۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۲۸۲۳۲۸

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ پایان اردوهای جهادی دانشجویان، غبارروبی ضریح مطهر امامزاه زین العابدین(ع) جاجرم و رونمایی از تابلوی میقات الرضا(ع) در جوار حرم برادر امام رضا(ع) در بجنورد عناوین برخی از مهم ترین اخبار فرهنگی خراسان شمالی هستند.
اخبار كوتاه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در بجنورد، اردوی 120 دانشجوی دانشگاه های تهران که برای فعالیت های جهادی به روستای سوخسو هاشم راز و جرگلان استان خراسان شمالی اعزام شده بودند، به پایان رسید.

بزرگمهر، مسؤول جهاد سازندگی بسیج دانشجویی استان گفت: احداث خانه عالم و طراحی و نقشه کشی پل روستا از جمله فعالیت های عمرانی دانشجویان جهادگر تهرانی بود که این طرح را به بخشداری روستا برای احداث تحویل دادند.

وی با بیان این که 90 دانشجوی دانشگاه های استان هم در هفته پایانی مرداد و شهریور ماه امسال به مناطق محروم استان اعزام می شوند، عنوان کرد: 80 دانشجو به روستاهای شیروان و60 دانشجو به روستاهای آشخانه در قالب اردوهای جهادی اعزام می شوند.

 

ضریح مطهر امامزاده زین العابدین جاجرم غبارروبی شد

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جاجرم گفت: همزمان با دهه کرامت ضریح مطهر امامزاده زین العابدین(ع) سنخواست این شهرستان با حضور امام جمعه، بخشدار، هیأت امنا و سایر اقشار مختلف مردم و مسؤولان شهرستانی غبارروبی و عطرافشانی شد.

حجت الاسلام محمد صالحی نیا با بیان این که امامزاده زین العابدین(ع) سنخواست از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است، افزود: آرامگاه این امامزاده در شمال شرق میدان مرکزی شهر سنخواست قرار گرفته که بنایی تاریخی و مذهبی بوده و در زمره امامزاده های میراثی استان قرار دارد.

وی اضافه کرد: بنای این امامزاده جلیل القدر از لحاظ ویژگی های معماری منحصر به فرد بوده و مربوط به دوران صفویه است اما در طول زمان دست خوش تغییراتی شده است.

حجت الاسلام صالحی نیا اضافه کرد: ضریح جدید این امامزاده نیز در نیمه ماه مبارک رمضان امسال در ابعاد 2.08 در 1.6 مترمربع و با اعتبار بیش از 400 میلیون ریال ساخته و نصب شد.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جاجرم افزود: از مجموع اعتبار 400 میلیون ریالی ساخت و نصب این ضریح، 200 میلیون ریال آن از سوی مردم و خیران منطقه و مابقی آن نیز از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری تامین شد.

حجت الاسلام صالحی نیا با اشاره به وجود 10 امامزاده و بقعه متبرکه در شهرستان جاجرم، افزود: از این تعداد بنای یک امامزاده در حال ساخت بوده و هشت امامزاده نیز در زمره بقاع متبرکه میراثی هستند.

 

رونمایی از تابلوی میقات الرضا در بجنورد

تابلوی میقات الرضا(ع) در جوار حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع)، رونمایی شد.

حجت الاسلام علی اکبر صفری، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در این باره اظهار کرد: این تابلو همانند تلویزیون و بیلبورد تبلیغاتی است که در میدان دفاع مقدس در مسیر جاده کمربندی در ورودی به این امامزاده نصب شده است.

وی افزود: هشت بقاع متبرکه این استان در جاده های اصلی این استان قرار دارند که امامزاده سید عباس از جمله این بقاع متبرکه بوده و طرح میقات الرضا در آنها اجرایی می شود.

حجت الاسلام صفر ی اظهار کرد: در راستای شناسایی و راهنمایی زائران، مسافران و گردشگران برای راهنمایی به این مکان های مذهبی تابلو هایی ایجاد شده است که این مکان ها را به شهروندان و گردشگران معرفی می کند.

وی با بیان این که همچنین در این تابلو برنامه های فرهنگی و قرآنی امام زاده سید عباس به نمایش در می آید، گفت: برای سایر امامزاده هایی نیز در مسیر تردد زائران ومسافران قرار دارند نیز تابلوهایی ایجاد خواهد شد.

 

لزوم همکاری هیأت امنای اماکن مذهبی بجنورد در ایجاد سرای محلات

معاون فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری بجنورد از هیأت امنای حسینیه ها و تکایای این شهر خواست تا برای ایجاد سرای محلات در مرکز خراسان شمالی مشارکت و همکاری بیشتری با شهرداری داشته باشند.

محمد موفق اظهار کرد: ارائه برنامه های فرهنگی و هنری و ورزشی در محله های حاشیه شهر بجنورد از جمله برنامه هایی است که از سال گذشته از سوی شهرداری در دست اجرا قرار گرفته است.

وی گفت: راه اندازی کلاس های فرهنگی و هنری و کارگاه های آموزشی در محله های حاشیه شهر به مکانی مناسب برای استقرار نیاز دارد اما اعتبار در نظر گرفته شده، برای گرفتن مکان استیجاری کافی نیست.

موفق با اشاره به وجود حسینیه ها و تکایا در محله های مختلف شهر بجنورد و امکان استفاده از این اماکن برای برگزاری کلاس های فرهنگی و هنری، افزود: هیات امنا و معتمدان محل می توانند با در اختیار قرار دادن این اماکن به شهرداری، شاهد برگزاری کلاس های فرهنگی و هنری از سوی مربیان در این محله های حاشیه نشین باشند.

وی اظهار کرد: تاکنون که چند ماه از شروع طرح سرای محلات می گذارد از سوی هیأت امنا و معتمدان محله های حاشیه نشین شهر، برای در اختیار قرار دادن حسینیه ها و تکایا به منظور برگزاری کلاس های فرهنگی و هنری، استقبال مناسبی نشده است./9314/پ203/ب

ارسال نظرات