۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۲۸۲۸۰۰
معاون سازمان اوقاف و امور خیریه:

شمار موقوفات مرتبط با حوزه های علمیه اندک است/ وجود بیش از 127 هزار موقوفه در کشور

خبرگزاری رسا ـ معاون سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این که درصد موقوفات مرتبط با حوزه های علمیه در کشور اندک است، گفت: این سازمان در راستای بهبود این وضعیت، اقدام به تشکیل کمیته مشترک با حوزه های علمیه کرده است.
حجت الاسلام شرفخاني

حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: اکنون در کشور بیش از 127 هزار موقوفه شامل موقوفات انتفاعی و منفعتی وجود دارد که موقوفاتی نظیر ملک مسکونی و تجاری، زمین کشاورزی، درمانگاه و مراکز خدماتی، مدارس، حوزه های علمیه و دیگر موارد را در بر می گیرد.

 

وی با بیان این که در زمینه موقوفات انتفاعی حدود 800 نوع نیت از سوی واقفان خیراندیش ثبت شده است، اضافه کرد: طی سال های اخیر تمامی وقفنامه های موجود بازخوانی شده و موقوفات به همراه نیات آن در سامانه جامع موقوفات به ثبت رسیده اند و هر درآمدی که از محل موقوفه ای کسب شود در راه اجرای دقیق نیت واقف هزینه می شود.

 

 حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به این که در چند سال اخیر شفاف سازی و نیز اطلاع رسانی نسبت به اجرای امینانه نیات واقفان در دستور کار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در راستای اجرای دقیق نیات واقفان، سازمان اوقاف اجرای طرح هایی نظیر مهر تحصیلی، مهر تندرستی، زائران حرم حسینی و رضوی، دست های مهربانی، پیوند آسمانی و غیره را آغاز کرده است.

 

وی با بیان این که همچنین یکی دیگر از رویکردهای کلان سازمان اوقاف و امور خیریه فرهنگ سازی و ترویج وقف و نیز هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه است، افزود: متأسفانه در دوران رژیم پهلوی ظلم عظیمی به وقف در کشور شد و در حالی که در دوران صفویه مردم ایران برای انجام وقف از یکدیگر سبقت می گرفتند و وقف به عنوان یک فرهنگ احسان و انفاق فراگیر شده بود، در دوران رژیم ستم شاهی بزرگ ترین ضربه به موقوفات و فرهنگ وقف در کشور وارد شد.

 

حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: در دوران صفویه فرهنگ وقف کردن همانند فرهنگ صدقه دادن فعلی بود اما در دوران حکومت پدر و پسر پهلوی با بی قانونی و سوءاستفاده از موقوفات، این فرهنگ اندک اندک به محاق رفت.

 

وی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی اگر چه سوءاستفاده از موقوفات و بی قانونی ها در این زمینه از بین رفت اما با وجود این در زمینه احیا فرهنگ وقف کم کاری های زیادی صورت گرفت به گونه ای که از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال 89 هر سال متوسط میزان وقف جدید ثبت شده در کشور تنها 198 موقوفه بود.

 

حجت الاسلام شرفخانی اضافه کرد: اما از سال 89 به بعد سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای طرح جامع تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف را در دستور کار خود قرار داد و برای استان های مختلف سهمیه ثبت وقف تعیین کرد که این اقدام سبب شد تا در سال 90 بیش از هزار وقف جدید، سال 91 بیش از هزار و 500 وقف، 92 افزون بر 2 هزار وقف و در سال 93 نیز بیش از 2 هزار و 800 وقف جدید در کشور به ثبت برسد که البته در این آمار درخشان وقف های مشارکتی نیز لحاظ نشده اند.

 

وی در ادامه در مورد موقوفات مرتبط با حوزه های علمیه در کشور با بیان این که متأسفانه درصد موقوفات در زمینه حوزه های علمیه در کشور اندک است، خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف در راستای بهبود این وضعیت اقدام به راه اندازی کمیته مشترک با حوزه های علمیه کرده که در قالب این کمیته موقوفات مرتبط با حوزه های علمیه در استان های مختلف کشور احصا و برای حوزه علمیه هر استان نیز سهمیه ای برای فرهنگ سازی و ثبت وقف جدید تعیین شده است.

 

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به این که جلسات کمیته مشترک مزبور در استان های مختلف تشکیل می شود، اضافه کرد: در این نشست ها مباحثی نظیر اجرای امینانه موقوفات مربوط به حوزه های علمیه، درآمد و هزینه موقوفات، جهت دهی به خیران و واقفان برای ثبت وقف در راستای رفع نیازهای مدارس علمیه و غیره در دستور کار مدیران اوقاف و حوزه های علمیه قرار دارد./9314/ت302/ح

ارسال نظرات