۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۲۸۲۵۴۴
معاون پژوهش بنیاد مهدی موعود:

دولت کارگروه ویژه‌ای برای خدمات‌رسانی شهری در قم تشکیل دهد

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود با بیان این که وضعیت نابسامان شهری زیبنده شهر قم نیست، گفت: با توجه جایگاه معنوی شهر مقدس قم در جهان اسلام، مناسب است دولت کارگروه ویژه‌ای برای خدمات‌رسانی شهری در قالب خدمات توریستی و گردشگری معنوی برای زائران این شهر ایجاد کند.
حجت‌الاسلام محمدرضا فؤاديان، معاون پژوهش بنياد فرهنگي مهدي موعود

حجت الاسلام محمدرضا فؤادیان، معاون پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره جایگاه معنوی شهر مقدس قم به روایاتی از اهل بیت(ع) استناد کرد و گفت: در حدیثی در جلد 60 کتاب بحارالانوار آمده است که در آخر الزمان اهل قم قائم مقام حجت خدا بر زمین هستند و امام مهدی(ع) عهده‌دار هدایت انسان‌ها است.

 

حجت الاسلام فؤادیان بیان کرد: از 60 کشور جهان در شهر قم طلبه وجود دارد و آن‌ها مشغول فراگیری علوم اسلامی و اهل‌بیت (ع) هستند، بنابراین علومی اسلامی که در این شهر تولید شده، به سایر کشورهای منتقل می‌شود.

 

معاون پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) ابراز کرد: در روایتی از اهل‌بیت(ع) آمده است که اهل قم همواره در مسیر حق و طالب حق هستند، منظور از این روایت جغرافیای شهر قم نیست بلکه خط فکری اهل قم بوده که همواره آنها پیروی واقعی اهل‌بیت(ع) هستند.

 

وی در بخشی دیگر سخنانش درباره معرفی محصولات فرهنگی شهر قم به جهانیان گفت: جدا از قومیت، قبیله و مذهب، زبان متفاهم عرفی و فطری برای جهانیان مطرح است، بنابراین بهترین راه برای عرضه محصولات فرهنگی این شهر به جهان، به کار بردن استفاده از زبان مشترک بین‌المللی در تولید این محصولات است.

 

حجت الاسلام فؤادیان ابراز کرد: متأسفانه آثار فرهنگی که در شهر قم تولید می‌شود به عرصه جهانی نمی‌اندیشد و این محصولات متناسب با فضای داخلی قم تولید می‌شود، چه بسا این آثار تولید شده در قم برای شهرهای اطراف ارزشی برای مخاطبان نداشته باشد، همانند این که اگر آثار مکتوب شهر قم را با آثار مکتوب تهران مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که از نظر طراحی و محتوا تفاوت‌های چشمگیری دارند.


معاون پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) عنوان داشت: اگر می‌خواهیم محصولات فرهنگی شهر قم در عرصه‌های جهانی معرفی شود، باید افزون بر تولید محصولات با زبان فطرت مشترک جهانی، به طراحی و محتوای این آثار توجه ویژه‌ای شود، بنابراین استفاده از طراحی‌های مدرن، استفاده از هنرهای مفهومی برای بیان مطالب در آثار و تولیدات فرهنگی لازم و ضروری است.

 

وی درباره خدمات ارائه شده از سوی سازمان‌های شهری به زائران شهر مقدس قم گفت: حرم حضرت معصومه(س)، امامزادگان و مسجد مقدس جمکران اصلی‌ترین جاذبه‌های معنوی این شهراست، اما در اطراف این مکان‌ها خدمات رفاهی مناسب برای زائران فراهم نشده است و وضعیت نابسامان شهری زیبنده شهر قم نیست، در حالی که اگر یکی از این مکان‌های مقدس در یکی از شهرهای دیگر ایران وجود داشت خدمات و امکانات رفاهی مناسب به مردم ارائه می‌شد.

 

معاون پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) ابراز داشت: با توجه جایگاه معنوی شهر مقدس قم در جهان اسلام، مناسب است دولت کارگروه ویژه‌ای برای خدمات‌رسانی شهری در قالب خدمات توریستی و گردشگری معنوی برای زائران این شهر ایجاد کند، چنان که این کارگروه ویژه در هیأت دولت تشکیل شود و وزیران مربوطه، مسؤولان دولتی و مدیران سازمان‌های گردشگری و صنایع دستی برای خدمات اقدامات ویژه‌ای ارائه‌دهند، می‌توان این گونه معضلات و آسیب‌های و شهر را کاهش داد.

 

وی در ادامه سخنانش درباره استفاده از معماری اسلامی در بناهای شهر قم گفت: نمادهای اسلامی فقط گنبد و گلدسته و آجر و بنای قدیمی نیست، بلکه ارائه ساز و کارهای مناسب برای ایجاد فضا‌های اسلامی در یک بنای از شاخصه‌های اصلی این معماری است.

 

حجت الاسلام فؤادیان بیان کرد: متأسفانه در اطرف حرم شاهد ایجاد هتل‌ها و مهمانسراهایی هستیم که سبک و سیاق اسلامی ندارند و خیابان ارم که از اطراف حرم می‌گذرد آسیب‌ها جدی به بناهای اسلامی شهر قم وارد شده است.

 

معاون پژوهی بنیاد مهدی موعود(عج) ابراز داشت: استفاده از اِلمان‌های اسلامی شهری، تعریف و استفاده از معماری‌های اسلامی در بناهای شهری و تشویق و ارائه خدمات ویژه شهرداری به تولیدکنندگان معماری اسلامی از جمله راهکارهای مؤثر برای رفع این آسیب‌ها است./998/ت302/ف

ارسال نظرات