۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۲۸۳۴۶۶
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

تأکید رهبری بر حرکت چرخه تولید علم تا ثروت است

خبرگزاری رسا ـ مخبر دزفولی گفت: مقام معظم رهبری نزدیک به دو دهه است که روی تولید علم و نهضت نرم افزاری و داشتن نقشه جامع علمی کشور تأکید دارند.
دکتر مخبر دزفولي، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در بیست و پنجمین سالگرد تأسیس دانشگاه صنعتی سهند در تبریز اظهار داشت: برخی از کشورها به لحاظ تولید علم از ایران اسلامی عقب تر، اما جزء پیشرفته ترین کشورهای دنیا هستند چون معطل مقاله نشده اند.

 


وی با بیان این‌که چنین کشورهایی تمامی مراحل را برای ثروت آفرینی طی کرده اند، خاطرنشان کرد: در آینده یکی از مهم ترین ابزار های اقتدار، علم و فناوری بوده و بدون آن در چرخه قدرت های آینده جهان جایی پیدا نخواهیم کرد؛ باید دانست که تأکید رهبری بر حرکت چرخه تولید علم تا ثروت است.

 


مخبر دزفولی ادامه داد: مقام معظم رهبری نزدیک به دو دهه است که روی تولید علم و نهضت نرم افزاری و داشتن نقشه جامع علمی کشور تاکید می کنند، باید اجناس تولیدی جمهوری اسلامی ایران در آینده ای نزدیک در سطح اجناس درجه یک دنیا باشند.

 


وی برندسازی را از دیگر مؤلفه های لازم برای تولید ثروت عنوان کرد و گفت: کشورهای صاحب برند نیز دوران تولید اجناس کم کیفیت را طی کرده و به کمک علم و فناوری بازارهای مصرفی دنیا را تسخیر کرده اند، البته ایران در فناوری های پیشرفته مثل نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، هوا و فضا و علوم شناختی و غیره هم زمان با دنیا پیش می رود.

 


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها اظهار داشت: امروز در تولید علم با دنیا فاصله چندانی نداریم و می توانیم آینده ای روشن را در تولید محصولات درجه یک و ورود به بازارهای بین المللی خلق کنیم.

 


وی با بیان این‌که امروز 70 هزار عضو هیأت علمی داریم و این میانگین قابل قبولی به ازای تعداد جمعیت ایران است، تصریح کرد: باید فارغ التحصیلان و اساتید دانشگاهی، چرخه تولید علم تا ثروت آفرینی برای کشور را کامل کنند. دانشگاهیان نباید تنها به تولید مقالات علمی بین المللی و ارجاع به این مقالات، بسنده کنند.

 


مخبر دزفولی افزود: هر مقاله علمی باید چرخه ثبت اختراع، تبدیل به فن آوری و ثروت آفرینی را به صورت کامل طی کند تا دانشگاهیان ایران به فعالیت صرفا آکادمیک متهم نشوند، امروز ایران با برخورداری از یک صدم جمعیت جهان، یک و نیم درصد تولید علم دنیا را بر عهده دارد.

 


وی با بیان این‌که ایران با وجود پیشرفت های علمی در ثبت اختراعات عقب بوده و از هر 850 مقاله علمی یک مقاله به ثبت اختراع منجر می شود، گفت: ثروت آفرینی صرفا به علوم فنی و مهندسی منحصر نیست، چنانکه برخی از کشورها ثروتی را که از تولید سلول به دست می آورند با پول نفت ایران رقابت می کند.

 


همچنین رسول آذری خسروشاهی، سرپرست دانشگاه صنعتی سهند تبریز در سخنانی با بیان این‌که دانشگاه صنعتی سهند به عنوان نخستین دانشگاه صنعتی تأسیس یافته کشور پس از انقلاب اسلامی در سال 68 راه اندازی شد، اظهار داشت: این دانشگاه 200 عضو هیأت علمی و سه هزار و 800 دانشجو و همچنین دارای هشت دانشکده فنی و مهندسی است./935/پ202/ب4

ارسال نظرات