبت شده اند، این در حالی است که درصد موقوفات مرتبط با حوزه های علمیه در سطح کشور حدود دو درصد کل موقوفات است.

 

شایان ذکر است، در سال تحصیلی 94-93 در مجموع هزار و 260 طلبه خواهر و برادر در 15 حوزه علمیه شهرستان های مختلف استان خراسان شمالی شامل 9 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران در سطوح یک، دو و سه به تحصیل علوم دینی مشغول بودند./9314/ت302/ح

ارسال نظرات