۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۲۸۲۴۵۷
استاد حوزه علمیه قم:

حج ایدئولوِژی فرهنگی در جهان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت فریضه حج در ایدئولوژی فرهنگی جهان اسلام، گفت: حج سفری فرهنگی به تاریخ اسلام و نتیجه آن دریافت غنای معرفتی و تاریخی فرهنگ ناب اسلامی است.
کعبه
 حجت‌الاسلام عبدالجواد ابراهیمی فرد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نقش فرایض اسلامی در افزایش معرفت دینی، گفت: اطلس فرهنگی جهان اسلام به نحوی است که حتی دیدن اماکن زیارتی حج می تواند موجب افزایش معرفت دینی حجاج باشد.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه زیارت اماکن مقدسه یکی از ابعاد چند گانه حج است، عنوان کرد: حج فریضه‌ای اجتماعی و فرهنگی در سبک زندگی اسلامی است که اهتمام به این فریضه موجب افزایش قدرت نفوذ سیاسی اسلام در معادلات فعلی جهان خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام ابراهیمی فرد با اشاره به تاریخ مکتوب و اسناد به‌جامانده از تاریخ پر شکوه اسلام در آخرین حج فرهنگی و عقیدتی پیامبراکرم(ص)، گفت: فریضه از نگاه فرهنگی آثار بسیاری دارد و مجاهدت ها و تلاش های پیامبر اکرم(ص) در صلح حدیبیه و احیای این فریضه در اولین و آخرین حج عمر مبارکشان مؤید این جریان است.
 
استاد حوزه علمیه با اشاره حضور گسترده حجاج در سرزمین وحی در ایام حج، اظهار کرد: حج در دریافت معارف دینی برای حجاج بسیار مؤثر است و بسیاری از چالش های فرهنگی می تواند در خلل این هجرت کوتاه برای حجاج حل و فصل شود.
 
وی با اشاره به جنبه‌های معنوی فریضه حج برای زائران حج، آموزش قبل از سفر حج را یک موضوع بسیار مهم خواند و گفت: تجارب نشان داده است که اگر این آموزش سمعی و بصری و با رویکرد فرهنگی باشد سبب افزایش قدرت درک حجاج از مسائل فرهنگی در عصر حاضر خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام ابراهیمی فرد با اشاره به جغرافیای زیارت در فریضه حج، عنوان کرد: تاریخ حج همان تاریخ فرهنگی اسلام است و باید به‌صورت عینی مورد آموزش قرار گیرد./921/ت302/ی
ارسال نظرات