۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۲۸۳۳۳۸
کارشناس سیاسی:

دخالت‌های بیگانگان به بحران‌های منطقه دامن زده است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دخالت‌های بیگانگان به بحران‌های منطقه دامن زده است که بر این اساس این قدرت‌ها از الگوهای متفاوتی برای سلطه در این کشورها استفاده می‌کنند.
جنگ سوريه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد زارعان کارشناس مسائل خاورمیانه، غروب سه‌شنبه 3 شهریور ماه با بیان مطالبی در خصوص بحران‌های منطقه و جنگ‌های داخلی سوریه، گفت: بعد ازجنگ  جهانی دوم حدود 3 میلیون نفر در خاورمیانه کشته شده‌اند و این ارقام هر روز در حال افزایش است.

 

وی افزود: اگر بخواهیم بحران‌های منطقه را به دوعامل اصلی تقسیم کنیم رکود اقتصادی مهم ترین علت به شمار می‌آید که سبب عقب ماندگی کشورها و عدم پیوست آن‌ها به بازار‌های جهانی می شود، راه حل این بحران نیز از نظر اندیشمندان غربی پیوستن به نظام جهانی اقتصادی است، برخی از پژوهشگران نیز نفت را به عنوان عامل تنش قدرت‌های بزرگ در خاورمیانه دانسته‌اند.

 

زارعان ادامه داد: اگر چه این عوامل از نظر پژوهشگران به عنوان بحران تعریف می‌شود اما ریشه‌های بحران را می‌توان موضوعات دیگری دانست.

 

استاد دانشگاه با اشاره به بحران‌های بزرگی در خاورمیانه همانند مشکلات قومی و مذهبی که در پاره‌ای از موراد به کودتا نیز ختم می‌شوند، تصریح کرد: رد پای انگلستان و فرانسه نیز بعد از جنگ جهانی اول و تجزیه عثمانی در خاورمیانه دیده می‌شود که وابستگی سیاسی و اقتصادی برخی از کشورها را به قدرت‌های بزرگ استعماری به همراه داشته است.

 

کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه مطالبش با تشریح مداخله کشورهای استعماری در خاورمیانه، تاکید کرد: دخالت‌های بیگانگان به بحران‌های منطقه دامن زده است که بر این اساس این قدرت‌ها از الگوهای متفاوتی برای سلطه در این کشورها استفاده می‌کنند.



وی با تشریح الگو‌های سیاسی غرب در خاورمیانه، گفت: الگوی اول مدل رویکرد تهاجمی است که جرج بوش پسر در منطقه به‌دنبال آن بود، و جنگ‌های عراق و افغانستان را رقم زد، الگوی دیگری نیز وجود دارد که، الگوی خویشتن‌داری و احتیاط است که غالبا با سیاست‌های متفاوتی اعمال می‌شود، الگوی سوم نیز الگوی منصفانه است که بر اساس معیار‌های خاص خود آن الگو طرح‌ریزی می‌شود و به‌دنبال اجماع برای حل بحران‌ها هستند.

 

زارعیان با بیان مطلبی در خصوص سوریه، اظهار داشت: چشم اندازی که به بحران سوریه در عصر حاضر ارجاع داده می‌شود سناریوی حل و فصل بحران و پیروزی یکی از طرفین و یا تجزیه سوریه است، به گفته بعضی از صاحب نظران بحران در منطقه شامات تمام نشدنی است و وجود رژیم صهیونیستی در همسایگی سوریه و کمک‌های پنهان و آشکار ترکیه به تکفیری‌ها و داعش کشور سوریه و دولت و ملت آن را به چالشی بزرگ کشانده است.



استاد دانشگاه در پایان با استناد به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با تروریسم، تاکید کرد: همواره کشور ما در راه مبارزه با تروریسم فعالیت داشته و برای تمام منطقه خواستار صلح و آرامش بوده است./856/پ202/ب4

ارسال نظرات