۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۲۸۲۲۶۶
استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد؛

بت‌پرستی و حق‌ناپذیری انسان‌ها از منظر قرآن کریم

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عدالتیان به تشریح بت‌پرستی و حق‌ناپذیری انسان‌ها از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: امروزه با این همه پیشرفت علم و دانش قریب به یک میلیارد نفر از مردم دنیا به دنبال بت پرستی هستند و این حق‌ناپذیری به منزله بی اعتنایی انسان‌ها نسبت به حقیقت الهی است.
حجت‌الاسلام مهدي عدالتيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، استاد حوزه و دانشگاه امشب در تالار نور مشهد با اشاره به تفسیر آیات 56 تا 59 سوره انعام اظهار کرد: پس از اینکه خداوند متعال آیات الهی را به شکلی هدفمند برای همگان مطرح کرد، به پیامبر اسلام(ص) دستوراتی می دهد، همچنین مشرکان بر اساس ذهنیت جاهلی که از قبل در میان آن ها باقی مانده بود، به پیامبر پیشنهاد می کردند که به بت پرستی روی آورد.


این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: پیشنهاد مشرکان به خداوند برای دست برداشتن از خدا پرستی به گونه های مختلفی مطرح می شد، برخی اوقات می گفتند 6 ماه شما خدای ما را بپرستید و 6 ماه ما خدای شما را می پرستیم، خداوند نیز به پیامبر(ص) می گفت که به آنان بگو من از اینکه آنچه را که شما می خوانید، بپرستم نهی شده ام، در حقیقت پیامبر الهی از ناحیه عقل و شرع از پذیرش این ها نهی شده بود زیرا که پرستش بت ها نوعی هواپرستی است.


حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که کلمه «بین» در قرآن به معنای اختلاف افکنی میان دو چیز است، تصریح کرد:  کلمه «بین» به معنای قطعی میان دو چیز است زیرا که میان حق و باطل فاصله می اندازد، خداوند در کلام وحی با دلایل روشن تو حید را عرضه کرده است؛ همچنین حضرت به مردم می فرمود اگر در برابر حق نجنگید، عذاب بر شما نازل می شود.


با بیان این که پیامبر مامور شد تا به مردم بگوید نزول عذاب در دست من نیست، خاطر نشان کرد:  این خداوند است که عذاب را نازل کرده و حق و باطل را از هم تفکیک می کند؛ این قاضی است که باید قضاوت کند و خداوند بهترین حکم دهندگان است؛ همچنین اگر حکمرانی در دست کسی جز خدا بود، عذاب آورده می شد اما خداوند به گناهکاران مهلت می دهد و ظالمان را بهتر می شناسد.


کلید های غیب انحصاری و  نزد خداوند متعال هستند

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه 59 سوره انعام گفت: این آیه را در نماز غفیله می خوانیم، در این جا ذکر می شود که کلید های غیب نزد خداوند متعال بوده است، همچنین در فواعد عرب داریم که اگر کلمه ای باید موخر باشد و مقدم آمده است؛ بر حصر دلالت می کند. کلید های غیب انحصاری هستند و پرودگار به کلیات و جزییات علم  آگاهی دارد، حتی یک برگ از درخت مگر به دستور  و اذن پرودگار نمی افتد.


حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که خداوند متعال نسبت به همه چیز علم و آگاهی دارد، یادآور شد: اگر دانه ای در دل زمین فرو برود و در تاریکی جای بگیرد، در اثر فرمان و امر خداوند متعال بوده است و علم احدیت ظاهر و باطن انسان ها را می داند.


وی با اشاره به نخستین درس از آیات 56 تا 59 سوره انعام ابراز کرد: پرستش غیر خداوند دلیل منطقی و عقلی نداشته و هواپرستی است، همچنین آیه 56 این سوره بیان می کند که درون انسان دو قطب تعقل و منطق همراه با هوسرانی موجود است، هر دو تمایل دارند تا در وجود انسان حاکم شوند، بت پرستی کار معقولی نیست و سر رشته در هوس های انسانی دارد؛ این که انسان سنگ را بسازد و به ساخته خود سجده کند، به دور از ارزش های انسانی است.


این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروزه با این همه پیشرفت علم و دانش قریب به یک میلیارد نفر از مردم ما به دنبال بت پرستی هستند زیرا که تعقل را کنار گذاشته اند؛ اگر کسی با داشتن علم عمدا به دنبال خطا برود، از هدایت انبیا محروم می ماند، ما در زندگی هایمان باید درس و پند بگیریم و بداینم اگر عمدا کار خطایی انجام دهیم و لغزشی کنیم دیگر خبری از حقیقت الهی نیست.

 

حق ناپذیری آفت بزرگی برای جامعه بوده و سبب رد کردن دلایل روشن الهی است

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که مهم ترین ویژگی مخالفین انبیا حق ناپذیری است، اظهار کرد: باید تلاش کنیم حق ناپذیر نباشیم، روحیه حق ناپذیری یعنی این که انسان نسبت به حقیقت الهی بی اعتنایی کند، مخالفین انبیا با حقیقت مخالفت می کردند،  عبارت « بین» در قرآن کریم به مفهوم دلیل روشن آمده است اما مردم باز هم تکذیب می کنند و اگر انسان حق ناپذیر بخواهد واقعیت را کتمان کند، بدون شک حجاب بزرگی پیش روی او قرار می گیرد.


وی با بیان این که هیچ انسان بزرگی حق را کتمان نمی کند، تصریح کرد: کسی که حقیقت را کتمان کرد، به ذلتی آشکار دچار شده است و حق ناپذیری آفت بزرگی برای جامعه است، آفت های روحی درجاتی را دارد، در برخی ها حق نا پذیری تا آن جا نفوذ کرده است که همانند فرعون خود را خدا می پندارند، در یک سری از جاها این حق ناپذیری ضعیف است و احساس نمی شود اما باید مراقب بود.


این استاد حوزه و دانشگاه افزود: حق ناپذیری مهم ترین ویژگی و خصلت مخالفین انبیا است، باید سعی کنیم تا این آفت به همه سرایت نکند، قرآن کریم برای حقانیت پیامبر گرامی اسلام دلیل روشنی را ذکر کرده و کتابی روشنگر برای هدایت همه مردم فرستاده است، اگر کسی حق پذیر نباشد دلایل روشن الهی را رد می کند، پیامبر گرامی اسلام آخرین پیامبر خدا و خاتم رسولان است و معجزه جاوید دارد که همه ما به آن اعتفاد داریم.


صبر بر مصائب و اخلاص عمل از نتایج نظاره خداوند بر انسان است

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که یکی از سنت های خداوند سنت امهال است، خاطر نشان کرد: خداوند متعال به هر کسی مهلت می دهد و شتاب نمی کند، هم خوبان و هم بدان در جهان هستی امتحان می شوند، باید  از سنت امهال خداوند استفاده کنیم، توبه کرده و خود را اصلاح کنیم، بر اساس شعری می توان گفت که لطف حق با تو مداراها کند، چون که از حق بگذرد رسوا کند.


وی با بیان این که سرچشمه آگاهی و بصیرت خداوند متعال است، یادآور شد: خداوند از همه غیب ها آگاه بوده و هر چه که بخواهد به انسان ها عطا می کند، غیب در برابر شهود قرار دارد و آن چه که با حواس ظاهری و پنچگانه قابل فهم نیست، غیب می گویند، غیب در دست خداست و آگاهی از غیب تنها به  انبیا خاصی آن هم بر حسب درجه متفاوت داده می شود.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به علم گسترده پرودگار هستی  اظهار کرد: در آیه 59 سوره انعام به این مهم اشاره شده است که علم خداوند گسترده است و هیچ گونه شک و تردیدی در آن راه ندارد، خداوند خطورات قبلی را می داند و این یکی ا ز آثار پرهیز ار خطا و لغزش هاست، انسان هنگامی که بداند خداوند او را می بیند و می داند، حیا می کند.


حجت الاسلام عدالتیان با اشاره به نتایج نظاره خداوند بر انسان، تصریح کرد: تشویق به انجام کار های نیک و پسندیده، صبر بر مصائب، نشاط در انجام کار ها، پاک کردن دل ها از کینه و کدورت و کسب اخلاص عمل از نتایج توجه به نظاره خداوند بر انسان است، همچنین انسان باید همه فعالیت های روزانه اش را برای خدا انجام دهد  تا اخلاص عمل پیدا کند./864/پ201/ح

ارسال نظرات