۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۸
کد خبر: ۲۸۱۳۰۲
در نشستی با موضوع کودتای 28 مرداد؛

عوامل شکست نهضت مصدق بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه در نشستی با موضوع کودتای 28 مرداد به عوامل شکست نهضت دکتر مصدق اشاره کرد و گفت: عدم حمایت احزاب، تشکل‌ها و نهادهای مردمی از عوامل شکست نهضت دکتر مصدق به شمار می رود.
محسن رهامي محسن رهامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن رهامی، استاد دانشگاه در نشستی با موضوع «کودتای 28 مرداد مسائل امروز و تحولات آینده» که شامگاه دوشنبه در حزب اراده ملت ایران برگزار شد با اشاره به عوامل شکست نهضت دکتر مصدق و علل تشکیل کودتای 28 مرداد، تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که نهضت حکومت دکتر مصدق را به شکست منجر کرد عدم حمایت احزاب، مردم و نهادهای مختلف بوده است، باید توجه شود احزاب مانند ستون های یک ساختمان هستند، در کودتای 28 مرداد نهادهای مدنی که وظیفه بسیج مردم را برعهده داشتند از دور خارج شدند.

 

حجت‌الاسلام رهامی با اشاره به تشکیل احزاب مختلف در جهت ضربه زدن به دکتر مصدق، خاطرنشان کرد: احزابی که به نحوی انتقاد به دکتر مصدق داشتند تشکیل شده و فضایی بوجود  آمد که حزب گرایی قبیح تلقی می‌شد، احزابی که توسط آیت الله سید حسن زنجانی و مصدق به یکدیگر گره خورده بودند ازبین رفتند،  احزاب سفارشی در اتاق های مشکوک تشکیل شده و توانستند به جامعه القاء کنند که تشکیل یک حزب امری نادرست و قبیح است.

 

وی با طرح این سوال که علت عدم پیشرفت نهضت مشروطه چیست، گفت: چرا مشروطه در برخی کشور ها مانند سوئد جواب داد ولی در ایران منجر به کودتا شد، علل شکست نهضت مشروطه چیست و چرا نهضتی که توسط مردم حمایت می شد پس از یک‌سال شکست خورد، آیا این موضوع درست است که حضور دکتر مصدق سبب شکست این نهضت شد، در زمان دستگیری مصدق ظاهرا هیچ‌گونه مقاومتی صورت نگرفته بود، پس حامیان مصدق کجا بودند؟

 

حجت‌الاسلام رهامی افزود: آنهایی که 30 تیر سینه سپر کردند کجا بودند؟ باید عوامل شکست این نهضت بررسی شود.

 

استاد دانشگاه با بیان اینکه در 28 مرداد هم پیمانان دکتر مصدق گوشه نشین شدند، اظهار داشت: مجلس به عنوان نماد حضور ملت در آن موقع  تعطیل بود، تعطیلی مجلس  آسیب جدی به نهضت دکتر مصدق وارد کرد، باید توجه شود که همیشه معدل خطای جمع مانند پارلمان کمتر از معدل خطای اشخاص است و این نهضت شخصی بود و همچنین از حمایت حزب و تشکل قدرتمند محروم بود.

 

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل شکست نهضت مصدق عدم حمایت دیگر دولت ها از او بوده است، اگر بخواهیم از برخی خطرها پیشگیر کنیم باید با مجامع مختلف در دنیا تعامل کنیم تا در آینده از ما حمایت کنند، کشوهایی مانند ژاپن پس از شکست خود با دنیا تعامل کرد.

 

حجت‌الاسلام رهامی افزود: در حال حاضر بدون تعامل با دنیا نمی شود به تنهایی ادامه داد، ما به سرداران صلح برای صحبت با دنیا نیاز داریم، حضور افرادی که بتوانند روابط خارجی را در نهضت مصدق ایجاد کنند ضروری بود، عدم حضور این افراد یکی از عوامل شکست نهضت او به شمار می آید./811/پ202/ح

ارسال نظرات