۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۲۸۱۹۶۰
استاد دانشگاه سیدنی:

سوریه به پیروزی استراتژیک نزدیک می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه سیدنی تأکید کرد که پیروزی استراتژیک سوریه به‌منزله پایان نقش واشنگتن به‌عنوان سازمان دهنده «تغییر رژیم‌ها» در کل منطقه محسوب شده و پیروزی «محور مقاومت» نیز به‌منزله شکست کامل طرح آمریکا، عربستان و اسرائیل مبنی بر ایجاد «خاورمیانه جدید» است.
سوريه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، خبرگزاری «میکسد نیوز» در مقاله‌ای با قلم «تیم اندرسون»، نویسنده و استاد علوم سیاسی دانشگاه سیدنی با اشاره به پیروزی نزدیک سوریه بر مخالفان نوشت: با وجود جنگ و خونریزی و همچنین فشار اقتصادی شدید در سوریه، این کشور سرسختانه به پیروزی استراتژیک نظامی نزدیک می‌شود. این پیروزی سوریه منجر به تغییرات ریشه‌ای در خاورمیانه می‌شود و ضربه مهلکی به سیاست‌های آمریکا مبنی بر تبدیل منطقه خاورمیانه به منطقه وابسته و مطیع است.

 

اندرسون در مقاله خود می‌نویسد: پیروزی سوریه مرهون حمایت توده‌ای مردم از ارتش ملی در برابر مخالفان و حمایت‌های متحدان کلیدی خود من ‌جمله ایران و روسیه است. مشکلات اقتصادی به ‌ویژه قطع مداوم برق در مقاومت مردم سوریه در برابر گروهک تروریستی بی‌تأثیر بود. اکنون بسیاری از کشورهایی که قبلاً با سوریه روابط خصمانه داشتند سعی دارند روابط خود را با این کشور از سر گیرند.

 

بهبود وضعیت امنیتی سوریه و توافق تاریخی هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی و دیگر متغیرهای دیپلماتیک نشانگر تحکیم «محور مقاومت» است. نشر اکاذیب و بزرگنمایی در مورد جنگ  و بحران در سوریه از سوی رسانه غربی در راستای حمایت ناتو از گروه‌های افراط‌گرای سلفی و تکفیری و جوسازی در مورد پیروزی این گروه‌های اسلام‌گرا است. این گروه‌های تروریستی که از حمایت غرب برخوردارند در حقیقت به هیچ‌گونه برتری استراتژیکی در سوریه  دست نیافتند.

 

پروفسور اندرسون می‌گوید: در دومین سفرم به سوریه که در 14 ژوئن 2015 بود من دیدم که میزان امنیت در شهرهای بزرگ سوریه بسیار بالا رفته است. در حالی ‌که در اکتبر 2013 که اولین سفر من به سوریه بود نیروهای ناتو تقریباً همه جای این کشور حضور داشتند، اما اکنون بیش از 90 درصد از مناطق پرجمعیت سوریه تحت کنترل ارتش این کشور است.

 

گفتنی است که گروهی تحت عنوان «مخالفان میانه‌رو» هیچ‌وقت وجود نداشتند، اما یک جنبشی با رویکرد اصلاحات سیاسی در مارس و آوریل  2011 وجود داشت که بعدها جای خود را به شورشیان اسلام‌گرا داد و نسل‌کشی را شعار اصلی خود قراردادند. همه جنایات و وحشی‌گری‌ها از سوی راهزنان موردحمایت غرب انجام می‌شود، اما ارتش سوریه را مقصر می‌دانند، چراکه این اقدام بخشی از استراتژی مداخله‌گری غرب در امور دیگر کشورها است./982/ب101/د

ارسال نظرات