۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۲۸۱۷۳۶
نماینده بعثه رهبری در حج و زیارت خراسان شمالی مطرح کرد:

تسهیلات بکارگیری روحانیان بومی در سفرهای زیارتی عمره و عتبات عالیات

خبرگزاری رسا ـ نماینده بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت استان خراسان شمالی گفت: با موافقت سازمان حج و زیارت تسهیلات ویژه ای برای بکارگیری روحانیان بومی استان در سفرهای زیارتی عمره و عتبات عالیات در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام ابوالفضلي - ديدار مديران حج و زيارت خراسان شمالي با آيت الله مهمان نواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام محمدرضا ابوالفضلی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت استان خراسان شمالی، امروز در دیدار مدیران حج و زیارت و کارگزاران حج استان با آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری که به مناسبت هفته حج و پیش از آغاز پروازهای کاروان های حج تمتع استان انجام شد، با ارائه گزارشی از روند ارائه آموزش های لازم و آماده سازی زائران بیت الله الحرام در استان خراسان شمالی، اظهار کرد: در این راستا همزمان با آغاز هفته حج، همایش متمرکز حج تمتع با حضور تمامی زائران حج تمتع این استان در بجنورد برگزار شد.

 

وی با اشاره به این که امسال 620 زائر از خراسان شمالی به حج تمتع اعزام می‌شوند، به تشریح آموزش های ارائه شده در همایش توجیهی «زمزمه لبیک» پرداخت و افزود: یکی از مهم ترین مواردی که در این همایش مطرح شد، بحث مدینه شناسی و بازسازی نمادین بقیع شریف برای زائران بود تا با توجه به زمان اندک حضور آنها در مدینه، شناخت مناسبی نسبت به اماکن متبرکه و شرایط آن داشته باشند.

 

حجت الاسلام ابوالفضلی اضافه کرد: همچنین در این همایش، زائران حج تمتع استان با برخی از دغدغه ها و آسیب های موجود در سفر زیارتی حج آشنا شده و بر لزوم اجتناب از انجام خریدهای غیرضروری و گذراندن وقت در بازارهای شهر مکه تأکید شد.

 

وی همچنین با اشاره به حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در همایش آموزشی توجیهی حج تمتع خراسان شمالی، اظهار کرد: حضور وی فرصت مغتنمی برای زائران حج تمتع این استان بود تا بتوانند از نکات و توصیه های نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت به صورت مستقیم بهره مند شوند.

 

حجت الاسلام ابوالفضلی با بیان این که حضور حجت الاسلام والمسلمینن قاضی عسگر در خراسان شمالی افزون بر این، برکات دیگری نیز در حوزه زیارتی استان داشت، خاطرنشان کرد: نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در سفر اخیر به خراسان شمالی مجوز تسهیلات ویژه در گزینش و به کارگیری روحانیان بومی برای سفرهای زیارتی عتبات عالیات و عمره را صادر کرد.

 

به گفته وی بر اساس این تسهیلات موافقت شده تا در استان خراسان شمالی افرادی که پایه 10 حوزه علمیه را گذرانده، سه سال سابقه تبلیغی داشته و حداقل نیز 27 سال سن دارند، بدون شرکت در آزمون و تنها با انجام مصاحبه به عنوان روحانی عتبات پذیرفته شوند.

 

حجت الاسلام ابوالفضلی ادامه داد: همچنین در این سفر موافقت شد تا با توجه به کمبود روحانی در منطقه، برای نخستین بار آزمون روحانیان عمره و عتبات و نیز مداحان عتبات عالیات در خراسان شمالی برگزار شود.

 

محمدباقر قاصری، سرپرست حج و زیارت استان خراسان شمالی نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده مدیریت حج و زیارت استان از ابتدای امسال تاکنون، اظهار کرد: امسال زائران حج تمتع خراسان شمالی در قالب شش کاروان از پانزدهم شهریور ماه به مکه مکرمه اعزام شده و پانزدهم مهر ماه نیز به کشور باز می گردند.

 

وی با اشاره به رایزنی های انجام شده در سفر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت به خراسان شمالی، افزود: در این سفر مقرر شد تا موضوع پرواز زائران این استان از فرودگاه بجنورد پیگیری شده و با رفع مشکلات موجود از این پس پروازهای زائران خراسان شمالی به جای فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد از فرودگاه بین المللی بجنورد صورت گیرد.

 

قاصری اضافه کرد: همچنین مقرر شده تا با همکاری روحانیان و مدیران کاروان ها نسبت به فرهنگ سازی برای مصرف هزینه مربوط به ولیمه و دیگر موارد غیرضروری سفر زیارتی حج در امور خیریه و عام المنفعه از سوی زائران، اقدام شود./9314/پ202/ح

ارسال نظرات