۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۲۸۱۸۵۴

مساجد را گرفتار تجمل نکنیم

خبرگزاری رسا ـ روز جهانی مسجد برای بار سیزدهم در حالی با حضور رییس‌جمهور و ائمه جماعات و سفرای کشورهای اسلامی امروز در کشور ما بزرگ داشته می‌شود که این روزها بازتعریف نقش و کارکردهای مسجد در جامعه امروزی و هویت‌سازی و تثبیت تمدن اسلامی ـ ایرانی یکی از چالش‌ها و مسائل مطرح در جامعه است.
مسجد

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، روز جهانی مسجد برای بار سیزدهم در حالی با حضور رییس‌جمهور و ائمه جماعات و سفرای کشورهای اسلامی امروز در کشور ما بزرگ داشته می‌شود که این روزها بازتعریف نقش و کارکردهای مسجد در جامعه امروزی و هویت‌سازی و تثبیت تمدن اسلامی – ایرانی یکی از چالش‌ها و مسائل مطرح در جامعه است.

 سیزدهمین اجلاس گرامیداشت روز جهانی مساجد در حالی امروز در تالار بزرگ کشور برگزار می‌شود که در یک سال اخیر مسجد به عنوان کانون فرهنگی و اجتماعی مسلمانان در سطح گسترده‌ای مورد هجوم جریان‌های انحرافی بوده است. حذف تدریجی مسجد در مناسبات اجتماعی و محلی و کاهش بازخورد اثرگذاری‌های با دامنه فراگیر آن در جوامع اسلامی و همزمان تخریب مسجد و مسجد‌سوزی در منطقه توسط عوامل تروریستی و گروهک‌های انحرافی مصادیقی از حمله به کانون‌های اجتماعی مسلمانان است.

 

علاوه بر اهداف فراگیر این اجلاس که بین تمام کشورهای اسلامی مشترک است، کشور ما نیز در مورد مسجد، کارکردهای اجتماعی و دینی، سبک معماری و جایگاه آن در تثبیت و توسعه فرهنگ، صاحب سبک است و مناسبت‌هایی مانند دهه آخر شعبان که دهه تکریم مساجد نام دارند یا هفته‌ای که از 30 مرداد آغاز می‌شود و تا 5 شهریور ادامه دارد، اهمیت نادیده گرفته شده مساجد در سال‌های اخیر را به ما یادآوری‌مان می‌کند.

 

مساجد بدون گنبد و گلدسته!

در حال حاضر در کشورهای اسلامی به ویژه در کشور ما که برای مسجد به عنوان یک پایگاه اجتماعی جایگاه برجسته‌ای قائل هستیم، جریان‌هایی آگاهانه یا ناآگاهانه آن را خلع موقعیت کرده و تغییر کارکرد داده‌اند، به طوری که امروز می‌بینیم مساجد در حلقه‌ای از تجملات و بسیار وابسته به بودجه‌ها و پاساژها و مغازه‌هایی که به بهانه تأمین درآمد محاصره شان کرده‌اند، گرفتارند.

 

مساجدی که روزگاری نه چندان دور پایگاه تمام اجتماعات محلی بود و مردم نه به خاطر فرش‌های گران بها و چلچراغ‌های چند ده میلیونی و پاساژهای رنگارنگ که وقت اذان و غیر اذان نمی‌شناسند و به جای اینکه قاتق نان مسجد شوند رقیب پررنگ و لعاب آن در جذب جوانان می‌شوند، بلکه فقط و فقط به دلخوشی حیاط و حوض و کاشیکاری‌های فیروزه‌ای مقرنسش صفوف متراکم نماز را تشکیل می‌دادند و مسائل اهالی محل را مطرح و حل می‌کردند. امروز ما تمام کارکردهای مسجد را از آن گرفته‌ایم، در مقابل ورود برخی المان‌های پررنگ روز را در تعارض با حرمت آن قرار داده‌ایم و عملاً ظرفیت مسجد را برای بهره برداری‌های اجتماعی نادیده گرفته‌ایم.

 

از طرفی در حالی که کشور ما به عنوان تنها کشور اسلامی که در معماری صاحب سبک است و برای هر خط طراحی و معماری اماکن مذهبی فلسفه‌ای دارد طی ابتکاراتی که معلوم نیست از کجا آمده و کجا مجوز ظهور و بروز می‌یابند تمام نقاط و تناسبات طلایی را دور می‌زنند و نسبت‌های پنج و هفتی را گم می‌کنند و با شیشه‌های رنگی خداحافظی می‌کنند تا نمونه‌های نامأنوسی از مسجد را به شکل مربع‌ها و مکعب‌های نامتجانس مانند آنچه در مسجدی نزدیکی میدان ولیعصر تهران به چشم می‌خورد بدون گنبد و گلدسته که شناسنامه مسجدند به نمایش می‌گذارند

 

مساجد ما و مساجد صدراسلام

حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی، دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آستانه روز جهانی مسجد درباره پیشینه مساجد در تاریخ اسلام و اهمیت حفظ آن به «جوان» می‌گوید: پیغمبر اسلام (ص) براساس اندیشه پاک الهی که مبنای تفکرشان بود، مساجد را بنا نهادند و خودشان یک ساختمان فیزیکی در این راستا و با نیت خیر و پاک ساختند و خودشان نیز به آثار نیکی که از ساخت فیزیک این مسجد سرازیر جامعه بود، واقف بودند.

 

حسینی با اشاره به اینکه مدیریت، امامت، هیئت امنا، بسیج  مساجد باید براساس همین اندیشه پاک همیشه شکل بگیرد، توضیح می‌دهد: بنابراین ریشه‌های آن از دوران بدو اسلام باقی مانده و باید تلاش کنیم که همیشه نیز بدین شکل باشد. بنابراین مسجد و بنیان‌های آن باید بر مبنای تقوا، پاکی و اخلاص باشد و در واقع خود مسجد تلألو نور در منطقه می‌شود و به قول امام بزرگوار هر جا که دیدیم پای مسجد در محله‌ای باز شده و یک آنجا درخشیده، جلوی خیلی از فسادها و بزه‌ها گرفته شده است.

 

وی مهم‌ترین نقش یک مسجد پویا و با تحرک را بازدارندگی از بزه، گناه، طلاق و. . . به شمار آورده و اظهار می‌کند: ما هم در کمیسیون فرهنگی مجلس به همین نتیجه رسیدیم که اگر واقعاً مساجد تقویت شوند، جلوی نیمی از تهاجمات فرهنگی گرفته می‌شود، بسیاری از بزهکاری‌ها از بین می‌رود و طلاق‌ها در جامعه اتفاق نمی‌افتد، حتی اقبال به ماهواره و. . . کاسته می‌شود، بنابراین ما نیازمند مسجد پویا و زنده هستیم و این مساجد هم می‌توانند مانع از گناه، بزه، دزدی و طلاق شوند و حقیقتاً تأثیراتشان در جامعه مشخص است.

 

حسینی با تأکید بر اینکه مساجد محور وحدت و اثربخشی در کشورهای اسلامی هستند، بیان می‌کند: کانون‌های مساجد کشور باید در راستای تقویت مساجد بیش از پیش فعال باشند، امروز این کارها زیاد انجام می‌شوند و همه، مساجد را علاوه بر نماز خواندن در زمینه دیگر کارهای فرهنگی نیز پررنگ می‌بینند.

 

 برای تروریست‌ها مسجد شیعه و سنی فرقی نمی‌کند

البته با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته تروریست‌های تکفیری با پیروی از خوی اسلام‌ستیز صهیونیست‌ها، در پس نقاب اختلافات مذهبی میان مسلمانان، تخریب مساجد و مظاهر توحیدی را با شدت و جسارت بیشتری دنبال می‌کنند، اجلاس روز جهانی مسجد، اعلام همبستگی علما، فضلا و ائمه محترم جماعات با مسلمانان ستمدیده و آزاده محور مقاومت و یمن مظلوم محسوب می‌شود.

 

بر این اساس سیزدهمین اجلاس گرامیداشت «روز جهانی مسجد»، بیشتر بر محور اتحاد مسلمانان و خنثی‌سازی توطئه‌های جهانی علیه اسلام استوار است.

 

 

 در این رابطه آیت‌الله‌ سیدهاشم ‌حسینی‌ بوشهری، مدیر حوزههای علمیه کشور به «جوان» می‌گوید: گروه‌های تکفیری به خصوص داعش با پایگاه‌های دینی و اعتقادی مردم و همچنین حضور آنها در مساجد مشکل دارند و مبنای داعشی‌ها درباره مساجد اهل سنت بر این است که با مردم برخورد کنند و عملاً با برخورد با مردم، مساجد خود به خود خالی از جمعیت و مخروبه شوند.

 

مدیر حوزههای علمیه کشور می‌افزاید: گروه‌های تکفیری برای مقابله با جهان اسلام ساخته شدند که روح صهیونیسم را در قلب جهان اسلام ایجاد ‌کند، آنها رسماً اعتراف می‌کنند که داعش را ما ایجاد کردیم، در حقیقت می‌خواهند انتقام خودشان را از جهان اسلام بگیرند.

 

وی خاطرنشان می‌کند: به خاطر نگاه خاصی که شیعیان دارند، گروه‌های تکفیری عملاً یک نوع دشمنی و عداوت با شیعه دارند و مساجد شیعه را چه فردی در آن حضور داشته باشد یا نداشته باشد، تخریب می‌کنند و نسبت به مساجد اهل سنت هم اگر همراه با تفکرات خودشان نبینند، پایگاه نماز و مسجد را تخریب می‌کنند.

 

گفتنی است، ٣٠ مرداد سال ١٣٤٨ مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد، سال‌ها بعد و به همین مناسبت به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در سی‌امین نشست این سازمان، این روز به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شد./998/د102/س

 

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات