۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۲۸۱۹۷۷

اعتراض شدید ماهاتیر محمد به فرهنگ غرب

خبرگزاری رسا ـ نخست وزیر اسبق مالزی گفت که آزادی‎های نامحدود غربی مشکلاتی مانند توهین به پیامبر اسلام(ص) را بدنبال دارد که نتیجه‎اش گلوله و خونریزی است.
ماهاتير محمد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق مالزی و معمار نوین این کشور جنوب شرق آسیا که در دانشگاه فناوری پتروناس سخنرانی می کرد، با تاکید بر اینکه نباید کورکورانه از فرهنگ غرب پیروی کرد، بار دیگر خواستار فعالیت برای ممانعت از تبعیت مردم شرق از این فرهنگ شد و گفت که آزادی های نامحدود غربی، مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد کرده است.


وی گفت که پیشرفت مالزی نیز نیازمند استفاده از فرهنگ کشورهای همچون ژاپن، چین و کره را دارد که فرهنگ شرقی است.


به گفته ماهاتیر، استفاده از ارزش های چینی، کره ای و ژاپنی می تواند باعث تغییرات گسترده به ویژه در زمینه پیشرفت اقتصادی شود.


وی تصریح کرد که ما می توانیم نقاط قوت فرهنگ ژاپن را دریافت و از نقاط منفی آن دوری کنیم.


نخست وزیر اسبق مالزی که در نشستی با عنوان 'مرحله پس از تکامل اجتماعی چیست؟' ادامه داد که مالزیایی ها باید بین فرهنگ شرق و غرب انتخابی به عنوان راهنما و شکل دهنده تکامل اجتماعی و حرکت به سوی توسعه داشته باشند.


'ماهاتیر محمد' تاکید کرد که مردم باید نسبت به تفاوت ها و خوب و بدهای فرهنگی مردم شرق و غرب آگاه باشند تا از کاربرد جنبه های بد فرهنگ جلوگیری شود.


وی گفت که پیشرفت بدون تلاش رخ نمی دهد، بلکه باید با بهترین انتخاب، عوامل بد را کنار بگذاریم تا در مسیر تکامل جهت دار قرار گیریم.


نخست وزیر اسبق مالزی که با وجود روابط با غرب از منتقدان اصلی سیاست های غربی بوده است، در ادامه خاطر نشان ساخت: بزرگترین آزادی امروز غرب ازدواج همجنس هاست و پیروی از فرهنگ غرب می تواند به چنین چیزی منتهی شد.


ماهاتیر گفت: در رسانه های غرب نیز چنین آزادی هایی وجود دارد که نمونه آن را می توان در نشریه فرانسوی مشاهده کرد که به پیامبر اسلام (ص) توهین کرد و نتیجه آن چیزی جز گلوله و خونریزی نبود.


معمار نوین مالزی با انتقاد از آزادی های بدون مرز غربی، گفت: غربی ها آزادی را در بیان همه چیز می دانند. باید محدودیتی در آزادی وجود داشته باشد، درغیر این صورت بی ثباتی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.


وی هشدار داد که شاخص های فرهنگ و آزادی های غربی نسخه پیشرفت کشورهای شرقی از جمله مالزی نیست و همه باید در برابر تغییر هوشیار باشند./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات