۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۹
کد خبر: ۲۸۱۸۳۱
کارشناس مسائل مذهبی:

تولید برنامه های دینی بدون نظارت متخصصان، به اعتقادات جامعه ضربه می زند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ترابی تولید برنامه های دینی بدون داشتن تخصص در مسائل مذهبی را از دغدغه های امروز جامعه شیعی بیان کرد و گفت: چگونه است که برای وارد شدن به هر بحث علمی باید دارای تخصص بود ولی در مباحث دین نیاز به متخصص نداریم و هر کس با هر تخصصی وارد مباحث دینی می شود و برنامه هایی تولید می کند.
فيلم رستاخيز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام جواد ترابی کارشناس مسائل مذهبی شب گذشته در مسجد الرضا نجف‌آباد و به مناسبت دهه کرامت، با قرائت آیه «قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ» درباره ضرورت تبعیت از پیامبر اکرم(ص) گفت: تعبیری که در این آیه آمده است اهل تفسیر معتقدند که سوره ها و آیاتی که با قل شروع می شود، در حقیقت شاه کلیدهای هدایت قرآن است و بیان قل در ابتدای آیه نشان تأکید مضاعف خداوند بر این مسئله است.

 

وی با اشاره به آیه که اهل هدایت را کسانی معرفی کرده است، که ارزش محبت خدا را متوجه شده اند، افزود: خداوند براساس این آیه کسانی را محبوب خود معرفی می کند که از پیامبر اکرم(ص) تبعیت و پیروی کنند و در تبعیت از رسول اکرم(ص) در میان مسلمانان دو دسته شده اند، اهل تشیع و اهل تسنن.

 

حجت الاسلام ترابی در معنای اهل تشیع و اهل تسنن تصریح کرد: اهل تسنن به خود اهل سنت می گویند یعنی ادعا دارند که آنچه از سنت پیامبر وجود دارد، ‌عمل می کنند و خود را نسبت به شیعه که پیرو حضرت علی(ع) هستند، برتر می دانند که ما سراغ سرچشمه رفته ایم و شما شیعه، به سراغ شاخه و فروع دین را در اختیار دارید.

 

وی درباره جایگاه شیعه و اهل سنت با توجه به آیه ای که تلاوت شد، افزود: یکی از مراحل تبعیت از پیامبر، احادیث آن حضرت است و یکی از این احادیث که به طور متواتر از طریق اهل سنت و شیعه نقل شده است، حدیث ثقلین است که پیامبر در سال آخر عمرشان به دفعات درباره دو شیء گرانبها قرآن و عترت و تمسک به آن دو بسیار سفارش کردند.

 

اولویت امروز در جبهه جنگ نرم، تبلیغ درون مذهبی است

کارشناس مسائل مذهبی تهاجم دشمن در جبهه جنگ نرم به ویژه درباره اعتقادات و مناسک دینی و شبهه افکنی هایی که درباره شیعه صورت می گیرد، گفت: اهل سنت با دور شدن از عترت، تنها به قرآن تمسک کردند و در شرایطی که دشمنان اسلام از هر طرف هجوم آورده اند، باید هم و غم ما حفظ شیعه باشد اولویت تبلیغی ما، تبلیغ درون مذهبی باشد و بعد به سراغ تبلیغ برون مذهبی برویم.

 

وی در ادامه تصریح کرد: گرایش جوانان شیعه به سمت مذاهب و ادیان دیگر در روایات مربوط به آخرالزمان نیز بیان شده است و تکلیف و اولویت امروز ما، حفظ جوانان شیعه از دام شبهه افکنان دین است که بررسی تاریخ اسلام به ویژه صدر اسلام با استفاده از سخنان و کتب اهل سنت یکی از راهکارهای مبارزه با جنگ نرم است.  

 

حجت الاسلام ترابی با اشاره به تاریخچه و سرگذشت حدیث از زمان فوت پیامبر اکرم(ص) بیان داشت: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) و تسلط اهل سقیفه بر جامعه اسلامی، آن چه از تاریخ خود اهل سنت نیز بیان شده است، خلیفه اول و دوم، تمام احادیث پیامبر اکرم که تا آن روز نوشته شده بود از بین بردند و اعلام کردند که هیچ کس حق نقل حدیث را ندارد.

 

وی در ادامه گفت: تنها دلیل این خلفا برای جلوگیری از نقل احادیث پیامبر، حفظ قرآن بود که نباید ما نیز همانند امت های گذشته که تورات و انجیل مورد تحریف قرار گرفت، تحریف شود و این اقدامات 25 سال طول کشید تا دوران حکومت معاویه که خط فکری جامعه تغییر کرد و معاویه دستور داد که هر چه از کلام پیامبر وجود دارد، جمع آوری کنند و از این زمان بود که رسماً جعل حدیث در جامعه شروع شد.

 

جهالت مردم و سیاست حکومت بنی امیه، سبب ورود حدیث جعلی در جامعه اسلامی شد

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به یکی از کتب اهل سنت به نام صحیح بخاری که خود بخاری نقل کرده است که 600هزار حدیث از پیامبر اکرم(ص) در میان کتب اهل سنت وجود دارد و من حدود 4هزار از این احادیث را معتبر یافتم و در کتاب صحیح بخاری نوشتم و این در حالی است که اهل سنت تنها یک منبع حدیثی دارند و آن پیامبر اکرم است و ما شیعه 14منبع حدیثی داریم آن هم در فاصله سه قرن و طبق آمار تنها 120هزار حدیث وجود از ائمه وجود دارد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: چگونه است تنها در 23 سال عمر شریف پیامبر 600 هزار حدیث وجود داشته ولی در طول سه قرن تنها 120 هزار حدیث به دست آمده است و از این آمار می فهمیم که بر اثر جهالت و سیاست دوران بنی امیه جاعلان حدیث وارد میدان شدند و رسحماً جعل حدیث می کردند و این مسئله توسط خود اهل سنت نیز بیان شده است.

 

برای ورود در مباحث دینی، باید متخصص دین بود

حجت الاسلام ترابی درباره وضعیت جامعه شیعه در نقل احادیث نیز افزود: جامعه شیعه از همان ابتدا بر اساس حدیث ثقلین، حرمت حدیث شکسته نشد و از همان ابتدا نظارت بر حدیث وجود داشت و در دوران غیبت توسط علما فیلترهایی وجود داشت که از ورود احادیث جعلی جلوگیری می شد و دشمنان اسلام این بار از دریچه وجود احادیث جعلی در میان شیعه وارد شده اند در حالی که در جامعه شیعی هیچ حدیث جعلی وجود ندارد، فقط چیزی که هست بحث در باب احادیث ضعیف است.

 

وی یکی از شگردهای دشمنان در بحث مبانی دینی را وارد کردن مباحث تخصصی حوزه در متن جامعه بیان کرد و گفت: این که چه دستی در این ماجرا بوده که مباحثی که فقط باید در فضای حوزه مطرح شود وارد جامعه شده است، و باعث شده تا گروهی به احادیثی که در جلسات و مراسمات مذهبی بیان می شود، اشکال وارد کنند و حتی به علمایی نظیر علامه مجلسی با این بیان که کتابش معتبر نیست، ذهن عامه مردم را درگیر کنند.

 

کارشناس مسائل مذهبی بیان داشت: جوسازی در این زمینه تا آنجا پیش رفته است که تا اهل منبر حدیث می خواند می گویند از چه منبعی است، دانستن منبع حدیث اشکالی ندارد ولی این گروه با یک سری اصطلاحات تخصصی حوزه ذهن عامه مردم ار مخدوش کرده اند.

 

وی برنامه های شبکه های ماهواره ای که به اسم دین و کارشناس دینی برنامه دارند را دزدان دین بیان کرد و افزود: این شبکه ها با برنامه های به اصطلاح دینی خود، ذهن یک مملکت شیعه را به بازی گرفته اند و با شگرد خاص خودشان آنچه باید مانند هر علم دیگری در فضای خاص خودش بررسی شود، وارد جامعه کرده اند و به آنانی که بازیچه این برنامه ها شده اند باید بگوییم چرا شما از شبکه های ماهواره ای برای حرفایی که به ائمه نسبت می دهند، سند نمی خواهید.

 

نباید هر غیرمتخصص دینی به خود اجازه دهد که برنامه های مذهبی تولید کند

حجت الاسلام ترابی تولید برنامه های دینی بدون داشتن تخصص در مسائل مذهبی را از دیگر دغدغه ای امروز جامعه شیعی بیان کرد و گفت: چگونه است که برای وارد شدن به هر بحث علمی باید دارای تخصص بود ولی در مباحث دین نیاز به متخصص نداریم و هر کس با هر تخصصی وارد مباحث دینی می شود و برنامه هایی تولید می کند که نه تنها خلاف مبانی دین بلکه از نظر مراجع و علما نیز دروغ و خلاف واقع است.

 

وی در ادامه بیان داشت: متاسفانه امروز شاهد بروز و ظهور برنامه های دینی هستیم که دارد باب بدی را در جامعه باز می کند و نباید این اولین قدم ها برداشته شود و باید با تخصص وارد شد و هر کس از راه رسید نباید به خود اجازه دهد که در مباحثی چون کربلا و عاشورا که اصل اعتقاد شیعه است، بدون تخصص وارد شده و برنامه تولید کند./1306/پ201/ب4

ارسال نظرات