۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۲۸۳۲۵۴
نیویورک تایمز:

اروپا نگرانی‌های آمریکا را درباره برجام ندارد

خبرگزاری رسا ـ ماهیت حزبی سیاست خارجی در آمریکا مدیریت‌ آن را برای شرکایش سخت می‌کند بدان معنا که همواره تردید دارید که یک راهکار مهم سیاست خارجی از سوی رییس جمهور آمریکا پایدار باقی بماند.
5+1

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی به اختلاف دیدگاه های آمریکا و اروپا در موضوع توافق هسته ای با ایران پرداخت و عنوان داشت که اروپا به دلایلی در این موضوع نگرانی‌های آمریکا را ندارد.

 

 

نویسنده در ادامه با اشاره به جنجال سیاسی و تبلیغاتی گسترده در واشنگتن درباره توافق هسته ای نسبت به سکوت و انفعال در کشورهای اروپایی ابراز تعجب کرده و این سکوت را در کشورهای دخیل در مذاکرات از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان مطرح می‌کند.

 

 

کامیل گراند، مدیر مرکز تحقیقات راهبردی پاریس می گوید: اینجا در فرانسه، که سختگیرانه ترین مواضع را در طی مذاکرات اتخاذ کرد، موضوع حل و فصل شده است.

 

وی می افزاید: فکر نمی کنم حتی یک سیاستمدار یا کارشناس در فرانسه علیه توافق سخن گفته باشد، حتی برخی از همکاران ما که طی مذاکرات جزو منتقدان بودند.

 

 

گراند توافق را بهتر از انتظارش توصیف می کند و می افزاید: از کیفیت و عمق توافق متعجب شدم، مخالفان راضی شده‌اند و موافقان بحثی ندارند.

 

 

با این حال موضوع ایران در آمریکا مسئله ای چالشی است چرا که بخشی از مباحث داخلی محسوب می شود. بر خلاف آمریکا کشورهای اروپایی روابط دیپلماتیک خود را با ایران حفظ کرده اند و حتی انگلیس نیز سفارت خود را در روز یکشنبه بازگشایی کرد.

 

 

در نگاه اروپایی ها به جز گفت وگو گزینه دیگری وجود ندارد و آنها طرفدار گزینه نظامی به طور جدی نبوده اند، موضوعی که سالهاست در آمریکا مورد بحث قرار می گیرد.

 

 

از سوی دیگر در آمریکا گروه های طرفدار اسرائیل هزینه سنگینی برای ممانعت از توافق در کنگره صرف کرده و نشست های زیادی را تدارک می بینند. این گروه ها مبالغ عظیمی را در لابی گری هزینه می کنند که اروپایی ها را متعجب کرده است.

 

 

اروپایی ها تحریم را ابزاری تنبیهی تلقی می کنند و نگران هستند که آمریکا از آن به عنوان یک تنبیه نامحدود استفاده کند.

 

 

به اعتقاد این تحلیلگر فرانسوی: ماهیت حزبی سیاست خارجی در آمریکا مدیریت‌ آن را برای شرکایش سخت می‌کند بدان معنا که همواره تردید دارید که یک ایده مهم سیاست خارجی از سوی رییس جمهور آمریکا پایدار باقی بماند./982/ب103/د

ارسال نظرات