۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۲۸۱۸۵۷
آیت‌الله بهشتی تشریح کرد؛

نقش بی‌بدیل امامزادگان در گرایش اعتقادی ایرانیان

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عوامل گسترش تشیع در جهان اسلام، قداست رجال شیعه، مظلومیت شیعه و حضور چهره‌های برجسته شیعه در شهرها و اماکن دور و نزدیک را از این عوامل دانست.
آيت الله احمد بهشتي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، آیت‌الله احمد بهشتی، منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری شامگاه چهارشنبه، 28 مرداد در نشست علمی همایش ملی علمی ـ تخصصی «سومین حرم اهل بیت(ع)» که در سالن شهید آیت‌الله دستغیب در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، با اشاره به برگزاری این همایش گفت: این حرکتی که آغاز شده طلیعه آینده‌ای روشن و درخشانی است که جایگاه فارس و شیراز و حضرت احمدبن موسی(ع) و برادران آن‌ها را ارتقا خواهد بخشید.

 

وی با طرح این سئوال که چه عواملی موجب نفوذ تشیع در جهان اسلام شده است؟ افزود: گرچه مرکز تشیع مدینه و بنیانگذار آن پیامبر(ص) و امام علی(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) و حسنین هستند اما اینکه این شعاع به نقاط دور دست می‌رسد همانند موجی است که از مدینه برخاسته و هر چه از مرکز ظهورش دورتر می‌شود، قوی‌تر خواهد شد گرچه در طول تاریخ تلاش‌های زیادی برای محو این موج شده است.

 

آیت‌الله بهشتی با اشاره به عوامل تقویت این موج از نظر مکانی و زمانی اشاره کرد و گفت: قداست رجال شیعه، مظلومیت شیعه و حضور چهره‌های برجسته شیعه در شهرها و اماکن دور و نزدیک و تبعیضی که خلفای اموی و عباسی در میان عرب و عجم قائل بودند از جمله این عوامل هستند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه  تنها کسی که در دوران 5 ساله حکومت خود اصلاً اجازه تبعیض نداد، حضرت علی(ع) بود، گفت: این مسئله موجب شد هرجا نهضت شیعی پدید آید، مردم به سمت آن گرایش یافته و از آن حمایت کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: مردم زمانی که قداست رجال شیعه را از خود ائمه اطهار می‌دیدند که صاف، خالص و یکرنگ با مردم حرف می‌زنند، به آن جذب می‌شدند به‌عنوان مثال شخصیت تابع سلمان فارسی، رابط بین خاندان پیامبر(ص) با ایرانیان شد.

 

آیت‌الله بهشتی همچنین به شخصیت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت شخصیتی بود که پدر بزرگوارشان بسیار به ایشان احترام می‌گذاشت به طوری که زمانی که خبر شهادت امام هفتم به گوش مردم رسید، همگی با او بیعت کردند لذا این روحیه ولایت‌پذیری در مرکز وحی و مدینه بسیار قوی بوده است اما زمانی که مردم با او بیعت کردند، آن حضرت فرمودند که من با حضرت رضا(ع) بیعت کرده‌ام و همگی با ایشان بعیت کنید.

 

وی، شخصیت، ولایت‌مداری، سخاوت در آزاد کردن بندگان حضرت احمدبن موسی(ع) را در گرایش مردم ایران به تشیع بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: آن حضرت بعد از برادرشان به سمت مرو حرکت می‌کند؛ حرکت ایشان یا قبل از شهادت امام رضا بوده و یا بعد از آن؛ که اگر قبل از شهادت بوده، 3 هزار نیروی موسوی و هاشمی برای کمک به حضرت رضا(ع) راهی ایران شده است و اگر بعد از شهادت بوده، به منظور انتقام صورت گرفته است.

 

آیت‌الله بهشتی ابراز کرد: این مرد بزرگوار با آن جمعیت، این راه دور و دراز را طی کرد و هیچکس مزاحمش نشد و هرجا می‌رفت مردم استقبال می‌کردند و بعضی‌ها به او ملحق می‌شدند، اما در شیراز به دست حاکم مأمون که شیرازی نبود، دستگیر و شهید شد و بعد از آن‌که این لشکر چند هزار نفری تار و مار شدند که بسیاری از آن‌ها رجال اهل بیت(ع) و سادات بودند، در نقاط مختلف استان فارس پراکنده شدند و تا زمانی که زنده بودند در این استان سکونت گزیدند و توجه ایرانیان را به خاندان اهل بیت(ع) جلب کردند لذا به همین دلیل است که در این استان،‌ امامزادگان و بقاع متبرکه فراوانی وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه حضور این امامزادگان در ایران، فیزیکی و معنوی بوده است، گفت: این حضور فیزیکی و مذهبی موجب گرایش و توجه مردم ایران به مذهب تشیع شد./919/د101/س

منبع: ایکنا

ارسال نظرات