۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۲۸۱۹۰۸
معاون پژوهش دانشگاه امام صادق:

آشنا نبودن با فقه لقمه های حرام وارد سفره مردم می کند/ حوزه نیازمند نظام تبلیغی اقتصادی است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه امام صادق با اشاره به اینکه حوزه نیازمند نظام تبلیغی اقتصادی است، گفت: جامعه امروز باید در زمینه فرهنگ سازی اقتصادی از جمله: فقه اقتصادی، رفتار اقتصادی و سواد اقتصادی تلاش کند.
پيغامي عادل پيغامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عادل پیغامی معاون پژوهش دانشگاه امام صادق(ع) در نشست علمی با موضوع کارکردهای نظام تبلیغ دین در تحقق اقتصاد مقاومتی که امروز در سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد، گفت: جامعه امروز نیازمند فرهنگ سازی اقتصادی از جمله فقه اقتصادی، رفتار اقتصادی و سواد اقتصادی است.

 

وی افزود: اقتصاد جزیی از دین است، همان گونه که نظام تبلیغی دین در جامعه است باید نظام تبلیغی اقتصاد هم باشد و درباره آن به خوبی کار کرد.

 

پیغامی اظهار داشت: از دیدگاه اسلامی فرهنگ و اقتصاد در عرض هم نیست بلکه فرهنگ فضای عام است که قابلیت فرهنگ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را در بردارد و تفکیک بین اقتصاد، فرهنگ و سیاست تفکیک قراردادی است.

 

معاون پژوهش دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: دیدگاه بیشتر مردم میان دین و اقتصاد تعارض و تضاد است و برعکس دین مسیحیت اسلام دوگانگی بین مادی و معنویت را بر هم زده است چرا که مادیت و معنویت دو مقوله جدا نشدنی هستند.

 

وی عنوان کرد: دین اسلام دارای ابعاد اقتصادی است و این ابعاد نیازمند شناخت گرایش ها و ساختار های اقتصادی است و نظام تبلیغ دینی وظیفه شناخت مردم با اقتصاد را بر عهده دارد که متأسفانه امروز این نظام تبلیغی نتوانسته به وظیفه خود به خوبی عمل کند.

 

پیغامی بیان داشت: مردم ما نسبت به عرصه اقتصاد و استفاده از کلمات اقتصادی ترس و واهمه دارند و خیال می کنند که هرکس در مورد اقتصاد سخن می گوید مادی گرا است و به معنویات توجه چندانی ندارد.

 

معاون پژوهش دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: در عرصه تبلیغ دین بین دین، شعارهای دینی، مبلغان دین و مردم دین دار شکاف ایجاد شده است و مردم جامعه با مباحث اقتصادی اصلا آشنایی ندارند و این کم کاری نظام تبلیغ دینی را می رساند.

 

وی با اشاره به ضرورت فقه اقتصاد در جامعه، اظهار داشت: امروز سبک زندگی مردم به گونه ای است که لحظه به لحظه آن با اقتصاد گره خورده است و لایه های اقتصاد در زندگی مردم نفوذ کرده است و عدم شناخت با فقه اقتصاد باعث آمدن لقمه حرام در سفره های مردم شود و این ضرورت آشناییت مردم با فقه اقتصاد را می رساند.

 

پیغامی ادامه داد: اخلاق اقتصادی یکی از مقوله هایی است که در اقتصاد به آن نگاه ویژه کرد و نباید اخلاق اقتصادی را با نگاه مستحبی دید بلکه باید طوری وانمود کرد که گویا این اخلاق از واجبات اقتصاد است.

 

معاون پژوهش دانشگاه امام صادق(ع) در پایان گفت: مردم جامعه ضرورت دارد که سواد اقتصادی خود را بالا ببرند؛ برای مثال مردم باید با واژه کارآفرینی و ضرورت آن آشنا باشند تا دچار شبهات دینی، سیاسی و اقتصادی نشوند./1325/پ202/ج

 

 

ارسال نظرات