۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۲۸۲۷۶۲
چامسکی:

فرصت‌سوزی‌های مکرر آمریکا برای رفع کلیشه‌ای توهمی بنام «تهدید احتمالی ایران»

خبرگزاری رسا ـ نظریه پرداز آمریکایی در تحلیلی مبسوط ایالات‌متحده را برخلاف پروپاگاندای رسانه‌ای غرب، بزرگترین تهدید برای صلح جهانی نامیده و دلیل استفاده واشنگتن از چنین رویکردی را نیز محافظت از اسرائیل در منطقه دانست.
چامسکي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، وبگاه خبری_تحلیلی «کامان دریمز» به نقل از نوام چامسکی اندیشمند، نظریه‌پرداز و تحلیلگر آمریکایی نوشت: اسرائیل یکی از سه قدرت هسته‌ای (منطقه) محسوب شده که برنامه تسلیحاتی آن از سوی ایالات متحده مورد حمایت قرار دارد و واشنگتن نیز بارها و بارها به نمایندگی از تنها کشوری که عضو "ان پی تی" نبوده و همه نیز معتقدند تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه است (اسرائیل)، اجرای این قطعنامه را مسدود کرده است.

 

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که توافق هسته‌ای وین میان ایران و کشورهای 5+1 خوش‌بینی سراسری در کل دنیا ایجاد کرده اما استثنائاتی نیز وجود دارد: ایالات متحده و نزدیک‌ترین متحدان منطقه‌ای آن، اسرائیل و عربستان. بخش اعظمی از عقیده و قدرت ایالات متحده، منعکس کننده موضع این دو متحد منطقه‌ای آن و بر مبنای «تهدید ایران» است. تحلیل (غالب) در آمریکا و در میان تمام طیف‌های (سیاسی) اش این است که آنها باید «بزرگترین تهدید برای صلح جهانی» باشند. حتی حامیان توافق نیز با توجه به جاذبه فراوان «تهدید آمیز بودن» در این زمینه نگرانی دارند.

 

مخالفت سیاسیون آمریکایی با توافق تاثیری سریع بر موافقت افکار عمومی این کشور داشته است. جمهوری‌خواهان تقریبا به اتفاق آرا مخالف محسوب می‌شوند. تد کروز در این زمینه هشدار داده که ایران هنوز هم قادر به تولید تسلیحات هسته‌ای است، جب بوش و اسکات واکر در تکاپوی تصمیم‌گیری درباره این مساله هستند که بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات به ایران حمله نظامی کنند یا پس از تشکیل کابینه و لیندسی گراهام نیز معامله هسته‌ای را «حکم اعدام برای اسرائیل» نامیده؛ اظهارات مهملی که حتی تعجب تحلیلگران اطلاعاتی و استراتژیک اسرائیلی را نیز برانگیخته است.

 

جمهوری‌خواهان از مدتها پیش ادعای حضور در عرصه سیاسی کشور به عنوان یک حزب معمولی را داشته‌اند اما آنها (اکنون) تبدیل به «شورشیان رادیکالی» شده‌اند که به ندرت درپی فعالیت‌های سیاسی عادی در کنگره هستند. جیب‌های رهبران این حزب از دوران ریاست‌جمهوری ریگان درحال پر شدن است و مسیحیان افراطی در سازمان‌هایی غیرسیاسی برای جذب آرای آنها فعالیت می‌کنند.

 

چامسکی همچنین تاکید کرد: حدود شورش افراطی جمهوری‌خواهان بسیار فراتر از مرز استانداردهای جهانی است. بعنوان مثال، در میان آنها موافقتی عمومی درباره نتیجه‌گیری «عمل‌گرایانه» مارتین دمپسی وجود دارد که "در صورت تشخیص مقامات کشور مبنی بر تقلب در شرایط توافق (از سوی تهران)، توافق وین نمی‌تواند مانع آمریکا برای حمله نظامی به تاسیسات اصلی ایران شود."

 

دنیس راس، یکی از مشاوران برجسته سابق کاخ سفید در این‌باره توصیه می‌کند: ایران نباید شک کند که حتی پس از اتمام توافق که از نظر تئوری تهران را قادر می‌سازد هرآنچه می‌خواهد انجام دهد، چنانچه ببینیم در حال حرکت بسوی تولید سلاح هسته‌ای است آغازگر«نیروی نظامی» خواهیم بود./982/ب101/د

ارسال نظرات