۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۲۸۳۴۱۷
رییس پژوهشکده حقوق و جزای پژوهشگاه قوه قضائیه:

لذت بردن از مجازات دیگران پستی است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده حقوق و جزای پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: کیفر اکسیر اعظم نیست باید باور کنیم که همه دردها را نمی‌شود با مجازات و کیفر درمان کرد.
قوه قضاييه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عبدالعلی توجهی رییس پژوهشکده حقوق و جزای پژوهشگاه قوه قضائیه، پیش از ظهر امروز در سلسله نشست‌های قضایی «گفتار ماه» به منظور رفع ابهامات و اشکالات عملی قوانین کیفری و به طور ویژه قانون مجازات اسلامی که با حضور قضات منتخب استانها و محققین و اساتید دانشگاه در سالن خلیج فارس هتل باباطاهر برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن فرمودند: کسانی که به طاغوت پشت کرده متوجه حق هستند و کسانی که تحمل کرده حرف‌ها را شنیده و بهترین آن را تبعیت کرده خداوند آنها را هدایت می‌کند و صاحبان خرد واقعی آنها هستند.

 

وی با اشاره به 5 نکته طلایی در قانون مجازات اسلامی افزود: کیفر اکسیر اعظم نیست باید باور کنیم که همه دردها را نمی‌شود با مجازات و کیفر درمان کرد، امیرمومنان(ع) می‌فرمایند: مبادا با کیفر کردن دیگری مسرور شوید پست است کسی که از مجازات کسی لذت ببرد.

 

رییس پژوهشکده حقوق و جزای پژوهشگاه قوه قضائیه عنوان کرد: اصل اولیه عدم امکان مجازات دیگری است پس آنجایی که دچار تردید هستیم بپذیریم که اصل اولیه عدم امکان مجازت دیگران است.

 

حجت‌الاسلام توجهی اظهار داشت: بر خلاف تشدید تخفیف قاضی با احتیاط و بر اساس نص قانون تجویز می‌شود؛ تعدد از جهات تشدید است اما رویکرد آن تعدیل کیفر است، تعدد از یافته‌های نوین کیفری است، اگر هدف ما از مجازات انتقام و ارعاب باشد می‌گویند جمع کنید.

 

وی افزود: قانون تعدد آمده جلوی جمع را بگیرد تعدد از جهات تشدید است اما با مبنای تعدیل و رویکرد ملایمت است، پذیرش تعدد اصل عدم امکان جمع مجازات یا میزان جرائم است مگر اینکه با تصریح قانون مجازات‌ها با هم جمع نشود.

 

رییس پژوهشکده حقوق و جزای پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: میزان جرائم را زمانی با هم جمع می‌کنیم که تصریح قانون داشته باشیم، حسن جمع مجازات‌ها این است که هیچ جرمی بدون مجازات باقی نمی‌ماند اما معایب آن یکی اینکه در بسیاری موارد امکان عملی شدن ندارد دیگر اینکه با عدالت و انصاف مغایرت دارد.

 

حجت‌الاسلام توجهی بیان داشت: به همین دلیل جمع مجازات به سمت کیفر اشد رفت که اشکالات نظریه قانون جمع را ندارد اما زمینه را برای انجام جرائم کوچک‌تر فراهم می‌کند الان جمع و اشد هر دو پذیرفته نیست بلکه نظریه تشدید یا افزدون بر کیفر اشد مورد نظر است امتیاز اشکالات قبلی را ندارد اما مغایرت عدالت و انصاف در آن تمام نشده است./807/پ202/ب4

ارسال نظرات